Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria genetyczna | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki, biochemii, biologii komórki, mikrobiologii oraz umiejętność posługiwania się drobnym sprzętem laboratoryjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć, nowoczesnych technik i metod inżynierii genetycznej, a także zaprezentowanie sposobów i efektów manipulacji genetycznych oraz możliwości ich wykorzystania w różnych obszarach działalności człowieka. |
C-2 | Zapoznanie z techniką prostego klonowania molekularnego i interpretacją wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pozyskanie plazmidowego DNA wektora oraz DNA do przygotowania insertu. | 3 |
T-L-2 | Wykonanie prostego klonowania molekularnego – amplifikacja klonowanego genu, trawienie insertu i wektora odpowiednimi enzymami restrykcyjnymi, oczyszczanie insertu i wektora po trawieniu, ligacja DNA insertu i wektora, transformacja mieszaniny ligacyjnej do kompetentnych komórek E. coli. | 8 |
T-L-3 | Selekcja plazmidów rekombinantowych i izolacja DNA plazmidowego z tych klonów. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej. Aspekty społeczne i prawne stosowania metod inżynierii genetycznej. Narzędzia inżynierii genetycznej: enzymy, sondy molekularne, wektory. | 5 |
T-W-2 | Metody uzyskiwania fragmentów DNA do klonowania, konstruowanie transgenów oraz analiza zrekombinowanego DNA i identyfikacja zrekombinowanych komórek. | 4 |
T-W-3 | Metody wprowadzania transgenów do organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz ocena ich transgeniczności. Przykłady wykorzystania organizmów transgenicznych w różnych dziedzinach życia człowieka. | 5 |
T-W-4 | Klonowanie roślin i zwierząt: mikromanipulacje na gametach i zarodkach ssaków, najczęściej stosowane metody klonowania. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestniczenie w laboratoriach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów | 10 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
A-L-4 | analiza i interpretacja uzyskanych wyników | 2 |
A-L-5 | zaliczenie treści laboratoriów i omówienie wyników zaliczenia | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści wykładów | 11 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | zaliczenie treści wykładów i omówienie wyników zaliczenia | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie urządzeń i drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C21_W01 student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także opisuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych | BL_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-3 |
BL_1A_BL-S-C21_W02 student wskazuje możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka | BL_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07 | C-1 | — | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C21_U01 student potrafi wykonać prostą manipulację genetyczną (klonowanie molekularne) i zinterpretować uzyskane wyniki | BL_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-C21_K01 student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo | BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C21_W01 student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także opisuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych | 2,0 | student nie zna podstawowych pojęć z zakresu inżynierii genetycznej, a także narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych |
3,0 | student definiuje niektóre pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i opisuje pobieżnie wybrane przykłady | |
3,5 | student pobieżnie definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia większość poznanych narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych opisując wybrane przykład y dość szczegółowo | |
4,0 | student dość szczegółowo definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i charakteryzuje pobieżnie większość z nich | |
4,5 | student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i charakteryzuje dość szczegółowo większość z nich | |
5,0 | student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia i szczegółowo charakteryzuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych | |
BL_1A_BL-S-C21_W02 student wskazuje możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka | 2,0 | student nie zna możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka |
3,0 | student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka i opisuje wybrany przykład | |
3,5 | student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka | |
4,0 | student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka oraz opisuje niektóre z nich | |
4,5 | student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka oraz opisuje większość z nich | |
5,0 | student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C21_U01 student potrafi wykonać prostą manipulację genetyczną (klonowanie molekularne) i zinterpretować uzyskane wyniki | 2,0 | student nie potrafi wykonać prostej manipulacji genetycznej |
3,0 | student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki | |
3,5 | student potrafi dość sprawnie, aleprzy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,0 | student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,5 | student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-C21_K01 student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo | 2,0 | student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego |
3,0 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela | |
3,5 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela | |
4,0 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela | |
4,5 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela | |
5,0 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela |
Literatura podstawowa
- Buchowicz J., Biotechnologia molekularna., PWN, Warszawa, 2006
- Kur J., Podstawy inżynierii genetycznej., Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1994
- Nowak Z., Gruszczyńska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA., Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Bishop J., Ssaki transgeniczne., PWN, Warszawa, 2001
- Howe C., Gene cloning and manipulation., Cambridge University Press, Cambridge, 2007
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin., PWN, Warszawa, 2004
- Szala S. (red.), Terapia genowa., PWN, Warszawa, 2003
- Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna., PWN, Warszawa, 2006