Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Toksykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
C-3zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w wybranych narządach i układach
C-4zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stopnie toksyczności substancji. Zależność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.2
T-A-2Charakterystyka toksykologiczna metali i metaloidów.2
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych niemetali i ich zw. nieorganicznych.2
T-A-4Trwałe zanieczyszczenia organiczne (TZO) i ich wpływ zdrowie człowieka.3
T-A-5Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych).2
T-A-6Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych.2
T-A-7Toksyczność promieniowania jonizującego i niejonizującego. Równoważnik skutecznej dawki.2
15
wykłady
T-W-1Toksykologia dawniej i dziś. Struktura i zadania współczesnej toksykologii.2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji – dysocjacja, rozpuszczalność, wielkość cząsteczek; czynniki biologiczne – wiek, płeć, rozwój osobniczy, stan zdrowia). Czynniki genetyczne a kumulacja i biotransformacja ksenobiotyków. Czynniki środowiskowe.2
T-W-3Losy trucizn w organizmie. Dostępność biologiczna ksenobiotyków. Transport, dystrybucja wewnątrzustrojowa i przemiany. Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmie.2
T-W-4Skutki interakcji toksykologicznych (działanie addytywne, potencjacja toksyczności, antagonizm). Oddziaływanie trucizn.3
T-W-5Toksykologia narządowa. Mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach.4
T-W-6Trucizny pochodzenia zwierzęcego (trucizny owadów, węży, skorpionów, ryb) i roślinnego. Objawy zatrucia i mechanizm działania toksycznego.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie się do kolokwium7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia wykładów i ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O6.3_W01
omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
BL_1A_W05, BL_1A_W16P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-4T-W-3M-1, M-2S-2
BL_1A_BL-S-O6.3_W02
wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych)
BL_1A_W20P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-A-1M-1, M-2S-2
BL_1A_BL-S-O6.3_W03
omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn
BL_1A_W10P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-3T-W-5M-1, M-2S-3
BL_1A_BL-S-O6.3_W04
podaje charakterystykę toksykologiczną wybranych substancji
BL_1A_W05, BL_1A_W16, BL_1A_W20P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O6.3_K01
wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników oraz aktywność i ciekawość poznawczą
BL_1A_K01, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O6.3_W01
omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Nie potrafi wyjaśnić jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie. Student wykazuje obojętność w zakresie poruszanej tematyki.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Student w niewielkim zakresie potrafi wyjaśnić jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo znaczących błędów. Student wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Student potrafi wymienić i omówić tylko część procesów i przemian, jakim podlegają trucizny po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student potrafi zdefiniować ważniejsze pojęcia. Student potrafi wymienić i omówić większość procesów i przemian, jakim podlegają trucizny po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student potrafi zdefiniować ważniejsze pojęcia. Student samodzielnie omawia losy trucizn po wniknięciu do organizmu i przemiany, jakim podlegają. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student bezbłędnie omawia losy trucizn po wniknięciu do organizmu i przemiany, jakim podlegają. Wykazuje dużą ciekawość poznawczą i zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BL_1A_BL-S-O6.3_W02
wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych)
2,0Student nie potrafi omówić zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnie tylko część tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnie tylko część tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnia większość czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BL_1A_BL-S-O6.3_W03
omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn
2,0Student nie potrafi omówić ważniejszych mechanizmów zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn (omawia tylko część z nich). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn (omawia tylko część z nich). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn (samodzielnie omawia większość z nich). W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BL_1A_BL-S-O6.3_W04
podaje charakterystykę toksykologiczną wybranych substancji
2,0Student nie potrafi dokonać poprawnej charakterystyki toksykologicznej nawet części z omawianych za zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, charakteryzuje pod względem toksykologicznym tylko część z omawianych na zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, charakteryzuje pod względem toksykologicznym tylko część z omawianych na zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie charakteryzuje pod względem toksykologicznym większość z omawianych na zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie charakteryzuje pod względem toksykologicznym wszystkie omawiane na zajęciach substancje. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie charakteryzuje pod względem toksykologicznym wszystkie omawiane na zajęciach substancje. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O6.3_K01
wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników oraz aktywność i ciekawość poznawczą
2,0Student nie wykazuje zrozumienia procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student wykazuje w niewielkim stopniu zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela i tematyki przedmiotu.
3,5Student wykazuje w średnim stopniu zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę przychylną wobec poleceń nauczyciela. Wykazuje średnie zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,0Student wykazuje w dużym stopniu zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Wykazuje znaczne zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,5Student wykazuje pełne zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.
5,0Student wykazuje pełne zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą.

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  2. Starek A., Toksykologia narządowa, PZWL, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stopnie toksyczności substancji. Zależność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.2
T-A-2Charakterystyka toksykologiczna metali i metaloidów.2
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych niemetali i ich zw. nieorganicznych.2
T-A-4Trwałe zanieczyszczenia organiczne (TZO) i ich wpływ zdrowie człowieka.3
T-A-5Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych).2
T-A-6Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych.2
T-A-7Toksyczność promieniowania jonizującego i niejonizującego. Równoważnik skutecznej dawki.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Toksykologia dawniej i dziś. Struktura i zadania współczesnej toksykologii.2
T-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji – dysocjacja, rozpuszczalność, wielkość cząsteczek; czynniki biologiczne – wiek, płeć, rozwój osobniczy, stan zdrowia). Czynniki genetyczne a kumulacja i biotransformacja ksenobiotyków. Czynniki środowiskowe.2
T-W-3Losy trucizn w organizmie. Dostępność biologiczna ksenobiotyków. Transport, dystrybucja wewnątrzustrojowa i przemiany. Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmie.2
T-W-4Skutki interakcji toksykologicznych (działanie addytywne, potencjacja toksyczności, antagonizm). Oddziaływanie trucizn.3
T-W-5Toksykologia narządowa. Mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach.4
T-W-6Trucizny pochodzenia zwierzęcego (trucizny owadów, węży, skorpionów, ryb) i roślinnego. Objawy zatrucia i mechanizm działania toksycznego.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury8
A-W-3przygotowanie się do kolokwium7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.3_W01omawia losy i przemiany trucizn w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn
Treści programoweT-W-3Losy trucizn w organizmie. Dostępność biologiczna ksenobiotyków. Transport, dystrybucja wewnątrzustrojowa i przemiany. Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Nie potrafi wyjaśnić jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie. Student wykazuje obojętność w zakresie poruszanej tematyki.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Student w niewielkim zakresie potrafi wyjaśnić jakim procesom i przemianom podlegają trucizny w organizmie. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo znaczących błędów. Student wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia. Student potrafi wymienić i omówić tylko część procesów i przemian, jakim podlegają trucizny po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student potrafi zdefiniować ważniejsze pojęcia. Student potrafi wymienić i omówić większość procesów i przemian, jakim podlegają trucizny po wniknięciu do organizmu. Student podczas wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student potrafi zdefiniować ważniejsze pojęcia. Student samodzielnie omawia losy trucizn po wniknięciu do organizmu i przemiany, jakim podlegają. Student podczas wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. W stosunku do poruszanej tematyki wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student bezbłędnie omawia losy trucizn po wniknięciu do organizmu i przemiany, jakim podlegają. Wykazuje dużą ciekawość poznawczą i zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.3_W02wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji – dysocjacja, rozpuszczalność, wielkość cząsteczek; czynniki biologiczne – wiek, płeć, rozwój osobniczy, stan zdrowia). Czynniki genetyczne a kumulacja i biotransformacja ksenobiotyków. Czynniki środowiskowe.
T-W-4Skutki interakcji toksykologicznych (działanie addytywne, potencjacja toksyczności, antagonizm). Oddziaływanie trucizn.
T-A-1Stopnie toksyczności substancji. Zależność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnie tylko część tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnie tylko część tych czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (uwzględnia większość czynników - biol., chem., fiz.). W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie wyjaśnia zmienność toksyczności określonych substancji pod wpływem różnych czynników (biologicznych, chemicznych, fizycznych). W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.3_W03omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W10zna anatomiczną i morfologiczną budowę ciała organizmów żywych z topograficznym opisem i lokalizacją narządów, rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w wybranych narządach i układach
Treści programoweT-W-5Toksykologia narządowa. Mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić ważniejszych mechanizmów zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn (omawia tylko część z nich). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn (omawia tylko część z nich). W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn (samodzielnie omawia większość z nich). W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie omawia mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach pod wpływem trucizn. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.3_W04podaje charakterystykę toksykologiczną wybranych substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
BL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
Treści programoweT-W-6Trucizny pochodzenia zwierzęcego (trucizny owadów, węży, skorpionów, ryb) i roślinnego. Objawy zatrucia i mechanizm działania toksycznego.
T-A-2Charakterystyka toksykologiczna metali i metaloidów.
T-A-3Charakterystyka toksykologiczna wybranych niemetali i ich zw. nieorganicznych.
T-A-4Trwałe zanieczyszczenia organiczne (TZO) i ich wpływ zdrowie człowieka.
T-A-5Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych).
T-A-6Charakterystyka toksykologiczna tworzyw sztucznych i artykułów gospodarstwa domowego. Klasyfikacja toksykologiczna wybranych preparatów stosowanych w gospodarstwach domowych.
T-A-7Toksyczność promieniowania jonizującego i niejonizującego. Równoważnik skutecznej dawki.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać poprawnej charakterystyki toksykologicznej nawet części z omawianych za zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, przy dużej pomocy nauczyciela, charakteryzuje pod względem toksykologicznym tylko część z omawianych na zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką.
3,5Student, przy pomocy nauczyciela, charakteryzuje pod względem toksykologicznym tylko część z omawianych na zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,0Student w miarę samodzielnie charakteryzuje pod względem toksykologicznym większość z omawianych na zajęciach substancji. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
4,5Student samodzielnie charakteryzuje pod względem toksykologicznym wszystkie omawiane na zajęciach substancje. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką.
5,0Student samodzielnie charakteryzuje pod względem toksykologicznym wszystkie omawiane na zajęciach substancje. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O6.3_K01wykazuje zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników oraz aktywność i ciekawość poznawczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na toksyczność substancji
C-3zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w wybranych narządach i układach
C-4zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn
Treści programoweT-W-2Czynniki wpływające na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji – dysocjacja, rozpuszczalność, wielkość cząsteczek; czynniki biologiczne – wiek, płeć, rozwój osobniczy, stan zdrowia). Czynniki genetyczne a kumulacja i biotransformacja ksenobiotyków. Czynniki środowiskowe.
T-W-3Losy trucizn w organizmie. Dostępność biologiczna ksenobiotyków. Transport, dystrybucja wewnątrzustrojowa i przemiany. Losy związków organicznych, metali i izotopów promieniotwórczych w organizmie.
T-W-4Skutki interakcji toksykologicznych (działanie addytywne, potencjacja toksyczności, antagonizm). Oddziaływanie trucizn.
T-W-5Toksykologia narządowa. Mechanizmy zaburzeń czynnościowych i zmian morfologicznych w narządach i układach.
T-W-6Trucizny pochodzenia zwierzęcego (trucizny owadów, węży, skorpionów, ryb) i roślinnego. Objawy zatrucia i mechanizm działania toksycznego.
T-A-1Stopnie toksyczności substancji. Zależność dawka – efekt/dawka – odpowiedź.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zrozumienia procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student wykazuje w niewielkim stopniu zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela i tematyki przedmiotu.
3,5Student wykazuje w średnim stopniu zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę przychylną wobec poleceń nauczyciela. Wykazuje średnie zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,0Student wykazuje w dużym stopniu zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Wykazuje znaczne zainteresowanie tematyką przedmiotu.
4,5Student wykazuje pełne zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu.
5,0Student wykazuje pełne zrozumienie procesów zachodzących w organizmie i ich zmian pod wpływem określonych czynników. Student samodzielnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą.