Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Przetwarzanie obrazów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwarzanie obrazów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność programowania w języku proceduralnym (preferowane C, MATLAB)
W-2znajomość algebry liniowej
W-3znajomość podstawowych algorytmów numerycznych i struktur danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ogólnymi metodami przetwarzania obrazów cyfrowych
C-2przekazanie praktycznych umiejętności dotyczących filtracji obrazów w celu poprawy ich jakości
C-3zapoznanie studentow z metodami stratnej kompresji obrazu
C-4Wykształcenie w studentach krytycznego spojrzenia na zagadnienie jakości obrazu cyfrowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do MATLABA w zastosowaniu do przetwarzania obrazów2
T-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu2
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe2
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi3
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości2
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym2
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego2
15
wykłady
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych2
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym2
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie2
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu2
T-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości2
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG2
T-W-7Wektoryzacja obrazu2
T-W-8Zaliczenie wykładu w formie testowej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w laboratoriach15
A-L-2dopracowanie oprogramowania realizowanego na zajęciach labaratoryjnych15
A-L-3udział w konsultacjach przedmiotowych5
A-L-4przygotowanie do końcowego zaliczenia10
45
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia końcowego5
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja teoretycznych zagadnień podczas wykładu informacyjnego
M-2Praktyczna realizacja wybranych algorytmów - podczas ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zadania praktyczne (w formie programów komputerowych i prostych badań eksperymentalnych) do realizacji w trybie indywidualnym
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O8.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami przetwarzania obrazów, powinien być w stanie tłumaczyć wybrane metody filtracji obrazów (m.in. poprawa ich jakości, ekstrakcja ech), objasniać wybrane standardy kompresji (np. JPEG) oraz scharakteryzować inne operacje na obrazie mające zastosowanie w systemach multimedialnych (operacje morfologiczne, interpolacja, wektoryzacja).
BI_1A_W02, BI_1A_W09, BI_1A_W14P1A_W04, P1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O8.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu przetwarzania obrazów, dobioerać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych
BI_1A_U02, BI_1A_U09P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O8.1_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny
BI_1A_K02, BI_1A_K04P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-4T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O8.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami przetwarzania obrazów, powinien być w stanie tłumaczyć wybrane metody filtracji obrazów (m.in. poprawa ich jakości, ekstrakcja ech), objasniać wybrane standardy kompresji (np. JPEG) oraz scharakteryzować inne operacje na obrazie mające zastosowanie w systemach multimedialnych (operacje morfologiczne, interpolacja, wektoryzacja).
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student posiada wiedzę dotyczącą prostych algorytmów przetwarzania obrazów
3,5student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów
4,0student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać
4,5student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach
5,0student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach a także potrafi zaproponować konkretne rozwiązania w zależności od początkowych założeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O8.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu przetwarzania obrazów, dobioerać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0Student potrafi wymienić i zrealizować proste algorytmy przetwarzania obrazów
3,5Student potrafi zrealizować średniozaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów
4,0Student potrafi zrealizować zaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając proste warunki początkowe
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając zaawansowane warunki początkowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O8.1_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi realizowac postawione zadania
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizować zadanie
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą a także potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą i potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań

Literatura podstawowa

  1. Kukharev Georgy, Przetwarzanie i analiza obrazów cyfrowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1997, skrypt uczelniany
  2. Wróbel Z., Koprowski R., Przetwarzanie obrazu w programie MATLAB, AOW EXIT, Warszawa, 2004
  3. Tadeusiewicz R., Korohoda P., Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997
  4. Pavlidis Theo, Grafika i przetwarzanie obrazów. Algorytmy, WNT, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Zabrodzki J. (red), Grafika komputerowa metody i narzędzia, WNT, Warszawa, 1994
  2. Pratt W. K., Digital image processing, JOHN WILEY & SONS, New York, 1991
  3. Watkins, C.D., Sadun, A., Marenka, S., Nowoczesne metody przetwarzania obrazu, WNT, Warszawa, 1995
  4. Tadeusiewicz, R., Flasinski, M., Rozpoznawanie obrazów, PWN, Warszawa, 1991

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do MATLABA w zastosowaniu do przetwarzania obrazów2
T-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu2
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe2
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi3
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości2
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym2
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych2
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym2
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie2
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu2
T-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości2
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG2
T-W-7Wektoryzacja obrazu2
T-W-8Zaliczenie wykładu w formie testowej1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w laboratoriach15
A-L-2dopracowanie oprogramowania realizowanego na zajęciach labaratoryjnych15
A-L-3udział w konsultacjach przedmiotowych5
A-L-4przygotowanie do końcowego zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia końcowego5
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O8.1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami przetwarzania obrazów, powinien być w stanie tłumaczyć wybrane metody filtracji obrazów (m.in. poprawa ich jakości, ekstrakcja ech), objasniać wybrane standardy kompresji (np. JPEG) oraz scharakteryzować inne operacje na obrazie mające zastosowanie w systemach multimedialnych (operacje morfologiczne, interpolacja, wektoryzacja).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W02zna podstawy elektroniki, techniki analogowej i cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich stosowanych aspektów
BI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
BI_1A_W14zna podstawy grafiki komputerowej i technik wizualizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ogólnymi metodami przetwarzania obrazów cyfrowych
C-3zapoznanie studentow z metodami stratnej kompresji obrazu
C-4Wykształcenie w studentach krytycznego spojrzenia na zagadnienie jakości obrazu cyfrowego
Treści programoweT-L-1Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do MATLABA w zastosowaniu do przetwarzania obrazów
T-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu
T-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG
T-W-7Wektoryzacja obrazu
Metody nauczaniaM-1Prezentacja teoretycznych zagadnień podczas wykładu informacyjnego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zadania praktyczne (w formie programów komputerowych i prostych badań eksperymentalnych) do realizacji w trybie indywidualnym
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student posiada wiedzę dotyczącą prostych algorytmów przetwarzania obrazów
3,5student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów
4,0student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać
4,5student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach
5,0student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanyxh algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach a także potrafi zaproponować konkretne rozwiązania w zależności od początkowych założeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O8.1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu przetwarzania obrazów, dobioerać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U02wykorzystuje wiedzę o systemach elektronicznych, wyjaśnia ich funkcjonowanie oraz znaczenie aplikacyjne w bioinformatyce
BI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2przekazanie praktycznych umiejętności dotyczących filtracji obrazów w celu poprawy ich jakości
Treści programoweT-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu
T-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG
T-W-7Wektoryzacja obrazu
Metody nauczaniaM-2Praktyczna realizacja wybranych algorytmów - podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zadania praktyczne (w formie programów komputerowych i prostych badań eksperymentalnych) do realizacji w trybie indywidualnym
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0Student potrafi wymienić i zrealizować proste algorytmy przetwarzania obrazów
3,5Student potrafi zrealizować średniozaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów
4,0Student potrafi zrealizować zaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając proste warunki początkowe
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając zaawansowane warunki początkowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O8.1_K01w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
BI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie w studentach krytycznego spojrzenia na zagadnienie jakości obrazu cyfrowego
Treści programoweT-L-2Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu
T-L-3Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe
T-L-4Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi
T-L-5Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości
T-L-6Operacje morfologiczne na obrazie binarnym
T-L-7Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego
T-W-1Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych
T-W-2Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym
T-W-3Histogram obrazu i operacje na histogramie
T-W-4Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu
T-W-5Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości
T-W-6Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG
T-W-7Wektoryzacja obrazu
Metody nauczaniaM-2Praktyczna realizacja wybranych algorytmów - podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi realizowac postawione zadania
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizować zadanie
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą a także potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą i potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań