Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Jakość i bezpieczeństwo żywności w przepisach prawnych RP i w UE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jakość i bezpieczeństwo żywności w przepisach prawnych RP i w UE
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii, ekonomii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podstawowym celem jestprzekazanie uczestnikom kursu w praktyczny sposób najnowszych osiągnięć z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności. Podczas zajęć słuchacze zdobędą praktyczną wiedzę na temat projektowania, wdrażania i doskonalenia systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagrożenia fizyczne, chemiczne (środki chemiczne, pestycydy, środki myjące, dezynfekcyjne, metale ciężkie) i mikrobiologiczne (wirusy, bakterie, grzyby) w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności, a skuteczność systemu HACCP5
5
wykłady
T-W-1Regulacje prawne związane z produkcją i dystrybucją żywności3
T-W-2Regulacje prawne związane z oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych3
T-W-3Standardy jakości handlowej na wybranych rynkach żywności w Polsce i Unii Europejskiej2
T-W-4Zagrożenia występujące w łańcuchu produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego1
T-W-5Opakowania do żywności: polskie i unijne przepisy prawne, praktyka produkcji i stosowania opakowań do żywności,1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Udział w konsultacjach6
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej5
31
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zbiorcza ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena projektu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O11.1_W01
Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna standardy jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej.
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O11.1_U01
Student po ukończeniu kursu będzie umiał stworzyć system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności.
BL_1A_U19, BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11C-1T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O11.1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BL_1A_K02, BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-1T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O11.1_W01
Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna standardy jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej.
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskiej.
3,0Po ukończeniu kursu student ma podstawową wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskie.
3,5Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat wiekszości regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskiej.
4,0Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskiej.
4,5Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna większośc standardów jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej.
5,0Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna standardy jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O11.1_U01
Student po ukończeniu kursu będzie umiał stworzyć system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności.
2,0Student nie umie opracować systemu HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
3,0Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z pomocą prowadzącego zajecia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
3,5Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z pomocą prowadzącego zajecia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
4,0Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z pomocą prowadzącego zajęcia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
4,5Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z małą pomocą prowadzącego zajęcia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
5,0Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O11.1_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie ma podstawowej świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowośćci podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Kowalska J., Majewska E., Obiedziński M.w., Zadernowski M.R., Nowe prawo żywnościowe Unii Europejskiej a systemy GMP, GHP, HACCP, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Sp. z o.o., Gdańsk, 2006
  2. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Zarządzanie bezpieczeństwem żywnosci. Teoria i praktyka, Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa, 2010
  3. Halina Turlejska, Urszula Pilzner, Wdrażanie systemu HACCP w małych i średnich przedsiębiorstwach sektora żywnościowegoi, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2003
  4. Turlejska H., Pelzner U., Konecka-Matyjek E., Przewoodnik do wdrażania zasad GMP/GHP i systemu HACCP w zakładach żywienia zbiorowego, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, warszawa, 2005, "
  5. Szczepanik Z., Jakość i standaryzacja produktów żywnościowych, SGH, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Oleszko A., Prawo żywnosciowe wspólnotowego rynku rolnego, Wolters Kluwer Polska, 2006
  2. Turlejska H., Szponar L., Pelzner U., Co to jest system HACCP, Prace IŻŻ, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagrożenia fizyczne, chemiczne (środki chemiczne, pestycydy, środki myjące, dezynfekcyjne, metale ciężkie) i mikrobiologiczne (wirusy, bakterie, grzyby) w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności, a skuteczność systemu HACCP5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne związane z produkcją i dystrybucją żywności3
T-W-2Regulacje prawne związane z oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych3
T-W-3Standardy jakości handlowej na wybranych rynkach żywności w Polsce i Unii Europejskiej2
T-W-4Zagrożenia występujące w łańcuchu produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego1
T-W-5Opakowania do żywności: polskie i unijne przepisy prawne, praktyka produkcji i stosowania opakowań do żywności,1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Udział w konsultacjach6
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych7
A-A-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O11.1_W01Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna standardy jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem jestprzekazanie uczestnikom kursu w praktyczny sposób najnowszych osiągnięć z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności. Podczas zajęć słuchacze zdobędą praktyczną wiedzę na temat projektowania, wdrażania i doskonalenia systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności.
Treści programoweT-W-4Zagrożenia występujące w łańcuchu produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego
T-W-5Opakowania do żywności: polskie i unijne przepisy prawne, praktyka produkcji i stosowania opakowań do żywności,
T-W-2Regulacje prawne związane z oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych
T-W-1Regulacje prawne związane z produkcją i dystrybucją żywności
T-A-1Zagrożenia fizyczne, chemiczne (środki chemiczne, pestycydy, środki myjące, dezynfekcyjne, metale ciężkie) i mikrobiologiczne (wirusy, bakterie, grzyby) w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności, a skuteczność systemu HACCP
T-W-3Standardy jakości handlowej na wybranych rynkach żywności w Polsce i Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zbiorcza ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena projektu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskiej.
3,0Po ukończeniu kursu student ma podstawową wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskie.
3,5Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat wiekszości regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskiej.
4,0Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych w Polsce i Unii Europejskiej.
4,5Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna większośc standardów jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej.
5,0Po ukończeniu kursu student ma wiedzę na temat regulacji prawnych związanych z produkcją, dystrybucją i oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych oraz zna standardy jakości handlowej w Polsce i Unii Europejskiej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O11.1_U01Student po ukończeniu kursu będzie umiał stworzyć system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
BL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem jestprzekazanie uczestnikom kursu w praktyczny sposób najnowszych osiągnięć z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności. Podczas zajęć słuchacze zdobędą praktyczną wiedzę na temat projektowania, wdrażania i doskonalenia systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności.
Treści programoweT-A-1Zagrożenia fizyczne, chemiczne (środki chemiczne, pestycydy, środki myjące, dezynfekcyjne, metale ciężkie) i mikrobiologiczne (wirusy, bakterie, grzyby) w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności, a skuteczność systemu HACCP
T-W-4Zagrożenia występujące w łańcuchu produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego
T-W-1Regulacje prawne związane z produkcją i dystrybucją żywności
T-W-5Opakowania do żywności: polskie i unijne przepisy prawne, praktyka produkcji i stosowania opakowań do żywności,
T-W-3Standardy jakości handlowej na wybranych rynkach żywności w Polsce i Unii Europejskiej
T-W-2Regulacje prawne związane z oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zbiorcza ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena projektu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opracować systemu HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
3,0Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z pomocą prowadzącego zajecia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
3,5Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z pomocą prowadzącego zajecia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
4,0Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z pomocą prowadzącego zajęcia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
4,5Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować z małą pomocą prowadzącego zajęcia system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
5,0Student po ukończeniu kursu będzie umiał opracować system HACCAP w celu wyeliminowania zagrożeń fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności w małym zakładzie spożywczym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O11.1_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Podstawowym celem jestprzekazanie uczestnikom kursu w praktyczny sposób najnowszych osiągnięć z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności. Podczas zajęć słuchacze zdobędą praktyczną wiedzę na temat projektowania, wdrażania i doskonalenia systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwa żywności.
Treści programoweT-A-1Zagrożenia fizyczne, chemiczne (środki chemiczne, pestycydy, środki myjące, dezynfekcyjne, metale ciężkie) i mikrobiologiczne (wirusy, bakterie, grzyby) w produkcji, dystrybucji i przygotowywaniu żywności, a skuteczność systemu HACCP
T-W-3Standardy jakości handlowej na wybranych rynkach żywności w Polsce i Unii Europejskiej
T-W-1Regulacje prawne związane z produkcją i dystrybucją żywności
T-W-4Zagrożenia występujące w łańcuchu produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego
T-W-2Regulacje prawne związane z oznaczaniem artykułów rolno - spożywczych
T-W-5Opakowania do żywności: polskie i unijne przepisy prawne, praktyka produkcji i stosowania opakowań do żywności,
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zbiorcza ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena projektu, pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowośćci podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole