Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Układy tkankowe i biologia rozwoju zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Układy tkankowe i biologia rozwoju zwierząt
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,31zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,70,23zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,23zaliczenie
zajęcia terenoweT5 5 0,30,23zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza podstawowa z zakresu budowy i rozwoju organizmów nja poziomie szkoly średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z terminologią, budową i organizacją morfologiczną i histologiczną tkanek, narządów i układów zwierząt w róznych etapach ich rozwoju.
C-2Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców na etapie przed i pozazarodkowym oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę.
C-3Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.6
T-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.2
10
laboratoria
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków.4
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją.2
T-L-3Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej - ocena wybranych właściwości komórek rozrodczych.3
T-L-4Budowa i funkcja wybranych tkanek i układów organizmu (tkanka nabłonkowa, łączna, mięśniowa, nerwowa).6
15
zajęcia terenowe
T-T-1Ocena ultrasonograficzna rozwoju płodu u wybranych gatunków zwierząt domowych i/lub gospodarskich5
5
wykłady
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.2
T-W-2Procesy towarzyszące zapłodnieniu oraz jego istota i mechanizm.2
T-W-3Mechanizmy bruzdkowania i blastulacji, gastrulacja i organogeneza. Charakterystyka poszczególnych tkanek i układów tkankowych.3
T-W-4Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej.2
T-W-5Morfogeneza gonad i różnicowanie narządów wyprowadzających komórki rozrodcze.2
T-W-6Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.2
T-W-7Wybrane zagadnienie z zakresu regulacji procesów rozrodczych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych6
21
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych10
A-L-3przygotowanie sie do zajęć laboratoryjnych5
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2konsultacje2
A-T-3przygotowanie sie do zaliczenia zajęć2
9
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach15
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-4zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
M-4pokaz i objasnienie, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka preparatów makroskopowych, obserwacja mikroskopowa)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena formująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści porogramowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-4Ocena formująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-C6_W01
Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmów regulujacych wczesny rozwój zarodkowy.
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4
BI_1A_BIB-S-C6_W02
Student powinien znać budowę najważniejszych tkanek i ukladów organizmu, budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami.
BI_1A_W05P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-C6_U01
Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
BI_1A_U24P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
BI_1A_BIB-S-C6_U02
Student potrafi opisać i analizować proste preparaty makro - i/lub mikroskopowe dotyczące budowy tkanek i narządów wraz z określeniem wlaściwości biologicznej gamet
BI_1A_U24P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-C6_K01
Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2M-2, M-4S-1
BI_1A_BIB-S-C6_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K04C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-C6_W01
Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmów regulujacych wczesny rozwój zarodkowy.
2,0Student nie zna podstawowego przebiegu procesów rozwojowych modelowych gatunków kręgowców; nie potrafi wskazać i opisać żadnych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych większości modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student zna przebieg procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i szczegółowo opisuje kluczowe etapy ich rozwoju oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy; wykazuje zainteresowanie w zakresie stosunku do wiedzy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę na temat przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;
BI_1A_BIB-S-C6_W02
Student powinien znać budowę najważniejszych tkanek i ukladów organizmu, budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami.
