Sylabus przedmiotu Ovo- i apiterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów |
Biotechnologia |
Forma studiów |
studia niestacjonarne |
Poziom |
pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta |
inżynier |
Obszary studiów |
nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich |
Profil |
ogólnoakademicki |
Moduł |
— |
Przedmiot |
Ovo- i apiterapia |
Specjalność |
przedmiot wspólny |
Jednostka prowadząca |
Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych |
Nauczyciel odpowiedzialny |
Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> |
Inni nauczyciele |
Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> |
ECTS (planowane) |
2,0 |
ECTS (formy) |
2,0 |
Forma zaliczenia |
zaliczenie |
Język |
polski |
Blok obieralny |
6 |
Grupa obieralna |
2 |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|
ćwiczenia audytoryjne | A | 2 | 5 | 1,0 | 0,41 | zaliczenie |
wykłady | W | 2 | 5 | 1,0 | 0,59 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|
W-1 | Waidomości z biologii, chemii, biochemii i biofizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|
C-1 | Zazanjomienie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach i produktach pszczelich oraz z możliwościami ich pozyskiwania i wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|
ćwiczenia audytoryjne |
---|
T-A-1 | Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości znaczenie przy produkcji farmaceutyków i wielokomponentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu żywności. Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego- właściwości i możliwości aplikacji w leczeniu ludzi i zwierząt. | 1 |
T-A-2 | Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immunoglobulin, foswityny oraz fosfolipidów. z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biomedycznych i weterynaryjnych. Technologia produkcji nowej generacji suplementów diety, m.in. na bazie fosfolipidów żółtka, immunoglobulin i lipoprotein | 1 |
T-A-3 | Technologia zagospodarowania skorup jaj. Białka skorupy jaj kurzych i ich aktywność biologiczna. Produkcja suplementów diety z wykorzystaniem skorup jajowych. | 1 |
T-A-4 | Mleczko pszczele - rola w życiu pszczół. Pozyskiwanie. Skład chemiczny mleczka. Właściwości przeciwdrobnoustrojowe mleczka. Działanie lecznicze mleczka: zaburzenia przemiany materii, schorzenia układu oddechowego, krążenia, przewodu pokarmowego, skóry i błon śluzowych. Preparaty. | 1 |
T-A-5 | Pyłek kwiatowy i pierzga - wykorzystanie przez pszczoły. Skład chemiczny i właściwości biologiczne. Działanie lecznicze: zaburzenia przemiany lipidowej, choroby wątroby i przewodu pokarmowego, zaburzenia w odżywianiu i działanie adoptogenne. Schorzenia nerwowe i psychiczne. Preparaty. Jad pszczeli - znaczenie dla pszczół. Pozyskiwanie jadu. Skład chemiczny jadu. Standaryzacja. Właściwości biologiczne. Działanie lecznicze: choroby reumatyczne, neurologiczne, układu krwionośnego. | 1 |
| 5 |
---|
wykłady |
---|
T-W-1 | Znaczenie gospodarcze jaj. Budowa morfologiczna, skład chemiczny oraz wartość odżywcza jaja i współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Technologia produkcji nowej generacji jaj projektowanych, naturalnie wzbogaconych w bioaktywne substancje. Metody genetyczne i żywieniowe zwiększania w jajach zawartości substancji biologicznie czynnych. Jajowód kury jako bioreaktor. | 1 |
T-W-2 | Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka. Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w medycynie i przemyśle spożywczym. Oznaczanie aktywności farmakologicznej ekstraktów produktów pszczelich technikami biologii molekularnej. | 1 |
T-W-3 | Skład chemiczny miodu. Działanie miodu na drobnoustroje: antybiotyczne działanie miodu; wyciągów i destylatów z miodu; synergistyczne działanie miodu i antybiotyków na chorobotwórcze drobnoustroje. Wpływ składników miodu na układ czerwonokwinkowy, przemianę lipidów i węglowodanów, układ immunologiczny, sercowo-naczyniowy , oddechowy, na nerki i wątrobę. | 1 |
T-W-4 | Oznaczanie aktywności farmakologicznej ekstraktów produktów pszczelich technikami biologii molekularnej. | 1 |
T-W-5 | Propolis - pochodzenie, znaczenie w życiu rodziny. Pozyskiwanie. Skład chemiczny propolisu. Standaryzacja surowca propolisowego. Biologicznie czynne składniki propolisu: fenolowy hydrofobowy i hydrofilowy wyciąg z propolisu, wosk propolisowy . Stosowanie propolisu w medycynie. | 1 |
| 5 |
---|
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|
ćwiczenia audytoryjne |
---|
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Lektura zalecanej literatury | 8 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie tematki ćwiczeń audytoryjnych | 7 |
| 30 |
---|
wykłady |
---|
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium w oparciu o literaturę fachową i treści zrealizowane podczas zajęć | 8 |
| 30 |
---|
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczneSposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby ocenyZamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|
BT_1A_BT-S-O2.2_W01 Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym | BT_1A_W15, BT_1A_W18 | R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|
BT_1A_BT-S-O2.2_W01 Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym | 2,0 | student nie zna żadnego składnika funkcjonalnego występującego w jajach i produktach pszczelich. Nie ma nawet ogólnej wiedzy na temat pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym |
3,0 | Student potrafi wymienić niektóre składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich. Zna w bardzo ogólnym zarysie możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych. |
3,5 | Student potrafi wymienić i podać ogólną charakterystykę składników bioaktywnych występujących w jajach i produktach pszczelich. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych z jaj i niektórych produktów pszczelich |
4,0 | Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym |
4,5 | Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje na ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwania substancji bioaktywnych i ich zastosowania w niektórych gałęziach przemysłu. |
5,0 | Student charakteryzuje składniki funkcjonalne występujące w jajach i produktach pszczelich i wskazuje ich prozdrowotne działanie. Zna możliwości pozyskiwanie substancji bioaktywnych i ich zastosowania w medycynie orac przemysle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją Tadeusza Trziszki, Jajczarstwo, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2000