Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Praktyka specjalizacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka specjalizacyjna
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR2 3 4,01,00zaliczenie
praktykiPR4 3 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki i zoologii, ekonomii i przedsiębiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie środowiska naturalnego. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu funkcjonowania żywych organizmów.
C-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposarzenia danej jednostki organizacyjnej.1
T-PR-2Blok zagadnień analiz laboratoryjnych, ilościowa i jakościowa analiza chemiczne, parametry roztworów wodnych, analityka biochemiczna i diagnostyczna ( w zależności od zakresu działalności wybranej jednostki organizacyjnej).1
T-PR-3Blok wybranych zagadnień z biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy imunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników.1
3
praktyki
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP, (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie z zagadnieniami ekonomiczno- prawnymi funkcjonowania wybranej instytucji1
T-PR-2Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych realizownych w wybranej instytucji. Funkcjonowanie organizmów i obserwacja otoczenia ich występowania.1
T-PR-3Procesy oraz zjawiska występujące w organizmach żywych i tworzących przez nie systemach. Czynności życiowe organizmów żywych (świat roślin, świat zwierząt)1
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (ogólnym i stanowiskowym).Uczestnictwo w zająciach praktycznych w wybranej jednostce organizacyjnej (istytucji). Przestrzeganie zasad BHP.90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (instrukcje, regulaminy, metodyki, czasopisma specjalistyczne, podręczniki, publikacje) zgodne z profilem działalności danej instytucji. Przygotowanie do zajęćpraktycznych.Wypełnianie dzienniczka praktyk i napisanie konspektu.25
A-PR-3Przygotowanie do zalicznia z Praktyki Specjalistycznej5
120
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia.25
A-PR-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych5
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-P1_W01
Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w zywych organizmach
BL_1A_W07P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05C-2, C-1T-PR-2, T-PR-3M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2
BL_1A_BL-S-P1_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku.
BL_1A_W11, BL_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1T-PR-3, T-PR-2M-3, M-1S-1, S-2
BL_1A_BL-S-P1_W03
Student definiuje podstawowe pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych
BL_1A_W13, BL_1A_W14P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-2, C-1T-PR-3M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-P1_U01
W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych
BL_1A_U03P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10C-2, C-1T-PR-1, T-PR-3, T-PR-2M-3, M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-P1_K01
Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
BL_1A_K06P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-2, C-1T-PR-3, T-PR-1, T-PR-3M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2
BL_1A_BL-S-P1_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności
BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08C-2, C-1T-PR-3, T-PR-2M-3, M-1, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-P1_W01
Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w zywych organizmach
2,0student nie zna biochemicznego podłoż procesów życiowych
3,0student w niewielkim zakresie zna podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna niektóre przemiany substratów
3,5student w niewielkim zakresie zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w zywych organizmach
4,0student zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
4,5student dobrze zana i potrafi wytłumaczyć podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
5,0student bardzo dobrze zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i bardzo dobrze zna, rozumie i umie wytłumaczyć przemiany substratów w żywych organizmach
BL_1A_BL-S-P1_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku.
2,0student nie umie logicznie myśleć
3,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach
3,5student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod w niewielkim zakresie
4,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
4,5student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod i narzędzi zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
5,0student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod, narzędzi i instrumentó w zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
BL_1A_BL-S-P1_W03
Student definiuje podstawowe pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych
2,0student niechętnie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych
3,0student w pewnym zakresie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych nie wiążąc jej z rozwojem nauk biologicznych
3,5student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych
4,0student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii
4,5student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów
5,0student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych, postępujac zgodnie z zasadami etyki, wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów i rozwijanie metod badawczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-P1_U01
W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych
2,0student nie umie korzystać z zajęćpraktycznych
3,0student łączy w niewielkim zakresie praktyczne umiejetności zastosowaniem norm badawczych
3,5student rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych
4,0student planuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod katem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną
4,5student planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach
5,0student dokładnie i starannie planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-P1_K01
Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
2,0student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,0student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej
3,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu
4,0student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej
4,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
5,0student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
BL_1A_BL-S-P1_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności
2,0student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych
3,0student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych
3,5student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowośćpostępowania etycznego procesów biologicznych
4,0student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
4,5student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
5,0student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność

Literatura podstawowa

  1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.,W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Urban i Partner, Wrocław, 2002, Wyd II
  2. Charles J. Krebs, Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposarzenia danej jednostki organizacyjnej.1
T-PR-2Blok zagadnień analiz laboratoryjnych, ilościowa i jakościowa analiza chemiczne, parametry roztworów wodnych, analityka biochemiczna i diagnostyczna ( w zależności od zakresu działalności wybranej jednostki organizacyjnej).1
T-PR-3Blok wybranych zagadnień z biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy imunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników.1
3

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP, (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie z zagadnieniami ekonomiczno- prawnymi funkcjonowania wybranej instytucji1
T-PR-2Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych realizownych w wybranej instytucji. Funkcjonowanie organizmów i obserwacja otoczenia ich występowania.1
T-PR-3Procesy oraz zjawiska występujące w organizmach żywych i tworzących przez nie systemach. Czynności życiowe organizmów żywych (świat roślin, świat zwierząt)1
3

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (ogólnym i stanowiskowym).Uczestnictwo w zająciach praktycznych w wybranej jednostce organizacyjnej (istytucji). Przestrzeganie zasad BHP.90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (instrukcje, regulaminy, metodyki, czasopisma specjalistyczne, podręczniki, publikacje) zgodne z profilem działalności danej instytucji. Przygotowanie do zajęćpraktycznych.Wypełnianie dzienniczka praktyk i napisanie konspektu.25
A-PR-3Przygotowanie do zalicznia z Praktyki Specjalistycznej5
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych90
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia.25
A-PR-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć praktycznych5
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-P1_W01Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w zywych organizmach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-1Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie środowiska naturalnego. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu funkcjonowania żywych organizmów.
Treści programoweT-PR-2Blok zagadnień analiz laboratoryjnych, ilościowa i jakościowa analiza chemiczne, parametry roztworów wodnych, analityka biochemiczna i diagnostyczna ( w zależności od zakresu działalności wybranej jednostki organizacyjnej).
T-PR-3Procesy oraz zjawiska występujące w organizmach żywych i tworzących przez nie systemach. Czynności życiowe organizmów żywych (świat roślin, świat zwierząt)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna biochemicznego podłoż procesów życiowych
3,0student w niewielkim zakresie zna podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna niektóre przemiany substratów
3,5student w niewielkim zakresie zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w zywych organizmach
4,0student zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
4,5student dobrze zana i potrafi wytłumaczyć podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
5,0student bardzo dobrze zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i bardzo dobrze zna, rozumie i umie wytłumaczyć przemiany substratów w żywych organizmach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-P1_W02Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie środowiska naturalnego. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu funkcjonowania żywych organizmów.
Treści programoweT-PR-3Procesy oraz zjawiska występujące w organizmach żywych i tworzących przez nie systemach. Czynności życiowe organizmów żywych (świat roślin, świat zwierząt)
T-PR-2Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych realizownych w wybranej instytucji. Funkcjonowanie organizmów i obserwacja otoczenia ich występowania.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie logicznie myśleć
3,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach
3,5student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod w niewielkim zakresie
4,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
4,5student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod i narzędzi zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
5,0student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod, narzędzi i instrumentó w zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-P1_W03Student definiuje podstawowe pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-1Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie środowiska naturalnego. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu funkcjonowania żywych organizmów.
Treści programoweT-PR-3Procesy oraz zjawiska występujące w organizmach żywych i tworzących przez nie systemach. Czynności życiowe organizmów żywych (świat roślin, świat zwierząt)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student niechętnie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych
3,0student w pewnym zakresie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych nie wiążąc jej z rozwojem nauk biologicznych
3,5student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych
4,0student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii
4,5student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów
5,0student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych, postępujac zgodnie z zasadami etyki, wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów i rozwijanie metod badawczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-P1_U01W zakresie umiejętności student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowanna organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-1Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie środowiska naturalnego. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu funkcjonowania żywych organizmów.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Zapoznanie ze sprzętem i możliwościami oraz działaniem urzadzeń wchodzących w skład wyposarzenia danej jednostki organizacyjnej.
T-PR-3Procesy oraz zjawiska występujące w organizmach żywych i tworzących przez nie systemach. Czynności życiowe organizmów żywych (świat roślin, świat zwierząt)
T-PR-2Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych realizownych w wybranej instytucji. Funkcjonowanie organizmów i obserwacja otoczenia ich występowania.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie korzystać z zajęćpraktycznych
3,0student łączy w niewielkim zakresie praktyczne umiejetności zastosowaniem norm badawczych
3,5student rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych
4,0student planuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod katem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną
4,5student planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach
5,0student dokładnie i starannie planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-P1_K01Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-1Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie środowiska naturalnego. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu funkcjonowania żywych organizmów.
Treści programoweT-PR-3Blok wybranych zagadnień z biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy imunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników.
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP, (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie z zagadnieniami ekonomiczno- prawnymi funkcjonowania wybranej instytucji
T-PR-3Procesy oraz zjawiska występujące w organizmach żywych i tworzących przez nie systemach. Czynności życiowe organizmów żywych (świat roślin, świat zwierząt)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia produkcyjne
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,0student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej
3,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu
4,0student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej
4,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
5,0student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-P1_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności nawiązywania współracy ze specjalistami z zakresu nauk biologicznych jak też innych pokrewnych dziedzin nauki, mających na celu dalszy rozwój i wykrzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce.
C-1Celem praktyki specjalistycznej jest poznanie przez studenta zasad funkcjonowania jednostek organizacyjnych, instytucji i przedsiebiorstw działajacych w zakresie środowiska naturalnego. Ponad to zapoznanie w terenie z możliwościami wykorzystania wiedzy z zakresu funkcjonowania żywych organizmów.
Treści programoweT-PR-3Blok wybranych zagadnień z biotechnologii i mikrobiologii ( np. izolacje, bank genów, kultury in vitro, techniki i testy imunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów) oraz iderpretacja uzyskanych wyników.
T-PR-2Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych realizownych w wybranej instytucji. Funkcjonowanie organizmów i obserwacja otoczenia ich występowania.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna, praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowa studenta przez Opiekuna Praktyk na powierzonym stanowisku w trakcie odbywania praktyki w wybranej instytucji
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki specjalizacyjnej. Pisemna opinia Opiekuna praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk w obecności Komisji Wydziałowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych
3,0student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych
3,5student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowośćpostępowania etycznego procesów biologicznych
4,0student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
4,5student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
5,0student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność