Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Biologiczne bazy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne bazy danych
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 20 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej.
W-2Wiedza z zakresu informatyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przegląd baz danych gromadzących informację biologiczną.
C-2Zasady korzystania z baz danych, pozyskiwanie potrzebnych informacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Gromadzenie informacji biologicznej (NCBI, EBI).2
T-L-2Przeszukiwanie biologicznych baz danych.2
T-L-3Struktura rekordów (GenBank, UniProt).2
T-L-4Wyszukiwanie literatury naukowej (PubMed).2
T-L-5Analiza danych mikromacierzowych.4
T-L-6Analiza sekwencji nukleotydowych.4
T-L-7Analiza profili proteomicznych.2
T-L-8Analiza profili metabolicznych.2
20
wykłady
T-W-1Biologiczne bazy danych - historia tworzenia, stan dzisiejszy.2
T-W-2Struktura rekordów w biologicznych bazach danych - przykłady.2
T-W-3Bazy sekwencji nukleotydowych.4
T-W-4Bazy genomów (bezkręgowców)2
T-W-5Bazy genomów (Człowieka oraz innych kręgowców)4
T-W-6Bazy sekwencji białkowych.2
T-W-7Bazy struktur.2
T-W-8Bazy genów człowieka oraz chorób.2
T-W-9Bazy ścieżek metabolicznych i sygnałowych.2
T-W-10Bazy proteomów.2
T-W-11Bazy dotyczące ekspresji genów (w tym dane mikromacierzowe).2
T-W-12Bazy immunologiczne.2
T-W-13Bazy polimorfizmu DNA.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictow w ćwiczeniach.20
A-L-2Przygotowanie projektu.20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń.20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielna eksploracja wskazanych baz danych.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D23_W01
Wymienia typy biologicznych baz danych.
BI_1A_W20, BI_1A_W12P1A_W04, P1A_W07, P1A_W10, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1, S-3
BI_1A_BIB-S-D23_W02
Definiuje strukturę rekordów wybranych baz danych.
BI_1A_W12P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D23_U01
Korzysta z najważniejszych baz danych w celu pozyskiwania informacji.
BI_1A_U12P1A_U05, P1A_U07, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U13InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D23_K01
Ma świadomość istnienia baz danych gromadzących informacje biologiczną.
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D23_W01
Wymienia typy biologicznych baz danych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-D23_W02
Definiuje strukturę rekordów wybranych baz danych.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D23_U01
Korzysta z najważniejszych baz danych w celu pozyskiwania informacji.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Teresa Attwood, Paul G. Higgs, Bioinformatyka i ewolucja molekularna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Jo McEntyre, Jim Ostell, The NCBI Handbook, National Center for Biotechnology Information (US); 2002-., Bethesda (MD), 2010, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21101/

Literatura dodatkowa

  1. Terry A. Brown., Genomy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Gromadzenie informacji biologicznej (NCBI, EBI).2
T-L-2Przeszukiwanie biologicznych baz danych.2
T-L-3Struktura rekordów (GenBank, UniProt).2
T-L-4Wyszukiwanie literatury naukowej (PubMed).2
T-L-5Analiza danych mikromacierzowych.4
T-L-6Analiza sekwencji nukleotydowych.4
T-L-7Analiza profili proteomicznych.2
T-L-8Analiza profili metabolicznych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologiczne bazy danych - historia tworzenia, stan dzisiejszy.2
T-W-2Struktura rekordów w biologicznych bazach danych - przykłady.2
T-W-3Bazy sekwencji nukleotydowych.4
T-W-4Bazy genomów (bezkręgowców)2
T-W-5Bazy genomów (Człowieka oraz innych kręgowców)4
T-W-6Bazy sekwencji białkowych.2
T-W-7Bazy struktur.2
T-W-8Bazy genów człowieka oraz chorób.2
T-W-9Bazy ścieżek metabolicznych i sygnałowych.2
T-W-10Bazy proteomów.2
T-W-11Bazy dotyczące ekspresji genów (w tym dane mikromacierzowe).2
T-W-12Bazy immunologiczne.2
T-W-13Bazy polimorfizmu DNA.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictow w ćwiczeniach.20
A-L-2Przygotowanie projektu.20
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielna eksploracja wskazanych baz danych.15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D23_W01Wymienia typy biologicznych baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W20zna sposoby pozyskiwania informacji naukowych z poszanowaniem praw autorskich, a także sposoby optymalizacji uczenia się i prezentowania wiedzy w języku polskim i obcym
BI_1A_W12ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przegląd baz danych gromadzących informację biologiczną.
