Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-O12.2_U01 | Student potrefi zaplanować oraz przeprowadzić badanie statystyczne, zgromadzić, prezentować oraz analizować materiał statystyczny, zastosować odpowiednie metody i narzędzia do statystycznej analizy danych, interpretować uzyskane wyniki oraz odnieść je do prezentowanej rzeczywistości |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U01 | wykorzystuje wiedzę o zjawiskach fizycznych i biologicznych, przemianach chemicznych i potrafi opisać je za pomocą modeli matematycznych oraz statystycznych |
---|
BI_1A_U13 | rozwiązuje proste problemy techniczne i biologiczne wykorzystując wiedzę o sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym |
BI_1A_U17 | korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych do analizy danych zgromadzonych w bazach danych, dobiera odpowiednie oprogramowanie do badania procesów biologicznych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U02 | rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu planowania i przeprowadzania badania statystycznego. |
---|
C-2 | Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy w rozwiązywaniu
konkretnych zadań i problemów |
Treści programowe | T-W-1 | Prezentacja danych statystycznych |
---|
T-W-2 | Metody opisu struktury zbiorowości: miary położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji |
T-W-3 | Analiza współżależności zjawisk: korelacja i regresja dwu lub więcej cech, ocena współzależności cech jakościowych. |
T-W-4 | Analiza dynamiki zjawisk: indeksy indywidualne oraz agregatowe, mechaniczne i analityczne metody wyodrębniania trendu, metody wyodrębniania wahań sezonowych. |
T-L-1 | Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, omówienie zasad zaliczenia zajęć. Podstawowe informacje o pakiecie Statistica 8.0 |
T-L-2 | Prezentacja danych statystycznych w postaci szeregów szczegółowych, rozdzielczych oraz graficzna prezentacja rozkładów empirycznych |
T-L-3 | Szacowanie miar położenia, zmienności, asymetrii, koncentracji oraz interpretacja użyskanych wyników |
T-L-4 | Analiza regresji: regresja liniowa prosta, nieliniowe funkcje regresji.
Analiza korelacji: miary korelacji liniowej oraz krzywoliniowej.
Wielowymiarowa analiza regresji i korelacji. |
T-L-5 | Analiza szeregów czasowych: mechaniczna oraz analityczna deliminacja czeregów czasowych, elementy prognozowania statystycznego |
Metody nauczania | M-1 | Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami oraz pytaniami kontrolnymi |
---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń jednego z narzędzi: programu komputerowego Statistica 8.0. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne zajęcia laboratoryjne |
---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do analizy programu Statistica 8.0. |
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program Statistica 8.0. |
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu na podstawie przeprowadzonego badania statystycznego, prezentacji wyników analizy oraz formułowania wniosków. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę dst. |
3,0 | Student potrafi obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych za pomocą współczaynnika korelacji liniowej Pearsona oraz wyznaczyć parametry strukturalne liniowej funkcji regresji. |
3,5 | Student potrafi obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych za pomocą współczaynnika korelacji liniowej Pearsona oraz wyznaczyć parametry strukturalne liniowej funkcji regresji. Umie dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników. |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej i właściwie je interpretuje. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych oraz jakościowych za pomocą omawianych współczynników, wyznaczyć parametry strukturalne wielorakiej funkcji regresji liniowej. Umie bezbłędnie wyznaczać współczynniki korelacji wielorakiej, cząstkowej, całkowitej oraz je poprawnie interpretować. |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej i właściwie je interpretuje. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych oraz jakościowych za pomocą omawianych współczynników, wyznaczyć parametry strukturalne wielorakiej funkcji regresji liniowej. Umie bezbłędnie wyznaczać współczynniki korelacji wielorakiej, cząstkowej, całkowitej oraz je poprawnie interpretować oraz przeprowadzić analizę dynamikę zjawisk jednorodnych oraz niejednorodnych. |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie obliczyć miary pozycji, rozrzutu, asymetrii i koncentracji opisujące badaną cechę zbiorowości statystycznej i właściwie je interpretuje. Student potrafi dokonać oceny współzależności cech ilościowych oraz jakościowych za pomocą omawianych współczynników, wyznaczyć parametry strukturalne wielorakiej funkcji regresji liniowej. Umie bezbłędnie wyznaczać współczynniki korelacji wielorakiej, cząstkowej, całkowitej oraz je poprawnie interpretować oraz przeprowadzić analizę dynamikę zjawisk jednorodnych oraz niejednorodnych. Potrafi dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników. |