Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Ćwiczenia terenowe z ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ćwiczenia terenowe z ekologii
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii ogólnej i metod wnioskowania o jakości środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń1
T-T-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego1
T-T-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postepowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)1
T-T-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń1
T-T-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń1
T-T-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń1
T-T-7Prezentacja i przeprowadzenie hydromorfologicznej oceny wód płynących1
T-T-8Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)1
T-T-9Park Narodowy i Krajobrazowy jako przykład aktywnej formy ochrony przyrody i przedstawienie możliwości prowadzenia tam badań1
T-T-10Praktyczne zaliczenie ćwiczeń1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2praktyczne zaliczenie ćwiczeń5
A-T-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń praktycznych15
A-T-4opracowanie wyników i napisanie sprawozdania z wykonywanych badań30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-2Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - prawidłowego wypełnianie protokołu terenowego
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C17_W01
student potrafi opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań terenowych
BL_1A_W14P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-2T-T-1, T-T-3, T-T-10M-1, M-2S-2
BL_1A_BL-S-C17_W02
student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
BL_1A_W17P1A_W02, P1A_W05, P1A_W07C-1T-T-1, T-T-2, T-T-10M-1S-1
BL_1A_BL-S-C17_W03
student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
BL_1A_W27P1A_W02, P1A_W11C-2T-T-8, T-T-9M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C17_U01
student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób
BL_1A_U08P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-T-4, T-T-5, T-T-6, T-T-7, T-T-10M-1S-1, S-3
BL_1A_BL-S-C17_U02
student wykonuje badania terenowe zgodnie ze standardową metodyką (określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje)
BL_1A_U16P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2T-T-4, T-T-5, T-T-6, T-T-7, T-T-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C17_K01
student jest zdolny do podjęcia badań w terenie pod nadzorem opiekuna
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-1, C-2T-T-4, T-T-5, T-T-6, T-T-7, T-T-10M-1S-2, S-3
BL_1A_BL-S-C17_K02
student postepuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych
BL_1A_K04P1A_K06C-1, C-2T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-10M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C17_W01
student potrafi opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań terenowych
2,0student nie potrafi opisać wytycznych niezbędnych do prowadzenia standardowych badań terenowych
3,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób oraz wypełnić protokół terenowy
3,5student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy i opisać sposób poboru prób
4,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie
4,5student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód
5,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnić swój wybór
BL_1A_BL-S-C17_W02
student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
2,0student nie potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
3,0student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób tylko jednej grupy ekologicznej (np. planktonu)
3,5student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. planktonu i bentosu)
4,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych
4,5student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych
5,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych oraz prawidłowo je użyć
BL_1A_BL-S-C17_W03
student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
3,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku krajobrazowego
3,5student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku narodowego
4,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku krajobrazowego i narodowego
4,5student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
5,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych oraz określić podstawy prawne takich działań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C17_U01
student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób
2,0student nie obsługuje i nie wykorzystuje sprzętu i narzędzi do poboru prób
3,0student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 1 grupy ekologicznej (np. plankton)
3,5student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. plankton i bentos)
4,0student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych
4,5student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód
5,0student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób praktycznie wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód oraz uzasadnia swój wybór
BL_1A_BL-S-C17_U02
student wykonuje badania terenowe zgodnie ze standardową metodyką (określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje)
2,0student nie potrafi wykonać badań terenowych
3,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy
3,5student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla wód stojących
4,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla wód płynących
4,5student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód
5,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnia swój wybór co do metody

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C17_K01
student jest zdolny do podjęcia badań w terenie pod nadzorem opiekuna
2,0student nie podejmuje badań w terenie pod nadzorem
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0student podejmuje badania w terenie pod nadzorem
BL_1A_BL-S-C17_K02
student postepuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych
2,0student nie przestrzega zasad BHP
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0student postepuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Standard methods, 2005
  2. Dz.U. nr 258, Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 listopada 2011r. w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, 2011, poz. 1550
  3. Szoszkiewicz i in., Hydromorfologiczna ocena wód płynących. Podręcznik do badań terenowych według metody River Habitat Survey w warunkach Polski, Bogucki Wydawnictwo NAukowe, Poznań, 2011, 11
  4. Faliński Janusz B., Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Metodyka poboru i analizy prób fitoplanktonu, GIOŚ, Warszawa, 2010, lub aktualizacja
  2. Praca zbiorowa, Przewodnik metodyczny do badań terenowych i analiz laboratoryjnych fitoplanktonu w wodach przejściowych i przybrzeznych, GIOŚ, Warszawa, 2009, lub aktualizacje
  3. Praca zbiorowa, Przewodnik metodyczny do badań terenowych i analiz laboratoryjnych makrobezkręgowców bentosowych w wodach przejściowych i przybrzeznych, GIOŚ, Warszawa, 2009, lub aktualizacje
  4. Kownacki A., Soszka H., Wytyczne do oceny stanu rzek na podstawie makrobezkręgowców oraz pobierania prób makrobezkręgowców w jeziorach, IOŚ, Warszawa, 2004

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń1
T-T-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego1
T-T-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postepowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)1
T-T-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń1
T-T-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń1
T-T-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń1
T-T-7Prezentacja i przeprowadzenie hydromorfologicznej oceny wód płynących1
T-T-8Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)1
T-T-9Park Narodowy i Krajobrazowy jako przykład aktywnej formy ochrony przyrody i przedstawienie możliwości prowadzenia tam badań1
T-T-10Praktyczne zaliczenie ćwiczeń1
10

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2praktyczne zaliczenie ćwiczeń5
A-T-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń praktycznych15
A-T-4opracowanie wyników i napisanie sprawozdania z wykonywanych badań30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_W01student potrafi opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań terenowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie)
Treści programoweT-T-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń
T-T-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postepowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)
T-T-10Praktyczne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
M-2Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - prawidłowego wypełnianie protokołu terenowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać wytycznych niezbędnych do prowadzenia standardowych badań terenowych
3,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób oraz wypełnić protokół terenowy
3,5student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy i opisać sposób poboru prób
4,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie
4,5student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód
5,0student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnić swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_W02student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W17zna zasady przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego oraz zna możliwości wykorzystania materiału biologicznego w różnych dziedzinach powiązanych z naukami przyrodniczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
Treści programoweT-T-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń
T-T-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-T-10Praktyczne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób
3,0student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób tylko jednej grupy ekologicznej (np. planktonu)
3,5student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. planktonu i bentosu)
4,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych
4,5student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych
5,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych oraz prawidłowo je użyć
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_W03student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W27ma wiedzę z zakresu ekonomicznych, prawnych i społecznych zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz prawidłowo interpretuje przepisy prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie)
Treści programoweT-T-8Zwiedzanie ośrodków związanych z upowszechnianiem wiedzy ekologicznej (m.in. centra edukacji ekologicznej, ośrodek energii odnawialnej)
T-T-9Park Narodowy i Krajobrazowy jako przykład aktywnej formy ochrony przyrody i przedstawienie możliwości prowadzenia tam badań
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna (powiązana z wykładem) w ośrodkach związanych z ochroną środowiska
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - prawidłowego wypełnianie protokołu terenowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
3,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku krajobrazowego
3,5student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku narodowego
4,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenie parku krajobrazowego i narodowego
4,5student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych
5,0student potrafi opisać i scharakteryzować możliwości prowadzenia badań na terenach chronionych oraz określić podstawy prawne takich działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_U01student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
Treści programoweT-T-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-T-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-T-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-T-7Prezentacja i przeprowadzenie hydromorfologicznej oceny wód płynących
T-T-10Praktyczne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie obsługuje i nie wykorzystuje sprzętu i narzędzi do poboru prób
3,0student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 1 grupy ekologicznej (np. plankton)
3,5student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. plankton i bentos)
4,0student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych
4,5student bsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód
5,0student obsługuje i wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób praktycznie wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód oraz uzasadnia swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_U02student wykonuje badania terenowe zgodnie ze standardową metodyką (określa miejsce i czas poboru, wypełnia protokoły z badań terenowych, przeprowadza pobór prób, konserwuje i je opisuje)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U16umie zaprezentować metody biotechnologiczne w ograniczeniu skażenia środowiska; wykazuje powiązania pomiędzy środowiskiem a oddziaływaniem substancji szkodliwych; umie ocenić ich niebezpieczeństwo dla organizmów oraz wpływ na czynniki abiotyczne; zna fizykochemiczne metody oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; potrafi przeprowadzić proste analizy określające działanie substancji na układy biologiczne pod opieką prowadzącego; orientuje się w podstawach prawnych i zagadnieniach ekonomicznych dotyczących problemu ochrony środowiska; rozróżnia formy ochrony przyrody; posługuje się zagadnieniami z zakresu rozwoju biotechnologii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie)
Treści programoweT-T-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-T-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-T-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-T-7Prezentacja i przeprowadzenie hydromorfologicznej oceny wód płynących
T-T-10Praktyczne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - prawidłowego wypełnianie protokołu terenowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać badań terenowych
3,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy
3,5student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla wód stojących
4,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla wód płynących
4,5student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód
5,0student określa czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnia protokół terenowy, pobiera próby i je konserwuje w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnia swój wybór co do metody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_K01student jest zdolny do podjęcia badań w terenie pod nadzorem opiekuna
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie)
Treści programoweT-T-4Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach jeziornych, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-T-5Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach morskich, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-T-6Pobór prób planktonu, bentosu, peryfitonu w wodach płynących, zabezpieczanie prób oraz przygotowanie ich do oznaczeń
T-T-7Prezentacja i przeprowadzenie hydromorfologicznej oceny wód płynących
T-T-10Praktyczne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - prawidłowego wypełnianie protokołu terenowego
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie podejmuje badań w terenie pod nadzorem
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0student podejmuje badania w terenie pod nadzorem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C17_K02student postepuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań terenowych z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób w terenie, konserwowanie i opis prób w terenie)
Treści programoweT-T-1Ćwiczenia organizacyjne i szkolenie z zakresu BHP na temat zachowania bezpieczeństwa pracy podczas ćwiczeń
T-T-2Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-T-3Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postepowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób)
T-T-10Praktyczne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - prawidłowego wypełnianie protokołu terenowego
S-3Ocena podsumowująca: Praktyczne sprawdzenie umiejętności poboru prób
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przestrzega zasad BHP
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0student postepuje zgodnie z zasadami BHP podczas pracy w warunkach terenowych