Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze inspiracje w sztuce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze inspiracje w sztuce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z historii, literatury i muzyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstaw wiedzy z zakresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie sztuk plastycznych
C-2Opanowanie podstaw wiedzy z zakresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie poezji
C-3Opanowanie podstaw wiedzy z zakresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie muzyki
C-4Indywidualna analiza dzieła sztuki w zakresie inspiracji przyrodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach prehistorycznych paleolityczne malowidła naskalne. Wczesna starożytność – sztuka Mezopotamii i starożytnego Egiptu, krąg kultury egejskiej.2
T-W-2Starożytność rozwinięta i późna – przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-3Przyroda w sztuce bizntyńskiej, romańskiej i gotyckiej.1
T-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku.2
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody.2
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej.2
T-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej.1
T-W-8Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej.1
T-W-9Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej.1
T-W-10Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne przygotowanie eseju na zadany temat10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego
M-2analiza wybranych dzieł sztuki

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: ocena pracy indywidualnej studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.1_W01
Student powinien rozpoznawać elementy przyrody, które inspirowały artystów różnych epok
BL_1A_W22P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.1_U01
Student powinien nabyć umiejętność analizowania dzieł sztuki pod kątem powiązania ich treści i formy z przyrodą
BL_1A_U10, BL_1A_U15P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A6.1_K01
Student analizując indywidualnie wybrane dzieło w formie eseju wykaże się zdolnością poszukiwania źródeł wiedzy i własną ich interpretacją
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A6.1_W01
Student powinien rozpoznawać elementy przyrody, które inspirowały artystów różnych epok
2,0brak znajomości elementów przyrody w omawianych dziełach, brak znajomości epok
3,0pobieżna znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
3,5wystarczająca znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
4,0dobra znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, wystarczająca znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
4,5więcej niż dobra znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
5,0bardzo dobra znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, bardzo dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A6.1_U01
Student powinien nabyć umiejętność analizowania dzieł sztuki pod kątem powiązania ich treści i formy z przyrodą
2,0brak skojarzeń treści dzieł z formami przyrody
3,0wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dostateczna ich analiza
3,5wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i ponad dostateczna ich analiza
4,0głębsze skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dobra ich analiza
4,5pełne skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i więcej niż dobra ich analiza
5,0doskonałe skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i wyjątkowa ich analiza

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A6.1_K01
Student analizując indywidualnie wybrane dzieło w formie eseju wykaże się zdolnością poszukiwania źródeł wiedzy i własną ich interpretacją
2,0brak eseju, esej napisany nie na temat, na podstwie niezweryfikowanej literatury
3,0esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych
3,5esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
4,0esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, ze średnim udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
4,5esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
5,0esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i dużyą zawartością analizy formalnej dzieła

Literatura podstawowa

  1. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, PWN, Warszawa, 1969
  2. Chylińska T., Haraschin S., Schaffer B., Przewodnik koncertowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 1973
  3. Meyer P., Historia sztuki europejskiej. Tom 1, 2, PWN, Warszawa, 1973
  4. Piwocki K., Dzieje sztuki w zarysie. Tom 1, 2, 3., Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1988

Literatura dodatkowa

  1. Chomiński J. Wilkowska – Chomińska K., Historia muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 1990
  2. Kański J., Przewodnik operowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 1973
  3. Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1987
  4. Klubówna A., Krajobraz z tęczą, Książka i Wiedza, Warszawa, 1976
  5. Kłosińska J., Sztuka bizntyńska, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1975
  6. Kolbuszewski J., Strofy o górach, antologia, Wydawnictwo Iskry, Wydawnictwo Iskry, 1981
  7. Ligocki A., Sztuka renesansu, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1973
  8. Rewald J., Historia Impresjonizmu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1985
  9. Schaffer B., Muzyka XX wieku, Wydawnictwo Literackie, Warszawa, 1975
  10. Stiller R., Strofy o zwierzętach. Antologia, Wydawnictwo Iskry, Warszawa, 1982
  11. Tomkiewicz W., Piękno wielorakie, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1971

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach prehistorycznych paleolityczne malowidła naskalne. Wczesna starożytność – sztuka Mezopotamii i starożytnego Egiptu, krąg kultury egejskiej.2
T-W-2Starożytność rozwinięta i późna – przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu.2
T-W-3Przyroda w sztuce bizntyńskiej, romańskiej i gotyckiej.1
T-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku.2
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody.2
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej.2
T-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej.1
T-W-8Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej.1
T-W-9Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej.1
T-W-10Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne przygotowanie eseju na zadany temat10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.1_W01Student powinien rozpoznawać elementy przyrody, które inspirowały artystów różnych epok
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W22ma wiedzę o aspekcie przyrodniczym w naukach humanistycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstaw wiedzy z zakresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie sztuk plastycznych
Treści programoweT-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach prehistorycznych paleolityczne malowidła naskalne. Wczesna starożytność – sztuka Mezopotamii i starożytnego Egiptu, krąg kultury egejskiej.
T-W-2Starożytność rozwinięta i późna – przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-3Przyroda w sztuce bizntyńskiej, romańskiej i gotyckiej.
T-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku.
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody.
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej.
T-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości elementów przyrody w omawianych dziełach, brak znajomości epok
3,0pobieżna znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
3,5wystarczająca znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, słaba znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
4,0dobra znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, wystarczająca znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
4,5więcej niż dobra znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
5,0bardzo dobra znajomość elementów przyrody przedstawionych w dziełach sztuki, bardzo dobra znajomość epok, dzieł sztuki i twórców
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.1_U01Student powinien nabyć umiejętność analizowania dzieł sztuki pod kątem powiązania ich treści i formy z przyrodą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U10Potrafi charakteryzować, porównywać, oceniać poznane stanowiska filozoficzne, szczególnie z uwzględnieniem filozoficznej refleksji nad światem przyrody; posiada umiejętność hierarchizowania i odpowiedzialnego wyboru wartości etycznych w kontekście działalności zawodowej; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną do interpretacji współczesnych zjawisk i procesów społecznych nabywa umiejętności dostrzegania oraz analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych; posługuje się pojęciami z zakresu psychologii; nabywa umiejętności psychologiczne niezbędne w kontaktach interpersonalnych; umie rozpoznawać oraz analizować treści i formy obiektów architektonicznych i dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style;
BL_1A_U15potrafi wskazać znaczenie zwierząt i roślin w kulturze, sztuce współczesnej i dawnej, literaturze oraz religii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstaw wiedzy z zakresu działalności artystycznej człowieka inspirowanej przyrodą w zakresie poezji
Treści programoweT-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach prehistorycznych paleolityczne malowidła naskalne. Wczesna starożytność – sztuka Mezopotamii i starożytnego Egiptu, krąg kultury egejskiej.
T-W-2Starożytność rozwinięta i późna – przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-3Przyroda w sztuce bizntyńskiej, romańskiej i gotyckiej.
T-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku.
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody.
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej.
T-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej.
T-W-8Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej.
T-W-9Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej.
T-W-10Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak skojarzeń treści dzieł z formami przyrody
3,0wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dostateczna ich analiza
3,5wystarczające skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i ponad dostateczna ich analiza
4,0głębsze skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i dobra ich analiza
4,5pełne skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i więcej niż dobra ich analiza
5,0doskonałe skojarzenia treści dzieł z formami przyrody i wyjątkowa ich analiza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A6.1_K01Student analizując indywidualnie wybrane dzieło w formie eseju wykaże się zdolnością poszukiwania źródeł wiedzy i własną ich interpretacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-4Indywidualna analiza dzieła sztuki w zakresie inspiracji przyrodniczych
Treści programoweT-W-1Motywy przyrodnicze w kulturach prehistorycznych paleolityczne malowidła naskalne. Wczesna starożytność – sztuka Mezopotamii i starożytnego Egiptu, krąg kultury egejskiej.
T-W-2Starożytność rozwinięta i późna – przyroda w sztuce starożytnej Grecji i Rzymu.
T-W-3Przyroda w sztuce bizntyńskiej, romańskiej i gotyckiej.
T-W-4Odwzorowania przyrody w sztuce renesansu i baroku.
T-W-5Klasycystyczne i romantyczne wizje przyrody.
T-W-6Elementy przyrodnicze w sztuce impresjonistycznej i ekspresjonistycznej.
T-W-7Inspiracje przyrodnicze w sztuce eklektycznej, modernistycznej i współczesnej.
T-W-8Inspiracje przyrodnicze w muzyce instrumentalnej.
T-W-9Inspiracje przyrodnicze w muzyce wokalnej.
T-W-10Zwierzęta, rośliny i krajobrazy w poezji.
Metody nauczaniaM-2analiza wybranych dzieł sztuki
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca znajomość zagadnień wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak eseju, esej napisany nie na temat, na podstwie niezweryfikowanej literatury
3,0esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych
3,5esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z małym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
4,0esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, ze średnim udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
4,5esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i pobieżną analizą formalną dzieła
5,0esej poprawny formalnie napisany na podstawie zweryfikowanej literatury, z dużym udziałem przemyśleń własnych i dużyą zawartością analizy formalnej dzieła