Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Protozoologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Protozoologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością świata pierwotniaków |
C-2 | Rola pierwotniaków w biotopach naturalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Samodzielne przygotowywanie hodowli pierwotniaków. Budowa różnych typów skorupek pierwotniaków skałotwórczych na przykładzie Foraminifera | 3 |
T-L-2 | Morfologia orzęsków. Organella komórkowe. Funkcje życiowe pierwotniaków. Taktyzmy u pierwotniaków. | 3 |
T-L-3 | Pierwotniaki przyczyną chorób człowieka i zwierząt | 6 |
T-L-4 | Pierwotniaki symbiotyczne na przykładzie Entodiniomorpha i gregaryn | 2 |
T-L-5 | Sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia badań nad pierwotniakami. Najważniejsze działy protozoologii | 2 |
T-W-2 | Miejsce pierwotniaków wśród Protista. Systematyka Protozoa i charakterystyka przedstawicieli poszczególnych jednostek systematycznych | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka Rhizaria | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka Excavata | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka Alveolata | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka Amebozoa | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka Opistokontha | 2 |
T-W-8 | Pierwotniaki w eksperymentach laboratoryjnych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie zaleconej literatury | 5 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 2 |
A-L-4 | Przygotowywanie się do sprawdzianu zaliczającego | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem programu power point |
M-2 | Filmy dotyczące pierwotniaków |
M-3 | Obserwacja żywych pierwotniaków oraz pierwotniaków utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek pierwotniaków skałotwórczych |
M-4 | Samodzielne poszukiwania pierwotniaków symbiotycznych, np. bytujących w jelitach owadów |
Sposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby ocenyZamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O3.2_W01 Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, opisać najważniejsze organelle komórkowe, nazwać i rozróżnić najważniejsze taksony | — | — | — | — | — | — | — |
BI_1A_BI-S-O3.2_W02 Zna cykle życiowe pierwotniaków pasożytniczych. | — | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O3.2_U01 Student rozumie rolę, jaką spełniają pierwotniaki w środowisku naturalnym. Potrafi wykorzystać tę wiedzę np. do uniknięcia chorób pasożytniczych, powodowanych przez pierwotniaki. | — | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O3.2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska zrozumienie powiązań łączących świat organizmów jedno i wielokomórkowych | BI_1A_K02, BI_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O3.2_W01 Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, opisać najważniejsze organelle komórkowe, nazwać i rozróżnić najważniejsze taksony | 2,0 | |
3,0 | Student zna najważniejsze elementy budowy komórki pierwotniaków i potrafi określić ich funkcje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-O3.2_W02 Zna cykle życiowe pierwotniaków pasożytniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna najważniejsze cechy cyklów rozwojowych pierwotniaków pasożytniczych występujących w naszym klimacie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O3.2_U01 Student rozumie rolę, jaką spełniają pierwotniaki w środowisku naturalnym. Potrafi wykorzystać tę wiedzę np. do uniknięcia chorób pasożytniczych, powodowanych przez pierwotniaki. | 2,0 | |
3,0 | Zna elementarne sposoby zapobiegania chorobom powodowanym przez pierwotniaki i potrafi je wykorzystać do uniknięcia chorób. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O3.2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska zrozumienie powiązań łączących świat organizmów jedno i wielokomórkowych | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie powiązania łączące pierwotniaki ze zwierzętami wielokomórkowymi. Potrafi określić rolę pierwotniaków w tych związkach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czapik A., Podstawy protozoologii, PWN, Warszawa, 1992
- Raabe Z., Zarys protozoologii, PWN, Warszawa, 1972
- Kadłubowski R., Kurnatowska A.( red.), Protozoologia lekarska, w - Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999
- Kayser F.H., Kurt A.B., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Dziubek Z. (red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2006