2,0Student nie zna podstawowej budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; nie potrafi opisać budowy i funkcji gamet oraz scharakteryzować głównych form i celów rozmnażania; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; w sposób ogólny opisuje budowę i funkcję gamet, wymienia i definiuje kluczowe etapy ich interakcji w czasie zapłodnienia; charakteryzuje główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet, kluczowe etapy zapłodnienia oraz udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje staranne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę dotyczącą budowy i różnicowania najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą budowy i różnicowania najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-C6_U01
Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
2,0Student nie umie wyjaśniać zasadniczych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych oraz wskazać odpowiednich, modelowych przykładów ilustrujących te zjawiska; nie potrafi wyjaśnić znaczenia różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
3,0Student wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; ogólnie wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
3,5Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując niektóre modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
4,0Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
4,5Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych w większości posługując się odpowiednimi przykładami ilustrującymi te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
5,0Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
BI_1A_BIB-S-C6_U02
Student potrafi opisać i analizować proste preparaty makro - i/lub mikroskopowe dotyczące budowy tkanek i narządów wraz z określeniem wlaściwości biologicznej gamet
2,0Student nie potrafi rozpoznać i opisać żadnego preparatu mikro- lub makroskopowego poznanego na zajęciach
3,0Student rozpoznaje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach opisując niektóre z nich
3,5Student rozpoznaje i opisuje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach
4,0Student rozpoznaje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach opisując większość z nich
4,5Student rozpoznaje i opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach
5,0Student rozpoznaje i wyczerpująco opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-C6_K01
Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach
2,0Student nie wykazuje zdolności do pracy w grupie oraz do aktywnego uczestniczenia w powierzonych mu zadaniach
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-C6_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura C., Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1. Podstawowe procesy rozmnażania i rozwoju osobniczego., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Jura C., Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierzat i człowieka. Tom 2 Mechanizmy rozwoju zarodkowego. Niektóre zastosowania praktyczne współczesnej embriologii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Albert le Moigne, Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  4. Twyman R.M., Krótkie wykłady. Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
  5. Maliszewski M. (red), Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
  6. Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010
  7. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie sie komórek w narządach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  8. Zarzycki J., Histologia zwierząt domowych i człowieka, PWRiL, Warszawa, 1986, IV

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Wydawnictwo UW-M w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca., Wydawnictwo UW-M w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  3. Łukaszyk A., Bilińska B., Kawiak J., Bielańska-Osuchowska Z. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 7. Mechanizmy regulujące spermatogenezę, PWN, Warszawa, 1999
  4. Biliński S., Bielańska-Osuchowska Z., Kawiak J., Przełęcka A. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 6. Oogeneza, PWN, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.6
T-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków.4
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją.2
T-L-3Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej - ocena wybranych właściwości komórek rozrodczych.3
T-L-4Budowa i funkcja wybranych tkanek i układów organizmu (tkanka nabłonkowa, łączna, mięśniowa, nerwowa).6
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Ocena ultrasonograficzna rozwoju płodu u wybranych gatunków zwierząt domowych i/lub gospodarskich5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.2
T-W-2Procesy towarzyszące zapłodnieniu oraz jego istota i mechanizm.2
T-W-3Mechanizmy bruzdkowania i blastulacji, gastrulacja i organogeneza. Charakterystyka poszczególnych tkanek i układów tkankowych.3
T-W-4Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej.2
T-W-5Morfogeneza gonad i różnicowanie narządów wyprowadzających komórki rozrodcze.2
T-W-6Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.2
T-W-7Wybrane zagadnienie z zakresu regulacji procesów rozrodczych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych10
A-L-3przygotowanie sie do zajęć laboratoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2konsultacje2
A-T-3przygotowanie sie do zaliczenia zajęć2
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach15
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-4zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C6_W01Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmów regulujacych wczesny rozwój zarodkowy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią, budową i organizacją morfologiczną i histologiczną tkanek, narządów i układów zwierząt w róznych etapach ich rozwoju.
C-2Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców na etapie przed i pozazarodkowym oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę.
C-3Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-2Procesy towarzyszące zapłodnieniu oraz jego istota i mechanizm.
T-W-3Mechanizmy bruzdkowania i blastulacji, gastrulacja i organogeneza. Charakterystyka poszczególnych tkanek i układów tkankowych.
T-W-5Morfogeneza gonad i różnicowanie narządów wyprowadzających komórki rozrodcze.
T-W-6Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.
T-W-7Wybrane zagadnienie z zakresu regulacji procesów rozrodczych.
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena formująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści porogramowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-4Ocena formująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowego przebiegu procesów rozwojowych modelowych gatunków kręgowców; nie potrafi wskazać i opisać żadnych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych większości modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student zna przebieg procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i szczegółowo opisuje kluczowe etapy ich rozwoju oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy; wykazuje zainteresowanie w zakresie stosunku do wiedzy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę na temat przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C6_W02Student powinien znać budowę najważniejszych tkanek i ukladów organizmu, budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W05opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią, budową i organizacją morfologiczną i histologiczną tkanek, narządów i układów zwierząt w róznych etapach ich rozwoju.
C-2Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców na etapie przed i pozazarodkowym oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę.
C-3Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.
