Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-A8.2_U01 | analizuje zdrowotne zagrożenia wynikające z oddziaływania
określonych szkodliwych czynników środowiska oraz
proponuje sposoby ograniczenia ich negatywnego wpływu |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U07 | analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska |
---|
BI_1A_U08 | analizuje i interpretuje wyniki podstawowych badań mikrobiologicznych i diagnostycznych, na podstawie znajomości głównych mechanizmów biotransformacji ksenobiotyków ocenia ich potencjalnie negatywny wpływ na organizm |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U02 | rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
---|
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U06 | przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-3 | ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników srodowiskowych (biol., chem. i fiz.) |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Jakość srodowiska pracy. Monitoring czynników środowiska pracy. Profilaktyka chorób
zawodowych i kalectwa. |
---|
T-W-2 | Szkodliwość telefonii komórkowej |
T-W-3 | Choroby pojawiające sie w następstwie przebywania w nadmiernie zanieczyszczonym
środowisku wewnętrznym. |
T-W-4 | Chlorowanie wody – korzyści i zagrożenia dla zdrowia. Pochodne chloroorganiczne szkodliwe
dla zdrowia. |
T-W-5 | Zdrowotne skutki palenia odpadów komunalnych (śmieci) w paleniskach domowych. |
T-W-6 | Pozytywne i negatywne skutki promieniowania słonecznego. Zdrowotne konsekwencje
nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV. |
T-W-1 | Wpływ czynników środowiska na rozwój chorob cywilizacyjnych |
T-W-3 | Zdrowotne skutki nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii |
T-W-5 | Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne obecne w żywności |
T-W-6 | Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obniżowej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny, pogadanka |
---|
M-2 | dyskusja |
M-3 | objaśnienie |
Sposób oceny | S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student analizuje zdrowotne zagrozenia wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników srodowiska i proponuje sposoby ograniczajace ich wpływ. Popełnia przy tym dużo błędów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |