Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Anatomia funkcjonalna i fizjologia ssaków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia funkcjonalna i fizjologia ssaków | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej. |
W-2 | Podstawowa wiedza biologiczna (z zakresu liceum ogólnokształcącego). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową oraz funkcją głównych narządów i układów organizmu. |
C-2 | Zapoznanie studentów w zakresie odrębności fizjologicznych poszczególnych układów i narządów u wybranych gatunków zwierzat. |
C-3 | Zapoznanie z podstawowymi metodami laboratoryjnymi pozwalajacymi analizować funkcję wybranych narzadów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pobudliwość i pobudzenie, istota prądu spoczynkowego i czynnościowego, powstawanie i przewodzenie prądu czynnościowego. System przekazywania informacji w układzie nerwowym. | 2 |
T-A-2 | Budowa mięsni szkieletowych i gładkich. Klasyfikacja Komorek mięsni szkieletowych. Molekularny mechanizm skurczu. | 1 |
T-A-3 | Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, Budowa i czynność elementów morfotycznych, skład i rola osocza krwi. | 1 |
T-A-4 | Budowa anatomiczna serca, budowa histologiczna mięśnia sercowego, właściwości mięśnia sercowego. Budowa naczyń tętniczych i żylnych. Budowa naczyń włosowatych. Automatyzm serca, cykl pracy serca, neurohumoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. | 2 |
T-A-5 | Ogólna budowa układu pokarmowego. Budowa jamy ustnej i gardła. Skład i rola śliny. Budowa przełyku i żołądka jednokomorowego. Skład i rola soków trawiennych. budowa żołądka wielokomorowego. Trawienie i przemiany w przedżołądkach. Skład i rola żółci. Budowa jelita cienkiego. Trawienie i wchłanianie w jelicie cienkim. | 2 |
T-A-6 | Budowa układu oddechowego. Mechanizm wentylacji płuc | 1 |
T-A-7 | Istota termoregulacji, bilans cieplny ustroju, źródła ciepła, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka. | 1 |
T-A-8 | Budowa i rola nerek, Struktura i funkcja nefronu. Mechanizm wytwarzania moczu w nerkach, regulacja czynności nerek, endokrynna rola nerek. Budowa układu moczowego i wydalanie moczu. | 2 |
T-A-9 | Wzrost i rozwój gruczołu mlekowego. Budowa gruczołu mlekowego.Zapoczątkowanie laktacji. Skład i rola mleka. Gatunkowe różnice w składzie mleka i ich znaczenie | 1 |
T-A-10 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Odruch, łuk odruchowy i jego elementy. Przetwarzanie i kodowanie informacji w receptorach. Badanie odruchów bezwarunkowych u człowieka: Odruch kolanowy, Odruch podeszwowy, Odruch ścięgna Achillesa, Odruch źreniczny, Odruch rogówkowy. | 2 |
T-L-2 | Budowa i funkcjonowanie narządów zmysłów: wzroku, słuchu i równowagi, węchu, smaku. Lokalizacja plamki ślepej – doświadczenie Mariotta; Określanie progu słuchu u człowieka; Różnicowanie dźwięków dochodzących do obu uszu człowieka; Badanie zmysłu dotyku u człowieka. | 2 |
T-L-3 | Oznaczenie wskaźnika hematokrytowego; Badanie szybkości opadania krwinek; Badanie wpływu jonów wapnia na proces krzepnięcia krwi; Oznaczanie grup krwi; | 2 |
T-L-4 | Osłuchiwanie tonów serca u człowieka; Obserwacja uderzenia koniuszkowego u człowieka; Badanie tętna u człowieka; | 1 |
T-L-5 | Badanie etapów rozkładu skrobi przez amylazę ślinową; Badanie aktywności podpuszczki; Obserwacja pierwotniaków żwacza pod mikroskopem; Wykazanie proteolitycznych, lipolitycznych i amylolitycznych właściwości soku trzustkowego; Wykazanie emulgującego (obniżającego napięcie powierzchniowe) działania żółci; | 4 |
T-L-6 | Mechanizm wentylacji płuc – preparat Dondersa; Badanie wpływu ukrwienia skóry człowieka na jej temperaturę; Badanie wpływu parowania wody i konwekcji na temperaturę skóry u człowieka; | 2 |
T-L-7 | Test na zawartość glukozy i ciał ketonowych w moczu człowieka; Badanie właściwości fizycznych moczu różnych gatunków zwierząt; | 1 |
T-L-8 | Oznaczanie laktozy oraz tłuszczu w mleku. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Anatomia układu nerwowego: ośrodkowy, obwodowy, somatyczny i autonomiczny układ nerwowy. Budowa i czynność komórki nerwowej. Wegetatywny układ nerwowy: podział, rola, budowa drogi odśrodkowej i mediatory. Anatomia układu mięśniowego: budowa mięśnia szkieletowego i komórki mięśniowej, czynność komórek mięśniowych. | 2 |
