Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Domestykacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Domestykacja
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc anatomii zwierząt domowych.
W-2Znajomośc biologicznych podstaw hodowli zwierząt domowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia zwierząt. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny, dla których doszło do udomowienia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Współczesne naświetlenie problemu pochodzenia zwierząt domowych. Epoka kamienia i wspólnota rodowa.1
T-A-2Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce.1
T-A-3Zmiany udomowieniowe u różnych gatunków zwierząt. Rozpoznawanie gatunku, wieku i płci zwierząt na podstawie szczątków kostnych.2
T-A-4Zaliczenie cwiczeń.1
5
wykłady
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.1
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeceństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.1
T-W-3Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków mięsożernych i gryzoni oraz ryb, ptaków i owadów.1
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.1
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych. Znaczenie udomowienia zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w cwiczeniach. Przygotowanie do zajęc audytoryjnych z wykorzystaniem źródeł wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologicznych, językoznawczych, etnograficznych i antropologicznych, przekazów pisanych, z zakresu systematyki i filogenezy.5
A-A-2Przygotowanie prezentacji opisującej pierwsze ośrodki starożytnej hodowli zwierząt w Afryce, Azji i Ameryce.3
A-A-3Indywidualna analiza faunistyczna zwierzęcych szczątków kostnych, sortowanie fragmentów kostnych szkieletu.5
A-A-4Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznawanie fragmentów czaszki, żuchwy, zębów, kręgów, elementów dalszych i bliższych kości długich podstawowych gatunków zwierząt domowych.4
A-A-5Przygotowanie studenta do samodzielnego określania wieku i płci zwierząt na podstawie analizy budowy szczątków kostnych.5
A-A-6Zaznajomienie się studenta ze sposobami ewidencjonowania rozpoznanych fragmentów kostnych.4
A-A-7Przygotowanie studenta do samodzielnej interpretacji zgromadzonych szczątków z wykorzystaniem informacji o stanowisku pozyskania materiałów kostnych.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny. Metody problemowe: wykład konwersatoryjny. Metody eksponujące: film.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie wykładów i cwiczeń ocena sprawdzająca uzyskane przez studenta efekty kształcenia w zakresie wiedzy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O8.4_W01
Zna fakty które doprowaziły do udomowienia zwierząt, rozumie przebieg kolejnych etapów przemian jakim podlegały i nadal podlegają zwierzęta stanowiące zasadniczy element gospodarki człowieka
BL_1A_W13P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06C-1T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O8.4_U01
Umie analizowac etapy udomowienia i odnosic je do przyczyn dla których zwierzęta udomowiono. Porządkuje kolejnośc udomowienia zwierząt poszczególnych gatunków. Łączy etapy udomowienia z przekształcanymi cechami morfologicznymi zwierząt.
BL_1A_U08P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O8.4_K01
Jest kreatywny w interpretowaniu zjawisk biologicznych towarzyszących przekształcaniu morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych cech zwierząt w drodze do współczesnych morfotypów.
BL_1A_K01, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K08C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O8.4_W01
Zna fakty które doprowaziły do udomowienia zwierząt, rozumie przebieg kolejnych etapów przemian jakim podlegały i nadal podlegają zwierzęta stanowiące zasadniczy element gospodarki człowieka
2,0Brak wiedzy o definicji pojęcia domestykacja lub udomowiene, etapach udomowienia, kolejności udomawianych gatunków, czynnikach jakie skłoniły do udomowienia zwierząt
3,0Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych.
3,5Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych. Rozróżnia pojęcie zwierzęcia udomowionego od oswojonego.
4,0Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych. Rozróżnia pojęcie zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Podaje cechy wynikające z udomowienia. Zna pojęcie monotopii i politopii.
4,5Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skuti cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych. Rozróżnia pojęcie zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Podaje cechy wynikające z udomowienia. Zna pojęcie monotopii i politopii. Zna zasady badania szczątków kostnych zwierząt i rozróżnia podstawowe cechy charakterystyczne dla 2-3 gatunków zwierząt dzikich i udomowionych.
5,0Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skuti cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych. Rozróżnia pojęcie zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Podaje cechy wynikające z udomowienia. Zna pojęcie monotopii i politopii. Zna zasady badania szczątków kostnych zwierząt i rozróżnia podstawowe cechy charakterystyczne dla 2-3 gatunków zwierząt dzikich i udomowionych. Zna systematykę gatunków poddawanych domestykacji, opisuje lokalne i globalne warunki środowiskowe w których żyły i były poddawane gatunki zwierząt współcześnie uznanych za udomowione.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O8.4_U01
Umie analizowac etapy udomowienia i odnosic je do przyczyn dla których zwierzęta udomowiono. Porządkuje kolejnośc udomowienia zwierząt poszczególnych gatunków. Łączy etapy udomowienia z przekształcanymi cechami morfologicznymi zwierząt.
