Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia
Sylabus przedmiotu Seminarium licencjackie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium licencjackie | ||
Specjalność | Biologia | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone szkolenie biblioteczne oraz podstawowa umiejętność edytowania tekstu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta ze sposobami analizowania i przetwarzania materiałów źródłowych |
C-2 | Przekazanie informacji dotyczących techniki i organizacji pisania pracy dyplomowej |
C-3 | Przekazanie informacji dotyczącej przebiegu egzaminu licencjackiego oraz zasad obrony pracy dyplomowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Co to jest praca dyplomowa - przepisy ogólne i zawartość pracy dyplomowej | 10 |
T-S-2 | Co to jest plagiat - konsekwencje prawne plagiatu, zasady cytowania publikacji naukowych, fotografii, książek i stron internetowych. | 6 |
T-S-3 | Jak zacząć pisać pracę dyplomową? Wstęp, zdefiniowanie problemu i celów, zbieranie materiałów do pracy | 12 |
T-S-4 | Rady dotyczące pisania pierwszej wersji pracy. Organizacja pisania. Struktura i układ pracy. Odsyłacze do pismiennictwa, bibliografia | 2 |
30 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Analiza tekstu wzorcowego | 4 |
T-S-2 | Technika pisania w edytorze tekstu | 8 |
T-S-3 | Problemy językowe i sposoby radzenia sobie z nimi. Terminy obcojęzyczne | 4 |
T-S-4 | Pierwsze czytanie końcowe (merytoryczne) i drugie czytanie (stylistyczne) | 6 |
T-S-5 | Nanoszenie poprawek do maszynopisu pracy | 4 |
T-S-6 | Końcowe sprawdzenia pracy | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-S-2 | Zbieranie materiałów do pracy dyplomowej | 15 |
A-S-3 | Analiza i przetwarzanie materiałów źródłowych | 15 |
60 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-S-2 | Samodzielna analiza tekstu wzorcowego | 5 |
A-S-3 | Sprządzenie pierwszej wersji pracy dyplomowej | 6 |
A-S-4 | Analiza uwag promotora i poprawa pierwszej wersji pracy | 6 |
A-S-5 | Przygotowanie ostatecznej wrersji pracy do druku | 10 |
A-S-6 | Przygotowanie sie do obrony pracy dyplomowej | 4 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (pogadanka, objaśnianie, opis) |
M-2 | Analiza prac dyplomowych z wykorzystaniem tekstów wzorcowych |
M-3 | Dyskusja problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ciągła ocena postępów pracy studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca promotora ściśle skorelowana z oceną pracy dyplomowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A10_W01 Po ukończeniu kursu student potrafi dobrać i opracować materiał źródłowy niezbędny do napisania pracy dyplomowej w obszarze nauk przyrodniczych, zna podstawowe regulacje prawne w zakresie praw autorskich | BL_1A_W26 | P1A_W10 | C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-6, T-S-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A10_U01 Student potrafi przeanalizować tekst naukowy i sformułować wnioski natury ogólnej | BL_1A_U11 | P1A_U02, P1A_U10, P1A_U12 | C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_1A_BL-S-A10_U02 Student potrafi zaprezentować i obronić swoje stanowisko związane z tematem realizowanej pracy dyplomowej | BL_1A_U11 | P1A_U02, P1A_U10, P1A_U12 | C-1, C-2, C-3 | T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-6, T-S-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A10_K01 Student wykazuje kreatywność i zaangażowanie w rozwiązywaniu zadań problemowych związanych z realizacją pracy dyplomowej | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1, C-2 | T-S-1 | M-1, M-3 | S-1 |
BL_1A_BL-S-A10_K02 Student wykazuje zdolność dzielenia się wiedzą na temat zjawiski i procesów biologicznych związanych z tematem pracy dyplomowej | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-4, T-S-1 | M-1, M-3 | S-1 |
BL_1A_BL-S-A10_K03 Student w posługiwaniu sie tekstami źródłowymi postępuje zgodnie z prawem i zasadami etyki | BL_1A_K02 | P1A_K03, P1A_K04 | C-1 | T-S-1, T-S-2 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A10_W01 Po ukończeniu kursu student potrafi dobrać i opracować materiał źródłowy niezbędny do napisania pracy dyplomowej w obszarze nauk przyrodniczych, zna podstawowe regulacje prawne w zakresie praw autorskich | 2,0 | Student nie zna żadnego opracowania związanego z tematem swojej pracy licencjackiej |
3,0 | Student zna i wskazuje kilka najważniejszych publikacji książkowych związanych z tematem swojej pracy dyplomowej | |
3,5 | Student zna i wskazuje kilka najważniejszych publikacji książkowych i prac oryginalnych związanych z tematem swojej pracy dyplomowej | |
4,0 | Student zna i wskazuje kilka najważniejszych publikacji książkowych i prac oryginalnych związanych z tematem swojej pracy dyplomowej w tym prace obcojęzyczne | |
4,5 | Student zna i wskazuje większość najważniejszych publikacji książkowych i prac oryginalnych związanych z tematem swojej pracy dyplomowej w tym prace obcojęzyczne | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie dobrać i opracować materiał źródłowy zarówno polskojęzyczny, jak obcojęzyczny, korzystając z publikacji naukowych, baz danych bibliotecznych i wyszukiwarek www |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A10_U01 Student potrafi przeanalizować tekst naukowy i sformułować wnioski natury ogólnej | 2,0 | Student nie potrafi analizować tekstów źródłowych ani formułować wniosków |
3,0 | Student potrafi analizować prosty tekst źródłowych, ale nie potrafi ani formułować wniosków | |
3,5 | Student potrafi analizować prosty tekst źródłowych i wyciągnąć oczywiste wnioski | |
4,0 | Student potrafi analizować tekst źródłowych i wyciągnąć oczywiste wnioski | |
4,5 | Student potrafi analizować większość prezentowanych tekstów źródłowych i wyciągnąć wnioski | |
5,0 | Student potrafi analizować większość zgromadzonych samodzielnie tekstów źródłowych i wyciągnąć odpwoiednie wnioski natury ogólnej | |
BL_1A_BL-S-A10_U02 Student potrafi zaprezentować i obronić swoje stanowisko związane z tematem realizowanej pracy dyplomowej | 2,0 | Student nie potrafi ani przedstawić swojej pracy dyplomowej |
3,0 | Student potrafi przedstawić swoją pracę dyplomową, ale nie umie obronić swojego stanowiska | |
3,5 | Student potrafi przedstawić swoją pracę dyplomową i umie obronić swoje stanowisko | |
4,0 | Student potrafi bardzo ciekawie przedstawić swoją pracę dyplomową i obronić swoje stanowisko | |
4,5 | Student potrafi bardzo ciekawie przedstawić swoją pracę dyplomową i obronić swoje stanowisko, nie potrafi jednak ustosunkować się do zagadnień wykraczających poza temat pracy dyplomowej | |
5,0 | Student potrafi bardzo ciekawie przedstawić swoją pracę dyplomową i obronić swoje stanowisko, potrafi też ustosunkować się do zagadnień wykraczających poza temat pracy dyplomowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A10_K01 Student wykazuje kreatywność i zaangażowanie w rozwiązywaniu zadań problemowych związanych z realizacją pracy dyplomowej | 2,0 | Student wykazuje bierną postawę w rozwiązywaniu zadań problemowych związanych z realizacją pracy dyplomowej |
3,0 | Student wykazuje zaangażowanie w rozwiązywaniu zadań problemowych związanych z realizacją pracy dyplomowej | |
3,5 | Student wykazuje niewielką kreatywność i zaangażowanie w rozwiązywaniu zadań problemowych związanych z realizacją pracy dyplomowej | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność i zaangażowanie w rozwiązywaniu zadań problemowych związanych z realizacją pracy dyplomowej | |
4,5 | Student wykazuje dużą kreatywność i zaangażowanie w rozwiązywaniu zadań problemowych związanych z realizacją pracy dyplomowej | |
5,0 | Student wykazuje wyjątkową kreatywność i zaangażowanie w rozwiązywaniu zadań problemowych związanych z realizacją pracy dyplomowej | |
BL_1A_BL-S-A10_K02 Student wykazuje zdolność dzielenia się wiedzą na temat zjawiski i procesów biologicznych związanych z tematem pracy dyplomowej | 2,0 | Student nie dzieli się swoją wiedzą na temat zjawiski i procesów biologicznych związanych z tematem pracy dyplomowej |
3,0 | Student dzieli się swoją wiedzą na temat zjawiski i procesów biologicznych związanych z tematem pracy dyplomowej w nikłym stopniu | |
3,5 | Student dzieli się swoją wiedzą na temat zjawiski i procesów biologicznych związanych z tematem pracy dyplomowej w przeciętnym stopniu | |
4,0 | Student dzieli się swoją wiedzą na temat zjawiski i procesów biologicznych związanych z tematem pracy dyplomowej w dużym stopniu | |
4,5 | Student wykazuje zdolność dzielenia się wiedzą na temat zjawiski i procesów biologicznych związanych z tematem pracy dyplomowej | |
5,0 | Student aktywizuje innych i wykazuje zdolność dzielenia się wiedzą na temat zjawiski i procesów biologicznych związanych z tematem pracy dyplomowej | |
BL_1A_BL-S-A10_K03 Student w posługiwaniu sie tekstami źródłowymi postępuje zgodnie z prawem i zasadami etyki | 2,0 | Przy posługiwaniu sie tekstami źródłowymi student nie postępuje zgodnie z prawem i zasadami etyki |
3,0 | Przy posługiwaniu sie tekstami źródłowymi student postępuje zgodnie z prawem i zasadami etyki w nikłym stopniu | |
3,5 | Przy posługiwaniu sie tekstami źródłowymi student postępuje zgodnie z prawem i zasadami etyki w średnim stopniu | |
4,0 | Przy posługiwaniu sie tekstami źródłowymi student postępuje zgodnie z prawem i zasadami etyki w dużym stopniu | |
4,5 | Przy posługiwaniu sie tekstami źródłowymi student postępuje zgodnie z prawem i zasadami etyki wbardzo dużym stopniu | |
5,0 | Student w posługiwaniu sie tekstami źródłowymi postępuje zgodnie z prawem i zasadami etyki, potrafi uzasadnić konieczność szanowania praw nabytych innych osób |
Literatura podstawowa
- Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków, 1996
- Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995
- Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Woyke J., Woyke H., Jak nie należy pisać prac naukowych, http://jerzy_woyke.users.sggw.pl/jakniepisac.html, 2011