T-W-2 | Anatomia układu krążenia: serce, krwiobieg mały i duży. Rozwinięcie serca. Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca. Budowa i rola naczyń tętniczych, żylnych i włosowatych. Filtracja i resorpcja w naczyniach włosowatych. Bezpośrednie czynniki wpływające na wielkość ciśnienia tętniczego. Regulacja przepływu i ciśnienia krwi w naczyniach. Powstawanie, skład i krążenie chłonki. Płodowy układ krążenia, zmiany w układzie krążenia po narodzinach. | 2 |
T-W-3 | Anatomia układu pokarmowego: jama ustna, gardło, przełyk, żołądek, jelito, gruczoły przewodu pokarmowego. Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania u ssaków. Soki trawienne. Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Trawienie i przemiany węglowodanów, związków azotowych i tłuszczów w przedżołądkach. Skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania - trawienie w trawieńcu. Motoryka jelit. Procesy trawienia i wchłaniania w jelicie cienkim. Trawienie w jelicie grubym. | 3 |
T-W-4 | Anatomia układu oddechowego: jama nosowa, krtań, tchawica, oskrzela, płuca. Mechanizm wdechu i wydechu, pojemność płuc. Wymiana tlenu i dwutlenku węgla w płucach i tkankach. Wiązanie i transport tlenu i dwutlenku węgla przez krew. Regulacja oddychania. Specyfika budowy układu oddechowego i oddychanie u ptaków. Zwierzęta zmienno- i stałocieplne. Istota termoregulacji, bilans cieplny organizmu, źródła ciepła. Fizyczne drogi wymiany ciepła między organizmem a otoczeniem: promieniowanie, przewodzenie, konwekcja i parowanie. Termogeneza drżeniowa i bezdrżeniowa, rola brunatnej tkanki tłuszczowej u noworodków. Efektory termoregulacji. | 2 |
T-W-5 | Anatomia układu wydalniczego: nerki, miedniczki nerkowe i kielichy nerkowe, moczowody, cewka moczowa, pęcherz moczowy. Mechanizm wytwarzania moczu: powstawanie i skład moczu pierwotnego, sekrecja i resorpcja kanalikowa, zagęszczanie i rozcieńczanie moczu. Główne elektrolity płynu zewnątrz- i wewnątrzkomórkowego i ich rola. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Regulacja czynności nerek: autoregulacja przepływu krwi, wpływ układu nerwowego, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, ANP, prostaglandyny i in.). Nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej. | 2 |
T-W-6 | Anatomia układu rozrodczego: układ rozrodczy samczy (jądra, gruczoły płciowe dodatkowe, prącie), układ rozrodczy samiczy (jajniki, jajowody, macica). Powstawanie komórek rozrodczych u samców i samic (spermatogeneza i oogeneza). Dojrzewanie płciowe i hormonalna kontrola procesów rozrodczych u samców i samic, męskie i żeńskie hormony płciowe. Cykl płciowy u samic (zwierzęta mono-, di- i poliestarlne, dnia krótkiego i długiego) . Zapłodnienie, fizjologia ciąży i porodu. | 2 |
T-W-7 | Wzrost i rozwój gruczołu mlekowego: mammogeneza przewodowa i zrazikowo-pęcherzykowa – regulacja.. Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary. Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie wiadomości z zakresu ćwiczeń audytoryjnych. | 12 |
A-A-3 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 3 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do wykonania analiz laboratoryjnych. | 7 |
A-L-3 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych. | 7 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia tematyki wykładów. | 15 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów w formie egzaminu pisemnego. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych - kolokwia cząstkowe oceniane w skali punktowej: 6 (ocena dostateczna) do 10 (ocena bardzo dobra) |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych - ocena pracy studentów w grupach wyrażna ilością punktów zdobytych za poszczególne ćwiczenia (punktacja 0 lub 1) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń - suma punktów za kolokwia oraz ocenę aktywności: 60% punktów (ocena dostateczna) do powyżej 95% punktów (ocena bardzo dobra) |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena pracy studentów w grupach wyrażna ilością punktów zdobytych za poszczególne ćwiczenia (punktacja 0 lub 1) |
S-5 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena z zaliczenia kolokwiów wejściowych (punktacja od 0 do 2) |
S-6 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - suma punktów za kolokwia wejściowe oraz ocenę aktywności: 60% punktów (ocena dostateczna) do powyżej 95% punktów (ocena bardzo dobra) |
S-7 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C3_W01 Student zna budowę i opisuje funkcjonowanie poszczególnych układów organizmu zwierząt. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-7, S-2, S-6 |
BI_1A_BIB-S-C3_W02 Zna budowę anatomiczną oraz powiązania czynnościowe poszczególnych układów organimu zwierząt. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-7, S-6 |
BI_1A_BIB-S-C3_W03 Zna budowę oraz podstawowe procesy dotyczące układu pokarmowego zwierząt gospodarskich, a także przystosowanie procesów trawiennych w zależności od spożywanego pokarmu. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-A-5, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-7, S-6 |
BI_1A_BIB-S-C3_W04 Zna i opisuje mechanizmy procesów życiowych na poziomie tkanek i narządów. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | — | S-3, S-7, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C3_U01 Umie omówić budowę oraz podstawowe funkcje narządów i układów organizmu zwerząt. | BI_1A_U05 | P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09 | InzA_U01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-7, S-6 |
BI_1A_BIB-S-C3_U02 Posiada umiejętność scharakteryzowania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu zwierząt. | BI_1A_U05 | P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09 | InzA_U01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-7, S-6 |
BI_1A_BIB-S-C3_U03 Potrafi wykonać podstawowe analizy in-vitro zwiazane z procesami trawienia enzymatycznego w przewodzie pokarmowym. | BI_1A_U05 | P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09 | InzA_U01 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3, M-4 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C3_K01 Wykazuje zrozumienie procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek i narządów w oparciu o podstawowe techniki badawcze. | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-7, S-6 |
BI_1A_BIB-S-C3_K02 Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, wykazujac współdziałanie jako członek zespołu. | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C3_W01 Student zna budowę i opisuje funkcjonowanie poszczególnych układów organizmu zwierząt. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BI_1A_BIB-S-C3_W02 Zna budowę anatomiczną oraz powiązania czynnościowe poszczególnych układów organimu zwierząt. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BI_1A_BIB-S-C3_W03 Zna budowę oraz podstawowe procesy dotyczące układu pokarmowego zwierząt gospodarskich, a także przystosowanie procesów trawiennych w zależności od spożywanego pokarmu. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BI_1A_BIB-S-C3_W04 Zna i opisuje mechanizmy procesów życiowych na poziomie tkanek i narządów. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C3_U01 Umie omówić budowę oraz podstawowe funkcje narządów i układów organizmu zwerząt. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BI_1A_BIB-S-C3_U02 Posiada umiejętność scharakteryzowania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu zwierząt. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe | |
BI_1A_BIB-S-C3_U03 Potrafi wykonać podstawowe analizy in-vitro zwiazane z procesami trawienia enzymatycznego w przewodzie pokarmowym. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe |
Literatura podstawowa
- Dusza L., Fizjologia zwierząt z elementami anatomii., Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001
- Krzymowski T., Fizjologia zwierząt., PWRiL, 2005
- von Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych, tom. 1, 2, Galaktyka, Łódź, 2011
Literatura dodatkowa
- Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., Naukowe PWN, Warszawa, 2008