2,0Student nie umie interpretowac zjawisk biologicznych, które leżą u podstaw domestykacji
3,0Jest przygotowany do opisu procesu domestykacji znacznej liczby zwierzat
3,5Uporządkowuje w czasie przebieg domestykacji
4,0Opisuje proces domestykacji, uporządkowuje go w czasie, właściwie interpetuje dowody świadczące o przebiegu tego procesu
4,5Opisuje proces domestykacji, uporządkowuje go w czasie, właściwie interpetuje dowody świadczące o przebiegu tego procesu, weryfikuje i konfrontuje dowody z wiedzą teoretyczną, ma umiejętnośc organizowania prostych badań w celu dostarczenia dowodów morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych na domestykację różnych gatunków zwierząt
5,0Opisuje proces domestykacji, uporządkowuje go w czasie, właściwie interpetuje dowody świadczące o przebiegu tego procesu, weryfikuje i konfrontuje dowody z wiedzą teoretyczną, ma umiejętnośc organizowania prostych badań w celu dostarczenia dowodów morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych na domestykację różnych gatunków zwierząt, ma umiejętnośc nakreślenia celów badań i ich projektowania, łączy fakty z różnych dziedzin nauk podstawowych i stosowanych podczas interpretacji uzyskanych wyników

Literatura podstawowa

  1. Bőkőnyi S., History of domestic mammals in central and eastern Europe, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1974
  2. Davis S.J.M., The archeology of animals, B.T. Batsford Ltd, London, 1980
  3. Clutton-Brock J., A natural history of domesticated mammals, Cambridge University Press, The University of Cambridge, 1999
  4. Zeuner F.E., A history of domesticated animals, Hutchinson of London, London, 1963
  5. Lasota-Moskalewska A., Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski J.K., Kozłowski S.K., Człowiek i środowisko w pradziejach, PWN, Warszawa, 1983
  2. Rogers A., Genetic evidence for a Pleistocene population explosion, Evolution, 1995, 49, 608-615.
  3. Baranowski P., Pochodzenie i udomowienie owiec, Wydawnictwo "Wieś Jutra", Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Współczesne naświetlenie problemu pochodzenia zwierząt domowych. Epoka kamienia i wspólnota rodowa.1
T-A-2Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce.1
T-A-3Zmiany udomowieniowe u różnych gatunków zwierząt. Rozpoznawanie gatunku, wieku i płci zwierząt na podstawie szczątków kostnych.2
T-A-4Zaliczenie cwiczeń.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.1
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeceństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.1
T-W-3Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków mięsożernych i gryzoni oraz ryb, ptaków i owadów.1
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.1
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych. Znaczenie udomowienia zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w cwiczeniach. Przygotowanie do zajęc audytoryjnych z wykorzystaniem źródeł wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologicznych, językoznawczych, etnograficznych i antropologicznych, przekazów pisanych, z zakresu systematyki i filogenezy.5
A-A-2Przygotowanie prezentacji opisującej pierwsze ośrodki starożytnej hodowli zwierząt w Afryce, Azji i Ameryce.3
A-A-3Indywidualna analiza faunistyczna zwierzęcych szczątków kostnych, sortowanie fragmentów kostnych szkieletu.5
A-A-4Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznawanie fragmentów czaszki, żuchwy, zębów, kręgów, elementów dalszych i bliższych kości długich podstawowych gatunków zwierząt domowych.4
A-A-5Przygotowanie studenta do samodzielnego określania wieku i płci zwierząt na podstawie analizy budowy szczątków kostnych.5
A-A-6Zaznajomienie się studenta ze sposobami ewidencjonowania rozpoznanych fragmentów kostnych.4
A-A-7Przygotowanie studenta do samodzielnej interpretacji zgromadzonych szczątków z wykorzystaniem informacji o stanowisku pozyskania materiałów kostnych.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.4_W01Zna fakty które doprowaziły do udomowienia zwierząt, rozumie przebieg kolejnych etapów przemian jakim podlegały i nadal podlegają zwierzęta stanowiące zasadniczy element gospodarki człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia zwierząt. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny, dla których doszło do udomowienia.
Treści programoweT-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeceństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny. Metody problemowe: wykład konwersatoryjny. Metody eksponujące: film.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie wykładów i cwiczeń ocena sprawdzająca uzyskane przez studenta efekty kształcenia w zakresie wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy o definicji pojęcia domestykacja lub udomowiene, etapach udomowienia, kolejności udomawianych gatunków, czynnikach jakie skłoniły do udomowienia zwierząt
3,0Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych.
3,5Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych. Rozróżnia pojęcie zwierzęcia udomowionego od oswojonego.
4,0Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skutki cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych. Rozróżnia pojęcie zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Podaje cechy wynikające z udomowienia. Zna pojęcie monotopii i politopii.
4,5Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skuti cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych. Rozróżnia pojęcie zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Podaje cechy wynikające z udomowienia. Zna pojęcie monotopii i politopii. Zna zasady badania szczątków kostnych zwierząt i rozróżnia podstawowe cechy charakterystyczne dla 2-3 gatunków zwierząt dzikich i udomowionych.
5,0Zna definicję pojęcia domestykacja. Wyjaśnia czym jest pojęcie domestykacji oraz wskazuje zasadnicze cechy ssaków podatnych na udomowienie.Przedstawia etapy udomowienia i wymienia gatunki zwierząt udomowionych. Zna skuti cywilizacyjne posiadania zwierząt udomowionych. Rozróżnia pojęcie zwierzęcia udomowionego od oswojonego. Podaje cechy wynikające z udomowienia. Zna pojęcie monotopii i politopii. Zna zasady badania szczątków kostnych zwierząt i rozróżnia podstawowe cechy charakterystyczne dla 2-3 gatunków zwierząt dzikich i udomowionych. Zna systematykę gatunków poddawanych domestykacji, opisuje lokalne i globalne warunki środowiskowe w których żyły i były poddawane gatunki zwierząt współcześnie uznanych za udomowione.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.4_U01Umie analizowac etapy udomowienia i odnosic je do przyczyn dla których zwierzęta udomowiono. Porządkuje kolejnośc udomowienia zwierząt poszczególnych gatunków. Łączy etapy udomowienia z przekształcanymi cechami morfologicznymi zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia zwierząt. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny, dla których doszło do udomowienia.
Treści programoweT-A-1Współczesne naświetlenie problemu pochodzenia zwierząt domowych. Epoka kamienia i wspólnota rodowa.
T-A-2Rozwój hodowli zwierząt w kulturach rejonów subtropikalnych i subarktycznych. Starożytna hodowla zwierząt w Afryce i poczatkowa epoka hodowli w Azji i Ameryce.
T-A-3Zmiany udomowieniowe u różnych gatunków zwierząt. Rozpoznawanie gatunku, wieku i płci zwierząt na podstawie szczątków kostnych.
T-W-1Źródła wiadomości o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych: archeologiczne, językoznawcze, etnograficzne i antropologiczne oraz przekazy zawarte w piśmie.
T-W-2Adaptacja zwierząt jako warunek udomowienia oraz zjawisko terytorializmu wykluczające udomowienie. Geneza i etapy udomowienia zwierząt w odniesieniu do okresów kultur pierwotnych społeceństw ludzkich. Historyczne miejsca występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych oraz centra udomowienia. Pojęcie politopii i monotopii. Miejsca i czas udomowienia zwierząt, kolejność udomowiania gatunków i przyczyny, dla których zwierzęta udomowiono.
T-W-3Udomowienie wybranych gatunków zwierząt: psa, renifera, kozy i owcy, bydła, świni, słonia, konia, wielbłąda, dzikiego osła, lam i alpak, a także wybranych gatunków mięsożernych i gryzoni oraz ryb, ptaków i owadów.
T-W-4Cechy fizjologiczne, morfologiczne i behawioralne wynikające z udomowienia.
T-W-5Klasyczne i nowoczesne kryteria klasyfikacji związków filogenetycznych zwierząt domowych. Znaczenie udomowienia zwierząt w rozwoju kulturowym człowieka.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny. Metody problemowe: wykład konwersatoryjny. Metody eksponujące: film.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie wykładów i cwiczeń ocena sprawdzająca uzyskane przez studenta efekty kształcenia w zakresie wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie interpretowac zjawisk biologicznych, które leżą u podstaw domestykacji
3,0Jest przygotowany do opisu procesu domestykacji znacznej liczby zwierzat
3,5Uporządkowuje w czasie przebieg domestykacji
4,0Opisuje proces domestykacji, uporządkowuje go w czasie, właściwie interpetuje dowody świadczące o przebiegu tego procesu
4,5Opisuje proces domestykacji, uporządkowuje go w czasie, właściwie interpetuje dowody świadczące o przebiegu tego procesu, weryfikuje i konfrontuje dowody z wiedzą teoretyczną, ma umiejętnośc organizowania prostych badań w celu dostarczenia dowodów morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych na domestykację różnych gatunków zwierząt
5,0Opisuje proces domestykacji, uporządkowuje go w czasie, właściwie interpetuje dowody świadczące o przebiegu tego procesu, weryfikuje i konfrontuje dowody z wiedzą teoretyczną, ma umiejętnośc organizowania prostych badań w celu dostarczenia dowodów morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych na domestykację różnych gatunków zwierząt, ma umiejętnośc nakreślenia celów badań i ich projektowania, łączy fakty z różnych dziedzin nauk podstawowych i stosowanych podczas interpretacji uzyskanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O8.4_K01Jest kreatywny w interpretowaniu zjawisk biologicznych towarzyszących przekształcaniu morfologicznych, fizjologicznych i behawioralnych cech zwierząt w drodze do współczesnych morfotypów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą i etapami udomowienia zwierząt. Wskazanie historycznych miejsc występowania współcześnie żyjących przodków zwierząt domowych, kolejnośc udomowienia gatunków i przyczyny, dla których doszło do udomowienia.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny. Metody problemowe: wykład konwersatoryjny. Metody eksponujące: film.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na zakończenie wykładów i cwiczeń ocena sprawdzająca uzyskane przez studenta efekty kształcenia w zakresie wiedzy.