Treści programoweT-W-1Biologiczne bazy danych - historia tworzenia, stan dzisiejszy.
T-W-3Bazy sekwencji nukleotydowych.
T-W-4Bazy genomów (bezkręgowców)
T-W-6Bazy sekwencji białkowych.
T-W-7Bazy struktur.
T-W-5Bazy genomów (Człowieka oraz innych kręgowców)
T-W-8Bazy genów człowieka oraz chorób.
T-W-9Bazy ścieżek metabolicznych i sygnałowych.
T-W-10Bazy proteomów.
T-W-11Bazy dotyczące ekspresji genów (w tym dane mikromacierzowe).
T-W-12Bazy immunologiczne.
T-W-13Bazy polimorfizmu DNA.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D23_W02Definiuje strukturę rekordów wybranych baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W12ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zasady korzystania z baz danych, pozyskiwanie potrzebnych informacji.
Treści programoweT-W-2Struktura rekordów w biologicznych bazach danych - przykłady.
T-L-1Gromadzenie informacji biologicznej (NCBI, EBI).
T-L-2Przeszukiwanie biologicznych baz danych.
T-L-3Struktura rekordów (GenBank, UniProt).
T-L-5Analiza danych mikromacierzowych.
T-L-4Wyszukiwanie literatury naukowej (PubMed).
T-L-6Analiza sekwencji nukleotydowych.
T-L-7Analiza profili proteomicznych.
T-L-8Analiza profili metabolicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D23_U01Korzysta z najważniejszych baz danych w celu pozyskiwania informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U12wykorzystuje narzędzia bioinformatyczne umożliwiające przeszukiwanie biologicznych baz danych, projektuje i tworzy proste bazy danych zawierające informacje o podłożu biologicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przegląd baz danych gromadzących informację biologiczną.
C-2Zasady korzystania z baz danych, pozyskiwanie potrzebnych informacji.
Treści programoweT-W-1Biologiczne bazy danych - historia tworzenia, stan dzisiejszy.
T-W-2Struktura rekordów w biologicznych bazach danych - przykłady.
T-W-3Bazy sekwencji nukleotydowych.
T-W-4Bazy genomów (bezkręgowców)
T-W-6Bazy sekwencji białkowych.
T-W-7Bazy struktur.
T-W-5Bazy genomów (Człowieka oraz innych kręgowców)
T-W-8Bazy genów człowieka oraz chorób.
T-W-9Bazy ścieżek metabolicznych i sygnałowych.
T-W-10Bazy proteomów.
T-W-11Bazy dotyczące ekspresji genów (w tym dane mikromacierzowe).
T-W-12Bazy immunologiczne.
T-W-13Bazy polimorfizmu DNA.
T-L-1Gromadzenie informacji biologicznej (NCBI, EBI).
T-L-2Przeszukiwanie biologicznych baz danych.
T-L-3Struktura rekordów (GenBank, UniProt).
T-L-5Analiza danych mikromacierzowych.
T-L-4Wyszukiwanie literatury naukowej (PubMed).
T-L-6Analiza sekwencji nukleotydowych.
T-L-7Analiza profili proteomicznych.
T-L-8Analiza profili metabolicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D23_K01Ma świadomość istnienia baz danych gromadzących informacje biologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przegląd baz danych gromadzących informację biologiczną.
C-2Zasady korzystania z baz danych, pozyskiwanie potrzebnych informacji.
Treści programoweT-W-1Biologiczne bazy danych - historia tworzenia, stan dzisiejszy.
T-W-2Struktura rekordów w biologicznych bazach danych - przykłady.
T-W-3Bazy sekwencji nukleotydowych.
T-W-4Bazy genomów (bezkręgowców)
T-W-6Bazy sekwencji białkowych.
T-W-7Bazy struktur.
T-W-5Bazy genomów (Człowieka oraz innych kręgowców)
T-W-8Bazy genów człowieka oraz chorób.
T-W-9Bazy ścieżek metabolicznych i sygnałowych.
T-W-10Bazy proteomów.
T-W-11Bazy dotyczące ekspresji genów (w tym dane mikromacierzowe).
T-W-12Bazy immunologiczne.
T-W-13Bazy polimorfizmu DNA.
T-L-1Gromadzenie informacji biologicznej (NCBI, EBI).
T-L-2Przeszukiwanie biologicznych baz danych.
T-L-3Struktura rekordów (GenBank, UniProt).
T-L-5Analiza danych mikromacierzowych.
T-L-4Wyszukiwanie literatury naukowej (PubMed).
T-L-6Analiza sekwencji nukleotydowych.
T-L-7Analiza profili proteomicznych.
T-L-8Analiza profili metabolicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.