Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Organizm w czasie i przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizm w czasie i przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.1
T-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt.1
T-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Filogeneza zegara biologicznego u kręgowców.1
T-W-4Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.1
T-W-5Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji.1
T-W-6Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.1
T-W-7Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Struktury dysypatywne: organizm, populacja, ekosystem.1
T-W-8Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.1
T-W-9Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.1
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Czytanie publikacji, książek związanych z tematyką zajęć.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.4_W01
Student jest w stanie objaśnić termodynamiczne ujęcie organizmu, oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także przekładać je na organizm i środowisko, jednocześnie jest w stanie na tej podstawie opisać powiązania miedzy organizmami żywymi a otoczeniem.
BL_1A_W14P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-W-1, T-W-7M-1, M-2S-1
BL_1A_BL-S-O3.4_W02
Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
BL_1A_W13, BL_1A_W14P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
BL_1A_BL-S-O3.4_W03
Student jest w stanie wskazać przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.
BL_1A_W13, BL_1A_W14P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.4_U01
Student umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem, szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
BL_1A_U08, BL_1A_U10P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O3.4_K01
Student wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
BL_1A_K01, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.4_W01
Student jest w stanie objaśnić termodynamiczne ujęcie organizmu, oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także przekładać je na organizm i środowisko, jednocześnie jest w stanie na tej podstawie opisać powiązania miedzy organizmami żywymi a otoczeniem.
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować organizmu żywego w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowych pojęć termodynamiki, a także wymienić, opisać i wyjaśnić powiązań i interakcji między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
3,0Student jest w stanie poprawnie definiować kilka podstawowych pojęć termodynamiki i wskazać kilka przykładów biologicznego ujęcia praw termodynamicznych.
3,5Student jest w stanie poprawnie definiować większość podstawowych pojęć termodynamiki i w stopniu podstawowym w ujęciu termodynamicznym opisać organizm żywy i jego otoczenie.
4,0Student jest w stanie poprawnie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować większość podstawowych pojęć termodynamiki z jakimi zapoznał się na zajęciach, a także wymienić i opisać główne powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
4,5Student jest w stanie poprawnie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także wymienić i opisać powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
5,0Student jest w stanie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także wymienić, opisać i wyjaśnić powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
BL_1A_BL-S-O3.4_W02
Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
2,0Student nie jest w stanie wymienić i opisać bilogicznych rytmów otoczenia i objaśnić ich wpływu na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać pojęcie i podać przykłady oscylatorów, synchronizatorów i wyznaczników rytmów organizmu, opisać i objaśnić roli wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
3,0Student jest w stanie wymienić i opisać kilka bilogicznych rytmów organizmów żywych i ich otoczenia, w tym opisać podstawowe wyznaczniki rytmów organizmu, a także w stopniu podstawowym opisać ogólną rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
3,5Student jest w stanie w stopniu podstawowym wymienić i opisać bilogiczne rytmy organizmów żywych i ich otoczenia, w tym opisać podstawowe wyznaczniki rytmów organizmu, a także opisać podstawową rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
4,0Student jest w stanie w stopniu dobrym wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia oraz podać przykłady ich wpływu na zachowanie i fizjologię ludzi i/lub zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, a takze opisać rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
4,5Student jest w stanie wymienić i w większości opisać bilogiczne rytmy otoczenia oraz opisać ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi i/lub zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
5,0Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
BL_1A_BL-S-O3.4_W03
Student jest w stanie wskazać przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.
2,0Student nie jest w stanie wskazać przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wyjaśnić wpływu tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmów utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyn stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
3,0Student jest w stanie podać kilka podstawowym przykładów zmian przystosowawczych organizmu do otoczenia, wymienić kilka podstawowych mechanizmów utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić kilka podstawowych przyczyn stanów nierównowagowych organizmu, podać kilka przykładów wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu.
3,5Student jest w stanie wymienić w stopniu podstawowym przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wymienić podstawowe mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić podstawowe przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać wybrane przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać podstawowe przykłady możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
4,0Student jest w stanie wymienić wiele przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, w stopniu podstawowym opisać wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić główne mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić główne przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać główne przykłady możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
4,5Student jest w stanie wskazać większość przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, opisać wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać główne mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać wiele przykładów możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
5,0Student jest w stanie wskazać wiele przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wyjaśnić wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.4_U01
Student umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem, szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
2,0Student nie potrafi łączyć pojęć termodynamicznych z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływu zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
3,0Student w podstawowym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
3,5Student poprawnie umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
4,0Student w dobrym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
4,5Student w dużym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
5,0Student w wysokim stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O3.4_K01
Student wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
2,0Student nie wykazuje świadomości znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
3,5Student poprawnie wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.

