Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Rytmy biologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rytmy biologiczne
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych roślin, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na wzrost i rozwój roślin oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w medycynie, rolnictwie i badaniach biologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady rytmów fitocenozy i ich znaczenie w adaptacji roślin do cyklicznych zmian środowiska.1
T-A-2Melatonina - wewnętrzny zegar biologiczny roślin.2
T-A-3Rytmy ultradialne,cirkadialne, infradialne roślin - przykłady, opis, czynniki regulujące.2
T-A-4Wpływ bezpośredni i pośredni światła na rośliny. Rola energii świetlnej w procesie fotosyntezy. Zależność między natężeniem światła słonecznego, a intensywnością fotosyntezy u roślin światłolubnych i cieniolubnych. Receptory światła: fitochromy, kryptochromy, fototropina. Wpływ deprywacji świetlnej i termicznej na rośliny.2
T-A-5Rytm światła i ciemności a zmiany rozwoju wybranych organizmów jedno- i wielokomórkowych. Fototropizm, fotonastia, ruchy nyktionastyczne, fototaksje. „Sen” roślin. Wyznaczniki rytmów biologicznych u roślin. Zmiany dobowe, roczne temperatury w różnych strefach geograficznych a wzrost i rozwój roślin. Rośliny dnia krótkiego i długiego, rola florigenu na czas zakwitania roślin.2
T-A-6Rytm wzrostu i rozwoju roślin. Periodyczność transpiracji i „płaczu roślin” Dobowy rytm pochłaniania i wydzielania jonów przez korzenie. Dobowa periodyczność przemiany materii u roślin.2
T-A-7Rytmy biologiczne komórek roślinnych i ich znaczenie - cykl mitozy, mejozy, cykliczność procesów w przedziałach subkomórkowych.2
T-A-8Wykorzystanie wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych. Rytmy okołodobowe a praktyka rolnicza. Wpływ pory zbioru roślin na zawartość w nich różnych związków (leczniczych, toksycznych itp.). Rytmy biologiczne roślin a rytmy biologiczne zwierząt.2
15
laboratoria
T-L-1Projektowanie zegara kwiatowego.2
T-L-2Analiza wpływu deprywacji świetlnej i termicznej na rośliny.2
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych poprzez zdawanie sprawozdania z wyników przeprowadzonych doświadczeń i przedstawienie wniosków posumowujących.1
5
wykłady
T-W-1Rytmy biologiczne jako nauka interdyscyplinarna. Rys historyczny. Zegar kwiatowy Linneusza.2
T-W-2Rytm fitocenozy. Znaczenie rytmów biologicznych w procesie przystosowania roślin do środowiska przyrodniczego.2
T-W-3Definicja rytmu, klasyfikacja i nomenklatura.2
T-W-4Biologiczna rola melatoniny w roślinach.2
T-W-5Rytmy ultradialne, cirkadialne, infradialne.2
T-W-6Fotoperiodyzm a fotosynteza. Wpływ zmian stosunku długości dnia i nocy na rozwój roślin.2
T-W-7Rytm światła i ciemności a zmiany rozwoju wybranych organizmów jedno- i wielokomórkowych. „Ruchy roślin”. „Sen” roślin.2
T-W-8Rytm wzrostu i rozwoju roślin. „Płacz roślin”.2
T-W-9Circadialne zmiany w komórkach roślinnych.2
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.7
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.8
30
laboratoria
A-L-1Udział studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych.5
A-L-2Czytanie publikacji, książek związanych z tematyką zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń z poparciem literaturowym.5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.13
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz ocena omówienia przez studenta wybranego zagadnienia obowiązującego na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Średnia z ocen uzyskanych na zajęciach audytoryjnych (za aktywność oraz przygotowanie i omówienie wybranego zagadnienia ćwiczeń audytoryjnych).
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O6.2_W01
Student jest w stanie wymienić rytmy biologiczne roślin i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1T-W-3, T-W-5, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1
BL_2A_BLR-S-O6.2_W02
Student jest w stanie objaśnić rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych.
