Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Botanika i fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika i fizjologia roślin | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej oraz znajomość treści przedmiotu "Biologia roślin". |
W-2 | Ogólna wiedza z zakresu chemii ogólnej i fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową wewnętrzną i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji budowy oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi regulującymi te procesy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Anatomiczna, histologiczna i cytologiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych. | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Proces osmozy (sztuczne komórki), oznaczanie potencjału osmotycznego w oparciu o metody fizjologiczne, intensyność transpiracji | 4 |
T-L-2 | Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych | 2 |
T-L-3 | Antagonizm jonowy | 1 |
T-L-4 | Stymulatory i inhibitory wzrostu. Reakcje ruchowe roślin | 3 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie rolin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania. | 8 |
T-T-2 | Zaliczenie znajomości gatunków roślin. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin dwuliściennych i jednoliściennych. | 2 |
T-W-2 | Specyficzne elementy komórki roślinnej. | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych; układy funkcyjne tkanek. | 3 |
T-W-4 | Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych. | 3 |
T-W-5 | Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie i osmoza, transpiracja, gutacja, płacz roślin potencjały wody, pierwiastki niezbędne, antagonizm jonowy) | 4 |
T-W-6 | Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza i oddychanie roślin oraz czynniki regulujace te procesy) | 2 |
T-W-7 | Hormonalna regulacja wzrostu i rozwoju roslin. Foto i termoindukcja. Typy ruchów roslinnych. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 8 |
A-A-3 | opracowanie rysunkowe dokumentujące prowadzone obserwacje mikroskopowe | 5 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
A-A-5 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć labolatoryjnych | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie sparwozdań z ćwiczeń labolatoryjnych | 8 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie pisemne z ćwiczeń | 2 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | przygotowanie do zajęć | 8 |
A-T-3 | opracowanie materiałów zebranych w terenie | 8 |
A-T-4 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 8 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 17 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie |
M-5 | pokaz i demonstracja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (oznaczanie roślin i rozpoznawanie gatunków roślin) |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawozdań z laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D8_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatomiczną roślin nasiennych | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
BI_1A_BIB-S-D8_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z hego budową na różnych poziomach organizacji | BI_1A_W05, BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
BI_1A_BIB-S-D8_W03 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych | BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1, M-4 | S-2 |
BI_1A_BIB-S-D8_W04 potrafi rozróżniać i definować procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach wyższych | BI_1A_W01, BI_1A_W03 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D8_U01 potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych | BI_1A_U05 | P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09 | InzA_U01 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
BI_1A_BIB-S-D8_U02 potrafi objaśniać wpływ różnych czynników, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych na podstawowe procesy zachodzące w roślinach | BI_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U04 | InzA_U01 | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-3, M-5 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D8_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-T-1, T-T-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D8_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatomiczną roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
BI_1A_BIB-S-D8_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z hego budową na różnych poziomach organizacji | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
BI_1A_BIB-S-D8_W03 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0) |
3,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 35 - 45 gat., nazwać je po polsku i po łacinie | |
3,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 46 - 50 gat., nazwać je po polsku i po łacinie | |
4,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 51 - 60 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny | |
4,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61 - 65 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny | |
5,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 66 - 70 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny | |
BI_1A_BIB-S-D8_W04 potrafi rozróżniać i definować procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach wyższych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D8_U01 potrafi wykonywać i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anatomii roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
BI_1A_BIB-S-D8_U02 potrafi objaśniać wpływ różnych czynników, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych na podstawowe procesy zachodzące w roślinach | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D8_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Literatura podstawowa
- Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J, Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005
- Szweykowska A, Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000