Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Systemy informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacji o: bazy danych, hurtownie danych, Internet, Zarzadzanie przedsiebiorstwem, struktura organizacyjna, konstrukcja i technologia produktu/usługi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Swiadomie dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do wymagan poszczególnych srodowisk pracy systemu informatycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie strony WWW na okreslony temat dla okreslonej grupy odbiorców.4
T-L-2Opracoanie metadanych2
T-L-3Opis strony w postaci XML2
T-L-4Przygotowanie DTD i XML Schema5
T-L-5Transformacja XSLT2
15
wykłady
T-W-1Metody projektowania Systemów Informacyjnych i sposoby reprezentacji wyników projektowania w celu ich oceny i redagowania do momentu rozpoczecia budowy( sposoby opisu struktury i schematów funkcyjnych Systemów Informacyjnych - modelowanie referencyjne)4
T-W-2Inzynieria wiedzy jako instrument projektowania i budowy Systemów informacyjnych. Wiedza ekspercka.4
T-W-3Ontologia dziedzinowa a ontologia zadaniowa - sposób opisu zakresu kompetencji, wymaganych na okreslonym stanowisku pracy.3
T-W-4System ekspertowy jako metoda wspierania specjalisty na okreslonym stanowisku pracy przy koniecznosci podejmowania decyzji w warunkach niepewnosci (niejawne zaleznosci pomiedzy parametrami otoczenia i parametrami operacji technologicznych)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie projektu strony20
A-L-3przygotowanie sie do zajec laboratoryjnych6
A-L-4Konsultacje4
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Przygotowanie systemu eksperckiego18
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2matoda praktyczna: cwiczenie laboratoryjne + projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy
S-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O8.3_W01
Student posiadzie wiedze w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych zarządzania wiedzą
BI_1A_W23, BI_1A_W10, BI_1A_W15P1A_W04, P1A_W07, P1A_W08, P1A_W09, P1A_W10, P1A_W11, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O8.3_U01
Student potrafi dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe do środowiska pracy systemu informatycznego (w szczególności zarządzania wiedzą)
BI_1A_U09, BI_1A_U11, BI_1A_U17P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U07, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O8.3_K01
Student posiada kompetencje pozwalające mu na świadomą analizę systemów informatycznych na różnych poziomach złożoności
BI_1A_K02, BI_1A_K04P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-4, T-L-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O8.3_W01
Student posiadzie wiedze w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych zarządzania wiedzą
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z dziedzina systemów informacyjnych
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych i je rozwiazaywac.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O8.3_U01
Student potrafi dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe do środowiska pracy systemu informatycznego (w szczególności zarządzania wiedzą)
2,0Student nie potrafi opisac typowego dokumentu za pomoca standardu XML.
3,0Student potrafi opisac typowy dokument za pomoca standardu XML.
3,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML.
4,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z DTD
4,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z DTD oraz przygotowac XSLT.
5,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z XML Schema oraz przygotowac XSLT.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O8.3_K01
Student posiada kompetencje pozwalające mu na świadomą analizę systemów informatycznych na różnych poziomach złożoności
2,0Brak kompetencji
3,0Umiejętność klasyfikacji systemu
3,5Umiejętność klasyfikacji systemu wraz z określeniem stopnia ich złożoności
4,0Umiejętność klasyfikacji systemu wraz z określeniem stopnia ich złożoności i narzędzi interpretacji
4,5Umiejętność klasyfikacji systemu wraz z określeniem stopnia ich złożoności i narzędzi interpretacji. Umiejętność zastosowania tych narzędzi.
5,0Umiejętność klasyfikacji systemu wraz z określeniem stopnia ich złożoności i narzędzi interpretacji. Umiejętność zastosowania tych narzędzi dla dowolnych systemów.

Literatura podstawowa

  1. Zbigniew Fryzlewicz, Adam Salamon, Podstawy architektury i technologii usług XML sieci WEB, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Probst Gilbert, Raub Steffen, Romhardt Kai, Zarzadzanie wiedza w organizacji, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kazimierz Perechuda, Zarzadzanie wiedza w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie strony WWW na okreslony temat dla okreslonej grupy odbiorców.4
T-L-2Opracoanie metadanych2
T-L-3Opis strony w postaci XML2
T-L-4Przygotowanie DTD i XML Schema5
T-L-5Transformacja XSLT2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody projektowania Systemów Informacyjnych i sposoby reprezentacji wyników projektowania w celu ich oceny i redagowania do momentu rozpoczecia budowy( sposoby opisu struktury i schematów funkcyjnych Systemów Informacyjnych - modelowanie referencyjne)4
T-W-2Inzynieria wiedzy jako instrument projektowania i budowy Systemów informacyjnych. Wiedza ekspercka.4
T-W-3Ontologia dziedzinowa a ontologia zadaniowa - sposób opisu zakresu kompetencji, wymaganych na okreslonym stanowisku pracy.3
T-W-4System ekspertowy jako metoda wspierania specjalisty na okreslonym stanowisku pracy przy koniecznosci podejmowania decyzji w warunkach niepewnosci (niejawne zaleznosci pomiedzy parametrami otoczenia i parametrami operacji technologicznych)4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie projektu strony20
A-L-3przygotowanie sie do zajec laboratoryjnych6
A-L-4Konsultacje4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Przygotowanie systemu eksperckiego18
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O8.3_W01Student posiadzie wiedze w zakresie analizy, identyfikacji, modelowania i projektowania systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych zarządzania wiedzą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W23posiada wiedzę o ogólnych procedurach, w tym uwarunkowaniach społecznych i etycznych, dotyczących tworzenia, rozwijania i zarządzania indywidualną działalnością gospodarczą wykorzystującą wiedzę bioinformatyczną
BI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
BI_1A_W15zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem w tym również przy użyciu Internetu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Swiadomie dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do wymagan poszczególnych srodowisk pracy systemu informatycznego.
Treści programoweT-W-1Metody projektowania Systemów Informacyjnych i sposoby reprezentacji wyników projektowania w celu ich oceny i redagowania do momentu rozpoczecia budowy( sposoby opisu struktury i schematów funkcyjnych Systemów Informacyjnych - modelowanie referencyjne)
T-W-3Ontologia dziedzinowa a ontologia zadaniowa - sposób opisu zakresu kompetencji, wymaganych na okreslonym stanowisku pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2matoda praktyczna: cwiczenie laboratoryjne + projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy
S-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z dziedzina systemów informacyjnych
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów informacyjnych i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi interpretowac zadania zarzadzania wiedza w pojeciach systemów informacyjnych i je rozwiazaywac.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O8.3_U01Student potrafi dobierać rozwiązania sprzętowe i systemowe do środowiska pracy systemu informatycznego (w szczególności zarządzania wiedzą)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
BI_1A_U17korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych do analizy danych zgromadzonych w bazach danych, dobiera odpowiednie oprogramowanie do badania procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Swiadomie dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do wymagan poszczególnych srodowisk pracy systemu informatycznego.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie strony WWW na okreslony temat dla okreslonej grupy odbiorców.
T-L-2Opracoanie metadanych
T-L-3Opis strony w postaci XML
T-L-5Transformacja XSLT
Metody nauczaniaM-2matoda praktyczna: cwiczenie laboratoryjne + projekt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisac typowego dokumentu za pomoca standardu XML.
3,0Student potrafi opisac typowy dokument za pomoca standardu XML.
3,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML.
4,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z DTD
4,5Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z DTD oraz przygotowac XSLT.
5,0Student potrafi opisac dowolny dokument za pomoca standardu XML wraz z XML Schema oraz przygotowac XSLT.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O8.3_K01Student posiada kompetencje pozwalające mu na świadomą analizę systemów informatycznych na różnych poziomach złożoności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
BI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Swiadomie dobierac rozwiazania sprzetowe i systemowe do wymagan poszczególnych srodowisk pracy systemu informatycznego.
Treści programoweT-W-1Metody projektowania Systemów Informacyjnych i sposoby reprezentacji wyników projektowania w celu ich oceny i redagowania do momentu rozpoczecia budowy( sposoby opisu struktury i schematów funkcyjnych Systemów Informacyjnych - modelowanie referencyjne)
T-W-4System ekspertowy jako metoda wspierania specjalisty na okreslonym stanowisku pracy przy koniecznosci podejmowania decyzji w warunkach niepewnosci (niejawne zaleznosci pomiedzy parametrami otoczenia i parametrami operacji technologicznych)
T-L-2Opracoanie metadanych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2matoda praktyczna: cwiczenie laboratoryjne + projekt
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak kompetencji
3,0Umiejętność klasyfikacji systemu
3,5Umiejętność klasyfikacji systemu wraz z określeniem stopnia ich złożoności
4,0Umiejętność klasyfikacji systemu wraz z określeniem stopnia ich złożoności i narzędzi interpretacji
4,5Umiejętność klasyfikacji systemu wraz z określeniem stopnia ich złożoności i narzędzi interpretacji. Umiejętność zastosowania tych narzędzi.
5,0Umiejętność klasyfikacji systemu wraz z określeniem stopnia ich złożoności i narzędzi interpretacji. Umiejętność zastosowania tych narzędzi dla dowolnych systemów.