Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ovo- i apiterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ovo- i apiterapia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Waidomości z biologii, chemii, biochemii i biofizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zazanjomienie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach i produktach pszczelich oraz z możliwościami ich pozyskiwania i wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości znaczenie przy produkcji farmaceutyków i wielokomponentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu żywności. Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego- właściwości i możliwości aplikacji w leczeniu ludzi i zwierząt.1
T-A-2Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immunoglobulin, foswityny oraz fosfolipidów. z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biomedycznych i weterynaryjnych. Technologia produkcji nowej generacji suplementów diety, m.in. na bazie fosfolipidów żółtka, immunoglobulin i lipoprotein1
T-A-3Technologia zagospodarowania skorup jaj. Białka skorupy jaj kurzych i ich aktywność biologiczna. Produkcja suplementów diety z wykorzystaniem skorup jajowych.1
T-A-4Mleczko pszczele - rola w życiu pszczół. Pozyskiwanie. Skład chemiczny mleczka. Właściwości przeciwdrobnoustrojowe mleczka. Działanie lecznicze mleczka: zaburzenia przemiany materii, schorzenia układu oddechowego, krążenia, przewodu pokarmowego, skóry i błon śluzowych. Preparaty.1
T-A-5Pyłek kwiatowy i pierzga - wykorzystanie przez pszczoły. Skład chemiczny i właściwości biologiczne. Działanie lecznicze: zaburzenia przemiany lipidowej, choroby wątroby i przewodu pokarmowego, zaburzenia w odżywianiu i działanie adoptogenne. Schorzenia nerwowe i psychiczne. Preparaty. Jad pszczeli - znaczenie dla pszczół. Pozyskiwanie jadu. Skład chemiczny jadu. Standaryzacja. Właściwości biologiczne. Działanie lecznicze: choroby reumatyczne, neurologiczne, układu krwionośnego.1
5
wykłady
T-W-1Znaczenie gospodarcze jaj. Budowa morfologiczna, skład chemiczny oraz wartość odżywcza jaja i współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Technologia produkcji nowej generacji jaj projektowanych, naturalnie wzbogaconych w bioaktywne substancje. Metody genetyczne i żywieniowe zwiększania w jajach zawartości substancji biologicznie czynnych. Jajowód kury jako bioreaktor.1
T-W-2Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka. Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w medycynie i przemyśle spożywczym. Oznaczanie aktywności farmakologicznej ekstraktów produktów pszczelich technikami biologii molekularnej.1
T-W-3Skład chemiczny miodu. Działanie miodu na drobnoustroje: antybiotyczne działanie miodu; wyciągów i destylatów z miodu; synergistyczne działanie miodu i antybiotyków na chorobotwórcze drobnoustroje. Wpływ składników miodu na układ czerwonokwinkowy, przemianę lipidów i węglowodanów, układ immunologiczny, sercowo-naczyniowy , oddechowy, na nerki i wątrobę.1
T-W-4Oznaczanie aktywności farmakologicznej ekstraktów produktów pszczelich technikami biologii molekularnej.1
T-W-5Propolis - pochodzenie, znaczenie w życiu rodziny. Pozyskiwanie. Skład chemiczny propolisu. Standaryzacja surowca propolisowego. Biologicznie czynne składniki propolisu: fenolowy hydrofobowy i hydrofilowy wyciąg z propolisu, wosk propolisowy . Stosowanie propolisu w medycynie.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Lektura zalecanej literatury8
A-A-3Samodzielne studiowanie tematki ćwiczeń audytoryjnych7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium w oparciu o literaturę fachową i treści zrealizowane podczas zajęć8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O2.2_W01
Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym
BT_1A_W15, BT_1A_W18R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O2.2_W01
Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym
2,0student nie zna żadnego składnika funkcjonalnego występującego w jajach i produktach pszczelich. Nie ma nawet ogólnej wiedzy na temat pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym
3,0Student potrafi wymienić niektóre składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich. Zna w bardzo ogólnym zarysie możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych.
3,5Student potrafi wymienić i podać ogólną charakterystykę składników bioaktywnych występujących w jajach i produktach pszczelich. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych z jaj i niektórych produktów pszczelich
4,0Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym
4,5Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje na ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w niektórych gałęziach przemysłu.
5,0Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w medycynie orac przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją Tadeusza Trziszki, Jajczarstwo, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości znaczenie przy produkcji farmaceutyków i wielokomponentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu żywności. Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego- właściwości i możliwości aplikacji w leczeniu ludzi i zwierząt.1
T-A-2Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immunoglobulin, foswityny oraz fosfolipidów. z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biomedycznych i weterynaryjnych. Technologia produkcji nowej generacji suplementów diety, m.in. na bazie fosfolipidów żółtka, immunoglobulin i lipoprotein1
T-A-3Technologia zagospodarowania skorup jaj. Białka skorupy jaj kurzych i ich aktywność biologiczna. Produkcja suplementów diety z wykorzystaniem skorup jajowych.1
T-A-4Mleczko pszczele - rola w życiu pszczół. Pozyskiwanie. Skład chemiczny mleczka. Właściwości przeciwdrobnoustrojowe mleczka. Działanie lecznicze mleczka: zaburzenia przemiany materii, schorzenia układu oddechowego, krążenia, przewodu pokarmowego, skóry i błon śluzowych. Preparaty.1
T-A-5Pyłek kwiatowy i pierzga - wykorzystanie przez pszczoły. Skład chemiczny i właściwości biologiczne. Działanie lecznicze: zaburzenia przemiany lipidowej, choroby wątroby i przewodu pokarmowego, zaburzenia w odżywianiu i działanie adoptogenne. Schorzenia nerwowe i psychiczne. Preparaty. Jad pszczeli - znaczenie dla pszczół. Pozyskiwanie jadu. Skład chemiczny jadu. Standaryzacja. Właściwości biologiczne. Działanie lecznicze: choroby reumatyczne, neurologiczne, układu krwionośnego.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie gospodarcze jaj. Budowa morfologiczna, skład chemiczny oraz wartość odżywcza jaja i współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Technologia produkcji nowej generacji jaj projektowanych, naturalnie wzbogaconych w bioaktywne substancje. Metody genetyczne i żywieniowe zwiększania w jajach zawartości substancji biologicznie czynnych. Jajowód kury jako bioreaktor.1
T-W-2Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka. Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w medycynie i przemyśle spożywczym. Oznaczanie aktywności farmakologicznej ekstraktów produktów pszczelich technikami biologii molekularnej.1
T-W-3Skład chemiczny miodu. Działanie miodu na drobnoustroje: antybiotyczne działanie miodu; wyciągów i destylatów z miodu; synergistyczne działanie miodu i antybiotyków na chorobotwórcze drobnoustroje. Wpływ składników miodu na układ czerwonokwinkowy, przemianę lipidów i węglowodanów, układ immunologiczny, sercowo-naczyniowy , oddechowy, na nerki i wątrobę.1
T-W-4Oznaczanie aktywności farmakologicznej ekstraktów produktów pszczelich technikami biologii molekularnej.1
T-W-5Propolis - pochodzenie, znaczenie w życiu rodziny. Pozyskiwanie. Skład chemiczny propolisu. Standaryzacja surowca propolisowego. Biologicznie czynne składniki propolisu: fenolowy hydrofobowy i hydrofilowy wyciąg z propolisu, wosk propolisowy . Stosowanie propolisu w medycynie.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Lektura zalecanej literatury8
A-A-3Samodzielne studiowanie tematki ćwiczeń audytoryjnych7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium w oparciu o literaturę fachową i treści zrealizowane podczas zajęć8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O2.2_W01Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W15posiada ogólną wiedzę na temat wpływu żywienia i czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnego składnika funkcjonalnego występującego w jajach i produktach pszczelich. Nie ma nawet ogólnej wiedzy na temat pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym
3,0Student potrafi wymienić niektóre składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich. Zna w bardzo ogólnym zarysie możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych.
3,5Student potrafi wymienić i podać ogólną charakterystykę składników bioaktywnych występujących w jajach i produktach pszczelich. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych z jaj i niektórych produktów pszczelich
4,0Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym
4,5Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje na ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w niektórych gałęziach przemysłu.
5,0Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w medycynie orac przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym