Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia
Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioklimatologia | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografiii |
W-2 | Student posiada podstawowe wiadomości z biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym |
C-2 | Przedstawienie metod badania wpływu pojedyńczych elementów meteorologicznych i ich zespołów na obciążenia i odczucia cieplne człowieka |
C-3 | Zapoznanie ze sposobami oceny warunków bioklimatycznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zespoły bodźców fizycznych, chemicznych i biologicznych. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych. | 4 |
T-W-2 | Zespołowe wskaźniki biometeorologiczne: wielkość ochładzająca powietrza, temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza. | 2 |
T-W-3 | Kompleksowy model wymiany ciepła między człowiekiem a otoczeniem. | 2 |
T-W-4 | Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka | 2 |
T-W-5 | Klasyfikacja biotopoklimatów - ocena lokalnych warunków bioklimatycznych. | 2 |
T-W-6 | Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne Polski. Rytmy biologiczne. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 24 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywnosci w trakcie dyskusji na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wiedzy zdobytej na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.1_W01 Ma podstawową wiedzę o związkach miedzy środowiskiem geograficznym a żywymi organizmami. | BL_1A_W01 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-O12.1_W14 Posiada podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka | BL_1A_W14 | P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-O12.1_W18 Zna metody i narzędzia oraz techniki do pozyskiwania danych pozwalajacych na ocenę bioklimatu danej miejscowości dla celów klimatoterapii i rekreacji | BL_1A_W18 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-2 | T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.1_U01 Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka | BL_1A_U02 | P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.1_K05 Rozumie potrzebę samokształcenia w zakresie poznawania nowych metod oceny warunków bioklimatycznych decydujących o jakości życia, pracy i wypoczynku | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-3 | T-W-4 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.1_W01 Ma podstawową wiedzę o związkach miedzy środowiskiem geograficznym a żywymi organizmami. | 2,0 | Nie ma żadnej wiedzy o związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi |
3,0 | Ma ograniczoną wiedzęo związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę o związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi | |
4,0 | Ma rozszerzoną wiedzę o związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi | |
4,5 | Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska geograficznego, a tym i atmosferycznego na organizmy żywe, potrafi ją wykorzystać w praktyce | |
5,0 | Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska geograficznego, a w tym i atmosferycznego na organizmy żywe, aktywnie ją wykorzystuje w praktyce | |
BL_1A_BL-S-O12.1_W14 Posiada podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka | 2,0 | Nie ma żadnej wiedzy na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka |
3,0 | Ma ograniczoną wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka | |
4,0 | Zna metody oceny wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka | |
4,5 | Zna metody oceny wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka i potrafi je zastosować w praktyce | |
5,0 | Zna metody oceny wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka i potrafi je zastosować w praktyce i krytycznie ocenić ich wartość | |
BL_1A_BL-S-O12.1_W18 Zna metody i narzędzia oraz techniki do pozyskiwania danych pozwalajacych na ocenę bioklimatu danej miejscowości dla celów klimatoterapii i rekreacji | 2,0 | Nie zna żadnych metod oceny bioklimatu danej miejscowości |
3,0 | Zna proste wskaźniki bioklimatyczne | |
3,5 | Zna zespołowe wskaźniki bioklimatyczne | |
4,0 | Zna wskaźniki bioklimatyczne oparte na bilansie cieplnym człowieka | |
4,5 | Potrafi wykorzystać te wskaźniki do oceny bioklimatu danego terenu | |
5,0 | Potrafi wykorzystać te wskaźniki do oceny bioklimatu danego terenu i krytycznie odnieść się do ich przydatności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.1_U01 Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka | 2,0 | Nie potrafi wykazać żadnego związku między bodźcami fizycznymi a organizmem człowieka |
3,0 | Spośród wszystkich bodźców fizycznych wpływających na człowieka potrafi podać kryteria tylko jednego z nich. | |
3,5 | Potrafi dokonać oceny bodźcowości termicznej i higrycznej na organizm czlowieka | |
4,0 | Potrafi określić bodźcowość większości elementów meteorologicznych oddziałujących na człowieka | |
4,5 | Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów | |
5,0 | Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów, prawidłowo interpretuje wyniki i wyciąga wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O12.1_K05 Rozumie potrzebę samokształcenia w zakresie poznawania nowych metod oceny warunków bioklimatycznych decydujących o jakości życia, pracy i wypoczynku | 2,0 | Nie ma potrzeby samokształcenia się z zakresu studiowanego przedmiotu |
3,0 | Ma świadomość doskonalenia wiedzy, ale nie wykazuje zbytniego zainteresowania | |
3,5 | Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku pewne zainteresowanie | |
4,0 | Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku dosć duże zainteresowanie | |
4,5 | Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku duże zainteresowanie, studiuje najnowszą literaturę | |
5,0 | Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku duże zainteresowanie, studiuje najnowszą literaturę, próbuje rozwiązywać samodzielnie problemy |
Literatura podstawowa
- Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 1997, 1, monografia 1
- Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka., PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, 1, monografie 4
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011, 1