T-W-4Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej.
T-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.
T-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków.
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją.
T-L-3Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej - ocena wybranych właściwości komórek rozrodczych.
T-L-4Budowa i funkcja wybranych tkanek i układów organizmu (tkanka nabłonkowa, łączna, mięśniowa, nerwowa).
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
M-4pokaz i objasnienie, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka preparatów makroskopowych, obserwacja mikroskopowa)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena formująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści porogramowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-4Ocena formująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowej budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; nie potrafi opisać budowy i funkcji gamet oraz scharakteryzować głównych form i celów rozmnażania; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; w sposób ogólny opisuje budowę i funkcję gamet, wymienia i definiuje kluczowe etapy ich interakcji w czasie zapłodnienia; charakteryzuje główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet, kluczowe etapy zapłodnienia oraz udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje staranne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę dotyczącą budowy i różnicowania najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą budowy i różnicowania najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C6_U01Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U24na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią, budową i organizacją morfologiczną i histologiczną tkanek, narządów i układów zwierząt w róznych etapach ich rozwoju.
C-2Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców na etapie przed i pozazarodkowym oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę.
C-3Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.
T-W-2Procesy towarzyszące zapłodnieniu oraz jego istota i mechanizm.
T-W-3Mechanizmy bruzdkowania i blastulacji, gastrulacja i organogeneza. Charakterystyka poszczególnych tkanek i układów tkankowych.
T-W-5Morfogeneza gonad i różnicowanie narządów wyprowadzających komórki rozrodcze.
T-W-6Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.
T-W-7Wybrane zagadnienie z zakresu regulacji procesów rozrodczych.
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
M-4pokaz i objasnienie, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka preparatów makroskopowych, obserwacja mikroskopowa)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena formująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści porogramowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-4Ocena formująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wyjaśniać zasadniczych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych oraz wskazać odpowiednich, modelowych przykładów ilustrujących te zjawiska; nie potrafi wyjaśnić znaczenia różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
3,0Student wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; ogólnie wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
3,5Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując niektóre modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
4,0Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
4,5Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych w większości posługując się odpowiednimi przykładami ilustrującymi te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
5,0Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C6_U02Student potrafi opisać i analizować proste preparaty makro - i/lub mikroskopowe dotyczące budowy tkanek i narządów wraz z określeniem wlaściwości biologicznej gamet
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U24na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Treści programoweT-W-4Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej.
T-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.
T-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków.
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją.
T-L-3Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej - ocena wybranych właściwości komórek rozrodczych.
T-L-4Budowa i funkcja wybranych tkanek i układów organizmu (tkanka nabłonkowa, łączna, mięśniowa, nerwowa).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i opisać żadnego preparatu mikro- lub makroskopowego poznanego na zajęciach
3,0Student rozpoznaje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach opisując niektóre z nich
3,5Student rozpoznaje i opisuje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach
4,0Student rozpoznaje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach opisując większość z nich
4,5Student rozpoznaje i opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach
5,0Student rozpoznaje i wyczerpująco opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C6_K01Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-4Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej.
T-W-5Morfogeneza gonad i różnicowanie narządów wyprowadzających komórki rozrodcze.
T-A-1Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców.
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych.
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz i objasnienie, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka preparatów makroskopowych, obserwacja mikroskopowa)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdolności do pracy w grupie oraz do aktywnego uczestniczenia w powierzonych mu zadaniach
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-C6_K02Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości.
T-W-2Procesy towarzyszące zapłodnieniu oraz jego istota i mechanizm.
T-W-3Mechanizmy bruzdkowania i blastulacji, gastrulacja i organogeneza. Charakterystyka poszczególnych tkanek i układów tkankowych.
T-W-6Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród.
T-W-7Wybrane zagadnienie z zakresu regulacji procesów rozrodczych.
T-A-3Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców.
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków.
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją.
T-L-3Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej - ocena wybranych właściwości komórek rozrodczych.
T-L-4Budowa i funkcja wybranych tkanek i układów organizmu (tkanka nabłonkowa, łączna, mięśniowa, nerwowa).
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz i objasnienie, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka preparatów makroskopowych, obserwacja mikroskopowa)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0