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1T-W-4, T-W-9, T-A-2, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1
BL_2A_BLR-S-O6.2_W03
Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1
BL_2A_BLR-S-O6.2_W04
Student jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
BL_2A_W06, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-8M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O6.2_U01
Student umie łączyć wiedzę o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O6.2_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O6.2_W01
Student jest w stanie wymienić rytmy biologiczne roślin i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
2,0Student jest w stanie wymienić wszystkie rytmów biologicznych roślin z jakimi zapoznał się na zajęciach i ani opisać ich stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
3,0Student jest w stanie poprawnie wymienić kilka rytmów biologicznych roślin oraz opisać wybrane z nich w stopniu podstawowym.
3,5Student jest w stanie wymienić niekóre rytmy biologiczne roślin i część z nich opisać stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
4,0Student jest w stanie wymienić większość rytmów biologicznych roślin oraz scharakteryzować główne rytmy stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
4,5Student jest w stanie wymienić większość rytmów biologicznych roślin i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
5,0Student jest w stanie wymienić wszystkie rytmy biologiczne roślin z jakimi zapoznał się na zajęciach i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
BL_2A_BLR-S-O6.2_W02
Student jest w stanie objaśnić rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych.
2,0Student nie jest w stanie objaśnić roli melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykładów i opisać periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
3,0Student jest w stanie opisać podstawową rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać kilka przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
3,5Student jest w stanie opisać w sposób podstawowy rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać podstawowe przykłady periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
4,0Student jest w stanie opisać w sposób ogólny rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać wiele przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
4,5Student jest w stanie opisać rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać większość przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
5,0Student jest w stanie objaśnić w sposób wyczerpujący rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać wszystkie przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
BL_2A_BLR-S-O6.2_W03
Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
2,0Student nie jest w stanie ani opisać, ani objaśnić roli rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
3,0Student jest w stanie w kilku słowach opisać podstawową rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
3,5Student jest w stanie wymienić w stopniu podstawowym rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
4,0Student jest w stanie wymienić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
4,5Student jest w stanie opisać rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
5,0Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
BL_2A_BLR-S-O6.2_W04
Student jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
2,0Student nie jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
3,0Student jest w stanie wskazać kilka możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
3,5Student jest w stanie wskazać podstawowe możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
4,0Student jest w stanie wskazać główne możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
4,5Student jest w stanie wskazać niemal większosć możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
5,0Student jest w stanie wskazać większość możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O6.2_U01
Student umie łączyć wiedzę o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
2,0Student nie ma umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
3,0Student ma poprawne umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
3,5Student wykazuje podstawowe umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
4,0Student ma dość wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
4,5Student ma wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
5,0Student ma bardzo wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O6.2_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
2,0Student nie wykazuje przekonania o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz nie wykazuje zdolności do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
3,5Student poprawnie wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.

Literatura podstawowa

  1. Cymborowski Bronisław, Zegary biologiczne, PWN, Warszawa, 1987
  2. Emme Andrzej, Rytmy biologiczne, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1968

Literatura dodatkowa

  1. P.J. Lumsden, A.J. Millar, Biological Rhythms and Photoperiodism in Plants, Garland Science, New York, USA, 1998, książka w języku angielskim

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady rytmów fitocenozy i ich znaczenie w adaptacji roślin do cyklicznych zmian środowiska.1
T-A-2Melatonina - wewnętrzny zegar biologiczny roślin.2
T-A-3Rytmy ultradialne,cirkadialne, infradialne roślin - przykłady, opis, czynniki regulujące.2
T-A-4Wpływ bezpośredni i pośredni światła na rośliny. Rola energii świetlnej w procesie fotosyntezy. Zależność między natężeniem światła słonecznego, a intensywnością fotosyntezy u roślin światłolubnych i cieniolubnych. Receptory światła: fitochromy, kryptochromy, fototropina. Wpływ deprywacji świetlnej i termicznej na rośliny.2
T-A-5Rytm światła i ciemności a zmiany rozwoju wybranych organizmów jedno- i wielokomórkowych. Fototropizm, fotonastia, ruchy nyktionastyczne, fototaksje. „Sen” roślin. Wyznaczniki rytmów biologicznych u roślin. Zmiany dobowe, roczne temperatury w różnych strefach geograficznych a wzrost i rozwój roślin. Rośliny dnia krótkiego i długiego, rola florigenu na czas zakwitania roślin.2
T-A-6Rytm wzrostu i rozwoju roślin. Periodyczność transpiracji i „płaczu roślin” Dobowy rytm pochłaniania i wydzielania jonów przez korzenie. Dobowa periodyczność przemiany materii u roślin.2
T-A-7Rytmy biologiczne komórek roślinnych i ich znaczenie - cykl mitozy, mejozy, cykliczność procesów w przedziałach subkomórkowych.2
T-A-8Wykorzystanie wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych. Rytmy okołodobowe a praktyka rolnicza. Wpływ pory zbioru roślin na zawartość w nich różnych związków (leczniczych, toksycznych itp.). Rytmy biologiczne roślin a rytmy biologiczne zwierząt.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie zegara kwiatowego.2
T-L-2Analiza wpływu deprywacji świetlnej i termicznej na rośliny.2
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych poprzez zdawanie sprawozdania z wyników przeprowadzonych doświadczeń i przedstawienie wniosków posumowujących.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rytmy biologiczne jako nauka interdyscyplinarna. Rys historyczny. Zegar kwiatowy Linneusza.2
T-W-2Rytm fitocenozy. Znaczenie rytmów biologicznych w procesie przystosowania roślin do środowiska przyrodniczego.2
T-W-3Definicja rytmu, klasyfikacja i nomenklatura.2
T-W-4Biologiczna rola melatoniny w roślinach.2
T-W-5Rytmy ultradialne, cirkadialne, infradialne.2
T-W-6Fotoperiodyzm a fotosynteza. Wpływ zmian stosunku długości dnia i nocy na rozwój roślin.2
T-W-7Rytm światła i ciemności a zmiany rozwoju wybranych organizmów jedno- i wielokomórkowych. „Ruchy roślin”. „Sen” roślin.2
T-W-8Rytm wzrostu i rozwoju roślin. „Płacz roślin”.2
T-W-9Circadialne zmiany w komórkach roślinnych.2
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.7
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych.5
A-L-2Czytanie publikacji, książek związanych z tematyką zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń z poparciem literaturowym.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.13
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.2_W01Student jest w stanie wymienić rytmy biologiczne roślin i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych roślin, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na wzrost i rozwój roślin oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w medycynie, rolnictwie i badaniach biologicznych.
Treści programoweT-W-3Definicja rytmu, klasyfikacja i nomenklatura.
T-W-5Rytmy ultradialne, cirkadialne, infradialne.
T-A-3Rytmy ultradialne,cirkadialne, infradialne roślin - przykłady, opis, czynniki regulujące.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest w stanie wymienić wszystkie rytmów biologicznych roślin z jakimi zapoznał się na zajęciach i ani opisać ich stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
3,0Student jest w stanie poprawnie wymienić kilka rytmów biologicznych roślin oraz opisać wybrane z nich w stopniu podstawowym.
3,5Student jest w stanie wymienić niekóre rytmy biologiczne roślin i część z nich opisać stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
4,0Student jest w stanie wymienić większość rytmów biologicznych roślin oraz scharakteryzować główne rytmy stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
4,5Student jest w stanie wymienić większość rytmów biologicznych roślin i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
5,0Student jest w stanie wymienić wszystkie rytmy biologiczne roślin z jakimi zapoznał się na zajęciach i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.2_W02Student jest w stanie objaśnić rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych roślin, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na wzrost i rozwój roślin oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w medycynie, rolnictwie i badaniach biologicznych.
Treści programoweT-W-4Biologiczna rola melatoniny w roślinach.
T-W-9Circadialne zmiany w komórkach roślinnych.
T-A-2Melatonina - wewnętrzny zegar biologiczny roślin.
T-A-7Rytmy biologiczne komórek roślinnych i ich znaczenie - cykl mitozy, mejozy, cykliczność procesów w przedziałach subkomórkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie objaśnić roli melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykładów i opisać periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
3,0Student jest w stanie opisać podstawową rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać kilka przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
3,5Student jest w stanie opisać w sposób podstawowy rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać podstawowe przykłady periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
4,0Student jest w stanie opisać w sposób ogólny rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać wiele przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
4,5Student jest w stanie opisać rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać większość przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
5,0Student jest w stanie objaśnić w sposób wyczerpujący rolę melatoniny w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać wszystkie przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach roślinnych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.2_W03Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych roślin, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na wzrost i rozwój roślin oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w medycynie, rolnictwie i badaniach biologicznych.
Treści programoweT-W-6Fotoperiodyzm a fotosynteza. Wpływ zmian stosunku długości dnia i nocy na rozwój roślin.
T-W-7Rytm światła i ciemności a zmiany rozwoju wybranych organizmów jedno- i wielokomórkowych. „Ruchy roślin”. „Sen” roślin.
T-W-8Rytm wzrostu i rozwoju roślin. „Płacz roślin”.
T-W-9Circadialne zmiany w komórkach roślinnych.
T-A-4Wpływ bezpośredni i pośredni światła na rośliny. Rola energii świetlnej w procesie fotosyntezy. Zależność między natężeniem światła słonecznego, a intensywnością fotosyntezy u roślin światłolubnych i cieniolubnych. Receptory światła: fitochromy, kryptochromy, fototropina. Wpływ deprywacji świetlnej i termicznej na rośliny.
T-A-5Rytm światła i ciemności a zmiany rozwoju wybranych organizmów jedno- i wielokomórkowych. Fototropizm, fotonastia, ruchy nyktionastyczne, fototaksje. „Sen” roślin. Wyznaczniki rytmów biologicznych u roślin. Zmiany dobowe, roczne temperatury w różnych strefach geograficznych a wzrost i rozwój roślin. Rośliny dnia krótkiego i długiego, rola florigenu na czas zakwitania roślin.
T-A-6Rytm wzrostu i rozwoju roślin. Periodyczność transpiracji i „płaczu roślin” Dobowy rytm pochłaniania i wydzielania jonów przez korzenie. Dobowa periodyczność przemiany materii u roślin.
T-A-7Rytmy biologiczne komórek roślinnych i ich znaczenie - cykl mitozy, mejozy, cykliczność procesów w przedziałach subkomórkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie ani opisać, ani objaśnić roli rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
3,0Student jest w stanie w kilku słowach opisać podstawową rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
3,5Student jest w stanie wymienić w stopniu podstawowym rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
4,0Student jest w stanie wymienić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
4,5Student jest w stanie opisać rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
5,0Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów roślinnych ze środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.2_W04Student jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych roślin, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na wzrost i rozwój roślin oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w medycynie, rolnictwie i badaniach biologicznych.
Treści programoweT-A-8Wykorzystanie wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych. Rytmy okołodobowe a praktyka rolnicza. Wpływ pory zbioru roślin na zawartość w nich różnych związków (leczniczych, toksycznych itp.). Rytmy biologiczne roślin a rytmy biologiczne zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
3,0Student jest w stanie wskazać kilka możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
3,5Student jest w stanie wskazać podstawowe możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
4,0Student jest w stanie wskazać główne możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
4,5Student jest w stanie wskazać niemal większosć możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
5,0Student jest w stanie wskazać większość możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w farmakologi, medycynie, rolnictwie oraz innych naukach przyrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.2_U01Student umie łączyć wiedzę o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych roślin, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na wzrost i rozwój roślin oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w medycynie, rolnictwie i badaniach biologicznych.
Treści programoweT-W-1Rytmy biologiczne jako nauka interdyscyplinarna. Rys historyczny. Zegar kwiatowy Linneusza.
T-W-2Rytm fitocenozy. Znaczenie rytmów biologicznych w procesie przystosowania roślin do środowiska przyrodniczego.
T-W-3Definicja rytmu, klasyfikacja i nomenklatura.
T-W-4Biologiczna rola melatoniny w roślinach.
T-W-5Rytmy ultradialne, cirkadialne, infradialne.
T-W-6Fotoperiodyzm a fotosynteza. Wpływ zmian stosunku długości dnia i nocy na rozwój roślin.
T-W-7Rytm światła i ciemności a zmiany rozwoju wybranych organizmów jedno- i wielokomórkowych. „Ruchy roślin”. „Sen” roślin.
T-W-8Rytm wzrostu i rozwoju roślin. „Płacz roślin”.
T-W-9Circadialne zmiany w komórkach roślinnych.
T-A-1Przykłady rytmów fitocenozy i ich znaczenie w adaptacji roślin do cyklicznych zmian środowiska.
T-A-2Melatonina - wewnętrzny zegar biologiczny roślin.
T-A-3Rytmy ultradialne,cirkadialne, infradialne roślin - przykłady, opis, czynniki regulujące.
T-A-4Wpływ bezpośredni i pośredni światła na rośliny. Rola energii świetlnej w procesie fotosyntezy. Zależność między natężeniem światła słonecznego, a intensywnością fotosyntezy u roślin światłolubnych i cieniolubnych. Receptory światła: fitochromy, kryptochromy, fototropina. Wpływ deprywacji świetlnej i termicznej na rośliny.
T-A-5Rytm światła i ciemności a zmiany rozwoju wybranych organizmów jedno- i wielokomórkowych. Fototropizm, fotonastia, ruchy nyktionastyczne, fototaksje. „Sen” roślin. Wyznaczniki rytmów biologicznych u roślin. Zmiany dobowe, roczne temperatury w różnych strefach geograficznych a wzrost i rozwój roślin. Rośliny dnia krótkiego i długiego, rola florigenu na czas zakwitania roślin.
T-A-6Rytm wzrostu i rozwoju roślin. Periodyczność transpiracji i „płaczu roślin” Dobowy rytm pochłaniania i wydzielania jonów przez korzenie. Dobowa periodyczność przemiany materii u roślin.
T-A-7Rytmy biologiczne komórek roślinnych i ich znaczenie - cykl mitozy, mejozy, cykliczność procesów w przedziałach subkomórkowych.
T-A-8Wykorzystanie wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych. Rytmy okołodobowe a praktyka rolnicza. Wpływ pory zbioru roślin na zawartość w nich różnych związków (leczniczych, toksycznych itp.). Rytmy biologiczne roślin a rytmy biologiczne zwierząt.
T-L-1Projektowanie zegara kwiatowego.
T-L-2Analiza wpływu deprywacji świetlnej i termicznej na rośliny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
3,0Student ma poprawne umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
3,5Student wykazuje podstawowe umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
4,0Student ma dość wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
4,5Student ma wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
5,0Student ma bardzo wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach fitocenozy z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O6.2_K01Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych roślin, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na wzrost i rozwój roślin oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w medycynie, rolnictwie i badaniach biologicznych.
Treści programoweT-W-1Rytmy biologiczne jako nauka interdyscyplinarna. Rys historyczny. Zegar kwiatowy Linneusza.
T-W-2Rytm fitocenozy. Znaczenie rytmów biologicznych w procesie przystosowania roślin do środowiska przyrodniczego.
T-W-3Definicja rytmu, klasyfikacja i nomenklatura.
T-W-4Biologiczna rola melatoniny w roślinach.
T-W-5Rytmy ultradialne, cirkadialne, infradialne.
T-W-6Fotoperiodyzm a fotosynteza. Wpływ zmian stosunku długości dnia i nocy na rozwój roślin.
T-W-7Rytm światła i ciemności a zmiany rozwoju wybranych organizmów jedno- i wielokomórkowych. „Ruchy roślin”. „Sen” roślin.
T-W-8Rytm wzrostu i rozwoju roślin. „Płacz roślin”.
T-W-9Circadialne zmiany w komórkach roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje przekonania o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz nie wykazuje zdolności do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
3,5Student poprawnie wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów roślinnych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych roślin.