Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Percepcja i sensoryka maszynowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Percepcja i sensoryka maszynowa | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Olech <Bogdan.Olech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka; całki przestrzenne, rachunek wektorowy, rachunek macieżowy. |
W-2 | Fizyka; rozcchodzenie się fal akustycznych, fale elektromagnetyczne; radiowe, mikrofale, z zakresu podczerwieni, zakresu widzialnego oraz promieniowanie typu X i Gamma. |
W-3 | Elektronika; podstawowy kurs kierunku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Demonstarcja charakterystycznych, aktualnych technologii w zakresie pomiarów, diagnostyki oraz wizualizacji w dziedzinie biomedycyny. |
C-2 | W zbudzenie wśród studentów kreatywności w budowaniu stanowisk demonstracyjnych systemów sensorowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiar tętna człowieka z u zyciem sensora optycznego. | 3 |
T-L-2 | Zaimplementowanie obwodu pomiaru EKG. | 2 |
T-L-3 | Realizacja obwodu pomiaru ciśnienia krwi. | 2 |
T-L-4 | Elementarna wizualizacja z użyciem fal akustycznych wysokiej częstotliwości. | 2 |
T-L-5 | Realizacja elementarnego systemu wizualizacji optycznej. | 2 |
T-L-6 | Eksperyment wygenerowania zjawiska termoakustycznego. | 2 |
T-L-7 | Implementacja algorytmu rekonstrukcji obrazu dla emenetarnego systemu skanującego. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka sensorów stosowanych w biologii i medycynie. Zagadnienia pomiaru i wizualizacji. Obliczeniowe wsparcie analizy danych biomedycznych. | 3 |
T-W-2 | Metody i urządzenia pomiarowe sygnałów biiomedycznyxh. | 2 |
T-W-3 | Wizualizacja biomedyczna z wykorzystaniem fal akustycznych. | 2 |
T-W-4 | Wizualizacja biomedyczna z wykorzystaniem promieniowania twardego. | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie rezonansu magnetycznego w biomedycynie. | 2 |
T-W-6 | Inne, hybrydowe metody wizualizacji. | 2 |
T-W-7 | Mszynowe metody wspomaganie oceny danych. Automatyzacja procesu oceny danych bioinformatycznych i diagnostyki medycznej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Ugruntowanie wiedzy będącej rezultatem prowadzonych kolejno ćwiczeń laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Studia literaturowe zagadnień nie objętych bezpośrednio wykładem. | 15 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i wniosków po realizacji kolejnych ćwiczeń. | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Repetytorium zakresu materiału na danym etapie realizowanego wykładu. | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe zagadnień nie objętych bezpośrednio wykładem. | 15 |
A-W-3 | Analiza systemów i algorytmów sensorowych. | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca; w zastosowaniu do wykładu. |
M-2 | Metoda programowana; w zastosowaniu do ćwiczeń laboratoryjnych z użyciem komputera oraz programowalnych urządzeń mikroprocesorowych. |
M-3 | Metoda praktyczna; w odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca, prowadzona na podstawie zaangażowania i postępów studenta w trakcie prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: W zakresie zajęć laboratoryjnych, określana na podstawie zebranych, bieżących ocen formuujących w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: W zakresie kursu; na podstawie oceny podsumowującej całości wiedzy w zakresie wykładu oraz efektów pracy w ramach zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D27_W01 Metody i sensory w połączeniu z dużymi mocami obliczeniowymi pozwalają na prowadzenie złożnych zadań pomiarowych, mikroskopii i tomografii. Wiedza w tym zakresie pozwala na wykorzystywanie nowoczesnych metod diagnostyki oraz komputerowej wizualizacji efektów. | BI_1A_W08 | P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D27_U01 Potrafi skonfigurować eksperyment lub gotowy system w celu zrealizowania konkretnego zadania diagnostycznego. | BI_1A_U02 | P1A_U01, P1A_U02, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D27_K01 Stosowanie sensorów maszynowych w procesie pozyskiwania informacji niedostępnej bezpośrednio dla ludzkich zmysłów doskonale poszerza zakres rozumienia zjawisk i procesów biologicznych. Tym bardzie, że interpretacja i wizualizacja wyników bazuje na metodach matematycznych i statystycznych. | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D27_W01 Metody i sensory w połączeniu z dużymi mocami obliczeniowymi pozwalają na prowadzenie złożnych zadań pomiarowych, mikroskopii i tomografii. Wiedza w tym zakresie pozwala na wykorzystywanie nowoczesnych metod diagnostyki oraz komputerowej wizualizacji efektów. | 2,0 | Brak elementarnej wiedzy |
3,0 | Elementarna wiedza przedmiotu. | |
3,5 | Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania. | |
4,0 | Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych. | |
4,5 | Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań problemowych. | |
5,0 | Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D27_U01 Potrafi skonfigurować eksperyment lub gotowy system w celu zrealizowania konkretnego zadania diagnostycznego. | 2,0 | Nie nabył jakich kolwiek umiejętności praktycznych. |
3,0 | Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów sensorowych. | |
3,5 | Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów sensorowych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. | |
4,0 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów sensorowych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu sensorowego.. | |
4,5 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych systemów sensorowych obliczeniowej wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu sensorowegoo oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. | |
5,0 | Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji systemów sensorowych wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Umie zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu sensorowego oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-D27_K01 Stosowanie sensorów maszynowych w procesie pozyskiwania informacji niedostępnej bezpośrednio dla ludzkich zmysłów doskonale poszerza zakres rozumienia zjawisk i procesów biologicznych. Tym bardzie, że interpretacja i wizualizacja wyników bazuje na metodach matematycznych i statystycznych. | 2,0 | Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie techniki systemów sensorowych |
3,0 | Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie techniki systemów sensorowych jedynie z obawy o konsekwencje. | |
3,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań. | |
4,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności. | |
4,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. | |
5,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim.. |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Iniewski, MEDICAL IMAGING: Principles, Detectors, and Electronics, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2009, ISBN 978-0-470-39164-8 (cloth)
- Bernd Jähne, Horst Haußecker, Peter Geißler, Handbook of Computer Vision and Applications Volume 1 Sensors and Imaging, Academic Press, Academic Press, 1999, ISBN 0–12–379771-3 (v. 1)
- GÁBOR HARSÁNYI, BIOMEDICAL APPLICATIONS Fundamentals, Technology and Applications, CRC Press LLC, United States of America, 2000, 1-56676-885-3