Literatura podstawowa

  1. Jerzy A. Sikora, Sekrety biorytmów, KOS, Katowice, 2009
  2. Knut Schmidt-Nielsen, Fizjologia zwierząt Adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa, 2008, trzeci, zmieniony

Literatura dodatkowa

  1. Russell G. Foster, Leon Kreitzman, Seasons of Life: The Biological Rhythms That Enable Living Things to Thrive and Survive, Yale University Press, New Haven, USA, 2010, książka w języku angielskim
  2. Carol Orlock, Know Your Body Clock: Discover Your Body's Inner Cycles and Rhythms and Learn the Best Times for Creativity, Exercise, Sex, Sleep, and More, Citadel Press, New York, 1995, ksiązka w języku angielskim
  3. Brigitte M. Kudielka, Sara J. Aton, Herve Caci and Fabrice Kwiatkowski, Progress in Circadian Rhythm Research (Nova Biomedical), Nova Science Publishers, New York, USA, 2008, książka w języku angielskim
  4. Rifkin Jeremy, Howard Ted, Entropia Nowy światopogląd, KOS, Katowice, 2008, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.1
T-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt.1
T-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Filogeneza zegara biologicznego u kręgowców.1
T-W-4Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.1
T-W-5Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji.1
T-W-6Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.1
T-W-7Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Struktury dysypatywne: organizm, populacja, ekosystem.1
T-W-8Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.1
T-W-9Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.1
T-W-10Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Czytanie publikacji, książek związanych z tematyką zajęć.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.4_W01Student jest w stanie objaśnić termodynamiczne ujęcie organizmu, oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także przekładać je na organizm i środowisko, jednocześnie jest w stanie na tej podstawie opisać powiązania miedzy organizmami żywymi a otoczeniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.
T-W-7Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Struktury dysypatywne: organizm, populacja, ekosystem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować organizmu żywego w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowych pojęć termodynamiki, a także wymienić, opisać i wyjaśnić powiązań i interakcji między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
3,0Student jest w stanie poprawnie definiować kilka podstawowych pojęć termodynamiki i wskazać kilka przykładów biologicznego ujęcia praw termodynamicznych.
3,5Student jest w stanie poprawnie definiować większość podstawowych pojęć termodynamiki i w stopniu podstawowym w ujęciu termodynamicznym opisać organizm żywy i jego otoczenie.
4,0Student jest w stanie poprawnie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować większość podstawowych pojęć termodynamiki z jakimi zapoznał się na zajęciach, a także wymienić i opisać główne powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
4,5Student jest w stanie poprawnie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także wymienić i opisać powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
5,0Student jest w stanie scharakteryzować organizm w ujęciu temodynamicznym oraz definiować podstawowe pojęcia termodynamiki, a także wymienić, opisać i wyjaśnić powiązania i interakcje między organizmami żywymi a otoczeniem w biologicznym ujęciu praw termodynamiki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.4_W02Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Filogeneza zegara biologicznego u kręgowców.
T-W-4Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić i opisać bilogicznych rytmów otoczenia i objaśnić ich wpływu na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać pojęcie i podać przykłady oscylatorów, synchronizatorów i wyznaczników rytmów organizmu, opisać i objaśnić roli wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
3,0Student jest w stanie wymienić i opisać kilka bilogicznych rytmów organizmów żywych i ich otoczenia, w tym opisać podstawowe wyznaczniki rytmów organizmu, a także w stopniu podstawowym opisać ogólną rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
3,5Student jest w stanie w stopniu podstawowym wymienić i opisać bilogiczne rytmy organizmów żywych i ich otoczenia, w tym opisać podstawowe wyznaczniki rytmów organizmu, a także opisać podstawową rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
4,0Student jest w stanie w stopniu dobrym wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia oraz podać przykłady ich wpływu na zachowanie i fizjologię ludzi i/lub zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, a takze opisać rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu.
4,5Student jest w stanie wymienić i w większości opisać bilogiczne rytmy otoczenia oraz opisać ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi i/lub zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
5,0Student jest w stanie wymienić i opisać bilogiczne rytmy otoczenia i objaśnić ich wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt, w tym opisać oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów organizmu, opisać i objaśnić rolę wewnętrznego zegara i kalendarza organizmu, wymienić możliwości oddziaływania otoczenia na rytmy biologiczne organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.4_W03Student jest w stanie wskazać przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-5Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji.
T-W-6Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.
T-W-7Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Struktury dysypatywne: organizm, populacja, ekosystem.
T-W-8Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.
T-W-9Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie treści programowej obowiązującej na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wskazać przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wyjaśnić wpływu tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmów utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyn stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
3,0Student jest w stanie podać kilka podstawowym przykładów zmian przystosowawczych organizmu do otoczenia, wymienić kilka podstawowych mechanizmów utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić kilka podstawowych przyczyn stanów nierównowagowych organizmu, podać kilka przykładów wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu.
3,5Student jest w stanie wymienić w stopniu podstawowym przykłady zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wymienić podstawowe mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić podstawowe przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać wybrane przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać podstawowe przykłady możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
4,0Student jest w stanie wymienić wiele przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, w stopniu podstawowym opisać wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić główne mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić główne przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać główne przykłady możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
4,5Student jest w stanie wskazać większość przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, opisać wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać główne mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, wymienić przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, podać przykłady wpływu zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz podać wiele przykładów możliwości adaptacyjnych organizmów w czasie i przestrzeni.
5,0Student jest w stanie wskazać wiele przykładów zmian przystosowawczych organizmu na róznych poziomach jego funkcjonowania do otoczenia, wyjaśnić wpływ tych zmian na organizm i strukturę populacji, wymienić i opisać mechanizmy utrzymania równowagi organizmu z otoczeniem, opisać przyczyny stanów nierównowagowych organizmu, wyjaśnić wpływ zmian dokonywanych w otoczeniu na stan zdrowia organizmu oraz opisać możliwości adaptacyjne organizmów w czasie i przestrzeni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.4_U01Student umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem, szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
BL_1A_U10Potrafi charakteryzować, porównywać, oceniać poznane stanowiska filozoficzne, szczególnie z uwzględnieniem filozoficznej refleksji nad światem przyrody; posiada umiejętność hierarchizowania i odpowiedzialnego wyboru wartości etycznych w kontekście działalności zawodowej; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną do interpretacji współczesnych zjawisk i procesów społecznych nabywa umiejętności dostrzegania oraz analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych; posługuje się pojęciami z zakresu psychologii; nabywa umiejętności psychologiczne niezbędne w kontaktach interpersonalnych; umie rozpoznawać oraz analizować treści i formy obiektów architektonicznych i dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.
T-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt.
T-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Filogeneza zegara biologicznego u kręgowców.
T-W-4Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.
T-W-5Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji.
T-W-6Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.
T-W-7Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Struktury dysypatywne: organizm, populacja, ekosystem.
T-W-8Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.
T-W-9Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi łączyć pojęć termodynamicznych z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływu zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
3,0Student w podstawowym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
3,5Student poprawnie umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
4,0Student w dobrym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
4,5Student w dużym stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
5,0Student w wysokim stopniu umie łączyć pojęcia termodynamiczne z organizmem i środowiskiem oraz szacować wpływ zmian otoczenia na czynność organizmu, populacji, ekosystemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O3.4_K01Student wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu umiejscowienia organizmu w czasie i przestrzeni, wskazanie na powiązanie i wzajemne interakcje między organizmem żywym a otoczeniem, zapoznanie studentów z mechanizmami utrzymania równowagi organizmu ze środowiskiem oraz uzmysłowienie studentom wpływu zaburzeń środowiska na stan zdrowia organizmu.
Treści programoweT-W-1Organizm a środowisko - ujęcie termodynamiczne. Organizm jako układ otwarty. Stany równowagi dynamicznej.
T-W-2Rytm przyrody. Rola biorytmów w procesie adaptacji do środowiska. Cykl księżycowy i jego wpływ na zachowanie i fizjologię ludzi oraz zwierząt. Biologiczne rytmy roczne (sezonowe) zwierząt.
T-W-3Mechanizm działania zegara biologicznego i jego elementy. Oscylatory, synchronizatory i wyznaczniki rytmów. Melatonina - wewnętrzny zegar i kalendarz organizmu. Filogeneza zegara biologicznego u kręgowców.
T-W-4Możliwości oddziaływania na rytmy biologiczne. Wytwarzanie i zharmonizowanie rytmów, znaczenie fotoperiodu.
T-W-5Zmiany przystosowawcze organizmu do środowiska. Zmiany przystosowawcze układów i narządów u różnych gatunków zwierząt. Środowiskowe modyfikacje czynności komórek. Wpływ zmian przystosowawczych na organizm i strukturę populacji.
T-W-6Mechanizmy utrzymywania równowagi organizmu ze środowiskiem: defensywne, reaktywne, aktywne. Adiustacja, przystosowanie, nadprzystosowanie. Strategia zmian przystosowawczych. Adaptacja do życia w różnych warunkach środowiska. Wędrówki zwierząt. Sen zimowy i letni.
T-W-7Choroba jako przejaw stanów dalekich od równowagi. Zaburzenia w środowisku a stany nierównowagowe. Struktury dysypatywne: organizm, populacja, ekosystem.
T-W-8Wiek jako kryterium „możliwości” adaptacyjnych. Przystosowanie funkcją czasu. Pojęcie granic adaptacji. Granice przystosowania w różnych okresach życia. Czynniki wpływające na obniżenie sprawności mechanizmów adaptacyjnych.
T-W-9Zagrożenia cywilizacyjno-przemysłowe a stan zdrowia organizmu. Wpływ zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
3,5Student poprawnie wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje świadomość znaczenia otoczenia w utrzymaniu równowagi organizmu i wyznaczania zdolności adaptacyjnych organizmu do zminiających się warunków otoczenia.