Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Biologia molekularna z genetyką:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia molekularna z genetyką | ||
Specjalność | Systemy informatyczne w biologii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu biologii na poziomie szkoly średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | rozumienie molekularnych podstaw funkcjonowania organizmów. |
C-2 | znajomość i posługiwanie się wybranymi technikami biologii molekularnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja DNA z tkanek stałych. | 2 |
T-L-2 | Izolacja DNA z tkanek płynnych. | 2 |
T-L-3 | Izolacja RNA. | 2 |
T-L-4 | Elektroforetyczna ocena izolatów kwasów nukleinowych. | 2 |
T-L-5 | Spektrofotometryczna ocena czystości kwasów nukleinowych. | 2 |
T-L-6 | Test kometkowy – przygotowanie preparatów. | 2 |
T-L-7 | Test kometkowy - analiza uszkodzeń DNA. | 2 |
T-L-8 | Izolacja i właściwości białek – elektroforeza w żelu poliakrylamidowym. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości, klasyfikacja i funkcje makrocząsteczek w ujęciu cytobiologicznym – DNA, RNA, białka. | 2 |
T-W-2 | Genomowy DNA – sekwencje międzygenowe: sekwencje powtarzające, sekwencje unikatowe, powtórzenia tandemowe (satelitarny, mini – i makrosatelitarny DNA), powtórzenia rozproszne (sekwencje LINE, SINE, LTR, ruchome elementy genomu). | 2 |
T-W-3 | Genomowy DNA – geny i sekwencje pokrewne: współczesna definicja genu, sekwencje kodujące, sekwencje regulatorowe, introny, UTR. | 2 |
T-W-4 | Od nukleosomu do chromosomu, czyli anatomia i organizacja genomu pro- i eukariotycznego. | 2 |
T-W-5 | Replikacja DNA u prokariontów i eukariontów. | 2 |
T-W-6 | Transkrypcja DNA – pierwszy etap ekspresji genu. | 2 |
T-W-7 | Translacja według modelu skanowania. | 2 |
T-W-8 | Białka i ich potranslacyjne modyfikacje. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-5 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C12_W01 Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek. | BI_1A_W04 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BI_1A_BII-S-C12_W02 Rozróżnia podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w biologii molekularnej. | BI_1A_W08 | P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C12_U01 Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej, rozróżnia elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota. | BI_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, T1A_U02, T1A_U07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BI_1A_BII-S-C12_U02 Potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w laboratorium biologii molekularnej. Umie obsługiwać wybrane urządzenia laboratoryjne. | BI_1A_U03 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U11, T1A_U05, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U07 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-3, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C12_K01 Nabywa zdolność do opisywania mechanizmów molekularnych jako podstawy przebiegu procesów życiowych. | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BI_1A_BII-S-C12_K02 Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej współdziałając z innymi członkami zespołu. | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-4, M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-C12_W01 Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BII-S-C12_W02 Rozróżnia podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w biologii molekularnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-C12_U01 Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej, rozróżnia elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BII-S-C12_U02 Potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w laboratorium biologii molekularnej. Umie obsługiwać wybrane urządzenia laboratoryjne. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Phil C. Turner, Alexander G. McLennan, Andy D. Bates, Mike R.H. White, Biologia molekularna. Krótkie wykłady (wydanie III), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, Warszawa, 2011
- Terry A. Brown, Genomy., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Jadwiga Baj, Zdzisław Markiewicz, Biologia molekularna bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2012
- Jerzy Bal, Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2011