Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BII-S-D23_U01 | Potrafi zbudować poprawny przekaz (komunikat), który wywoła oczekiwane reakcje odbiorcy (użytkownika komputera). |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U09 | stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych |
---|
BI_1A_U10 | rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania |
BI_1A_U11 | korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U05 | stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych |
P1A_U09 | umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
P1A_U12 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Uświadomienie rozległego, interdyscyplinarnego obszaru jaki w praktyce musi być znany informatykowi - na różnych, oczywiście, poziomach szczegółowości - aby mógł poprawnie zaprojektować i zrealizowac moduły komunikacji człowiek-komputer. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | Model komunikacyjny i informacyjny procesu przekazywania i rozpoznawania komunikatu. |
---|
T-W-3 | Podstawowe pojęcia i definicje: dane, informacja, wiedza – wzajemne powiązania. Budowa znaku i jego tworzenie – symbol, pojęcie. Fizyczne postaci znaków. Znaki w systemach społecznych. |
T-W-4 | Tworzenie komunikatu: poziomy znaku/komunikatu – pragmatyka, semantyka, syntaksa, empiryka. |
T-W-5 | Rola człowieka w systemie informacyjnym. Techniczny system informacyjny. |
Metody nauczania | M-1 | Klasyczne wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy). |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Studenci w zespołach 3-osobowych rozwiązują postawione przez prowadzącego zadanie lub zapoznająsię z działaniem i obsługą urządzeń do pozyskiwania danych za pośrednictwem różnych mediów lub badają właściwości i analizują konstrukcje wspierające procesy komunikacji. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Na zakończenie wykładów studenci zaliczją test obejmujący cały materiał. Test jest jednokrotnego wyboru, zawiera dziesięć pytań/zagadnień, a student wskazuje jedno porawne rozwiązanie z czterech podanych do każdego pytania, lub brak takiego rozwiązania. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Na ocenę z zajęć laboratoryjnych składa się: obecność na zajęciach, aktywność podczas zajęć i jakość opracowanych sprawozdan. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi zdefiniować założeń dla komunikatu na czterech poziomach:
pragmatycznym, semantycznym, syntaktycznym i empirycznym. |
3,0 | Poprawne zdefiniowanie założeń dla komunikatu na czterech poziomach:
pragmatycznym, semantycznym, syntaktycznym i empirycznym. |
3,5 | Zbudowanie komunikatu z dopuszczalnymi odchylniami od założeń na dwóch poziomach. |
4,0 | Zbudowanie komunikatu z dopuszczalnym odchyleniem od założeń na jednym poziomie. |
4,5 | Zbudowanie komunikatu z poprawnym uzasadnieniem spełnienia wymagań na wszystkich czterech poziomach. |
5,0 | Jak wyżej - plus miejętność tworzenia wariantowych rozwiązań danego komunikatu. |