Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BIB-S-D16_U01 | Potrafi analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz projektować systemy informatyczne spełniające te wymagania. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U09 | stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych |
---|
BI_1A_U10 | rozróżnia modele cyklu życia oprogramowania, ocenia poprawność wyników programowania |
BI_1A_U12 | wykorzystuje narzędzia bioinformatyczne umożliwiające przeszukiwanie biologicznych baz danych, projektuje i tworzy proste bazy danych zawierające informacje o podłożu biologicznym |
BI_1A_U22 | potrafi odpowiednio zorganizować swoje stanowisko pracy, dba o bezpieczeństwo pracy swoje i innych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U05 | stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
P1A_U12 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z:
- ogólnymi pojęciami z zakresu inżynierii systemów informacyjnych,
- różnymi klasami systemów informacyjnych,
- metodami i technikami projektowania systemów informacyjnych,
- cyklami "życia" systemów informatycznych w różnych organizacjach. |
---|
Treści programowe | T-P-1 | Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką omówioną na ćwiczeniach audytoryjnych i etapami projektowania zilustrowanymi ćwiczeniami (studium przypadków) na zajęach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w zespołach dwuosobowych z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych. Na zajęciach projektowych określane są wytyczne do projektu oraz weryfikowane postępy (poszczególne etapy) pracy zespołowej. |
---|
T-L-1 | Określenie zakresu ćwiczeń laboratoryjnych oraz formy zaliczenia (omówienie wzorcowej postaci sprawozdania). |
T-L-2 | Analiza wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych projektowanego systemu informatycznego (przebieg i wyniki ćwiczeń prezentowane w formie sprawozdania) |
T-L-3 | Identyfikacja ról użytkowników i funkcjonalności projektowanego systemu (sprawozdanie - diagramy przypadków użycia) |
T-L-4 | Analiza przepływu danych (sprawozdanie - kontekstowy, ogólny i szczegółowy diagram przepływu danych, słowniki danych) |
T-L-5 | Modelowanie struktur informacyjnych (sprawozdanie - diagram E-R lub diagram klas UML, słowniki danych). |
T-L-6 | Opisy procesów (sprawozdanie - opis wybranego procesu w języku strukturalnym lub w pseudokodzie). |
T-L-7 | Opracownie interfejsu użytkownika dla projektowanego systemu informatycznego (sprawozdanie - projekt UI) |
Metody nauczania | M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe z zakresu wybranej metodyki projektowania systemów informacyjnych (metoda problemowa, instruktaż, studia przypadków, analiza uzyskanych rezultatów). |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych (studium przypadków) podczas zajęć i dokańczanych w ramach pracy własnej studenta. |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | student nie potrafi analizować i określać wymagań dotyczących systemów informacyjnych oraz sporządzać specyfikacji funkcjonalnej (projektu) systemy informatycznego spełniającego określone wymagania; |
3,0 | student potrafi, przy pomocy nauczyciela, analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) systemu informatycznego; |
3,5 | student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) systemu informatycznego; |
4,0 | student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz przy niewielkiej pomocy nauczyciela sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) systemu informatycznego; |
4,5 | student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz, również samodzielnie, sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) systemu informatycznego; |
5,0 | student potrafi samodzielnie analizować i określać wymagania dotyczące systemów informacyjnych oraz również samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) systemu informatycznego; do tego umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla realizacji i wdrożenia nowego systemu; |