Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Ekologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia ogólna | ||
Specjalność | Biologia systemów i metody informatyczne | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | posiadanie wiedzy z zakresu biologii (z zakresu wiedzy przedmiotów z pierwszego roku studiów: Wstęp do biologii, Biologia zwierzat, Biologia roślin), podstawy biogeografii (z zakresu szkoły średniej) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ekokogią , jako nauką, z podstawami funkcjonowania ekosystemu, ze strukturą i dynamiką biocenozy. Student powinien znać i prawidłowo charakteryzować biomy Ziemi, sprawnie poruszać się w problematyce związanej z oddziaływaniem czynników środowiska na organizm oraz z adaptacjami organizmów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizm a środowisko abiotyczne - tolerancja ekologiczna i adaptacje | 4 |
T-A-2 | Organizam a środowisko biotyczne | 2 |
T-A-3 | Organizam w środowisku antropogenicznym | 2 |
T-A-4 | Antropopresja i jej skutki | 2 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Struktura biotyczna (w tym formy życiowe organizmów wodnych), i stopień eutrofizacji obserwowane w róznych porach roku oraz strefy środowiskowe wybranego ekosystemu wodnego. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia jako dziedzina nauki - zakres, historia i podstawowe pojęcia. | 2 |
T-W-2 | Metabolizm ekosystemu (przemiany energetyczne i obieg materii) | 2 |
T-W-3 | Organizacja i dynamika biocenozy | 2 |
T-W-4 | Wodne biomy Ziemi | 2 |
T-W-5 | Lądowe biomy Ziemi | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | studiowanie zalecanej literatury | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | studiowanie zalecanej literatury | 3 |
A-T-3 | opracowanie wyników z zajęć terenowych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające : wykład informacyjny, wyjaśnienie, prelekcja Metody eksponujące: film, ekspozycja (plansze, albumy, preparaty stałe) Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejetności nabytej w trakcie ćwiczeń terenowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C4_W01 Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz znać historię i zakres wiedzy jaką obejmuje ta nauka, powinien prawidłowo wymienić, charakteryzować i rozróżniać biomy Ziemi Student powinien się wykazać znajomością mechanizmów funkcjonowania ekosystemów naturalnych i antropogenicznych, powinien znać zagadnienia związane z bocenozą - jej organizacją i dynamiką. | BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | — | — | — | — |
BI_1A_BIB-S-C4_W06 student powinien znać czynniki biotyczne i abiotyczne środowiska, pojęcia i zakres tolerancji ekologicznej, typy adaptacji organizmów do środowiska naturalnego i zmienionego przez człowieka. | BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C4_U01 Student powinien prwidłowo przeprowadzić ocenę i analizę stanu środowiska naturalnego, ewentualnego stopnia jego degradacji, powinien potrafić wywieść i ocenić związek między stanem środowiska i jego komponentów a oddziałuwaniem czynników biotycznych i abiotycznych. | BI_1A_U07 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U01 | — | — | — | — |
BI_1A_BIB-S-C4_U21 student powinien posługiwać sie zasadami etyki w odnoszeniu się do środowiska, w którym żyje | BI_1A_U21 | P1A_U03, P1A_U07, P1A_U11, T1A_U11 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C4_K01 Student powinien rozpatrywać zagadnienia związane z ekologią w kategoriach nie tylko praktycznych (związanych z dobrostanem człowieka), ale również etycznych, powinien wykazywać się wrażliwością i wyczuleniem w postrzeganiu niekorzystnych zjawisk zachodzących w otaczającym go środowisku, powinien cechować się odwagą w głoszeniu swojego stanowiska w sprawach go niepojkojących, a dotyczących zagadnień związanych z ochroną środowiska, powinien być kreatywny - wykazywać się aktywnością i posiadać chęć organizowania się w grupy, zrzeszenia, organizacje - przyczyniajace sie do uświadamiania społecznego lub oddziaływujące na instytucje administracyjne lokalne i państwowe oraz organizacje podejmujace akcje na rzecz ochrony przyrody. | BI_1A_K07 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | — | — | — | — | — |
BI_1A_BIB-S-C4_K02 studenta cechuje zrozumienie procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym w oparciu o podstawy empiryczne | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C4_W01 Student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z ekologią oraz znać historię i zakres wiedzy jaką obejmuje ta nauka, powinien prawidłowo wymienić, charakteryzować i rozróżniać biomy Ziemi Student powinien się wykazać znajomością mechanizmów funkcjonowania ekosystemów naturalnych i antropogenicznych, powinien znać zagadnienia związane z bocenozą - jej organizacją i dynamiką. | 2,0 | |
3,0 | słaba znajomość nazewnictwa dotyczacego podstawowych pojęc ekologicznych, zakresu wiedzy jaką obejmuje ekologia ogólna, słaba znajomość biomów Ziemi oraz mechanizmów funkcjonowania ekosystemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-C4_W06 student powinien znać czynniki biotyczne i abiotyczne środowiska, pojęcia i zakres tolerancji ekologicznej, typy adaptacji organizmów do środowiska naturalnego i zmienionego przez człowieka. | 2,0 | |
3,0 | słaba znajomość oddziaływań czynników biotycznych i abiotycznych środowiska na organizm, dostateczna znajomość przystosowań i adaptacjio organizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C4_U01 Student powinien prwidłowo przeprowadzić ocenę i analizę stanu środowiska naturalnego, ewentualnego stopnia jego degradacji, powinien potrafić wywieść i ocenić związek między stanem środowiska i jego komponentów a oddziałuwaniem czynników biotycznych i abiotycznych. | 2,0 | |
3,0 | student słabo przeprowadza analizę i ocenę stanu środowiska naturalnego i podlegajacego antropopresji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-C4_U21 student powinien posługiwać sie zasadami etyki w odnoszeniu się do środowiska, w którym żyje | 2,0 | |
3,0 | student odczuwa niewielką potrzebę stosowania zasad etyki w odnoszeniu się do środowiska, w którym żyje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C4_K01 Student powinien rozpatrywać zagadnienia związane z ekologią w kategoriach nie tylko praktycznych (związanych z dobrostanem człowieka), ale również etycznych, powinien wykazywać się wrażliwością i wyczuleniem w postrzeganiu niekorzystnych zjawisk zachodzących w otaczającym go środowisku, powinien cechować się odwagą w głoszeniu swojego stanowiska w sprawach go niepojkojących, a dotyczących zagadnień związanych z ochroną środowiska, powinien być kreatywny - wykazywać się aktywnością i posiadać chęć organizowania się w grupy, zrzeszenia, organizacje - przyczyniajace sie do uświadamiania społecznego lub oddziaływujące na instytucje administracyjne lokalne i państwowe oraz organizacje podejmujace akcje na rzecz ochrony przyrody. | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje słabą wrażliwość na niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym, słabo odczuwa potrzebę działań o charakterze społecznym i indywidualnym by reagować w sposób kreatywny na te zmiany. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-C4_K02 studenta cechuje zrozumienie procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym w oparciu o podstawy empiryczne | 2,0 | |
3,0 | student ma słabe zrozumienie roli obserwacji, doświadczenia w zrozumieniu procesów przyrodniczych o charakterze ekologicznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krebs J., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1997
- Odum E. P, Podstawy ekologii, PW Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1977
- Weiner, Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
- Trojan P., Ekologia ogólna., PWN, Warszawa, 1981
- Więckowski S., Ekologia ogólna, 2011
- Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998
Literatura dodatkowa
- Łabno G., Ekologia. Słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo „Europa”, Warszawa, 2007
- Głowniak B., Kempa E., Winnicki T., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1985
- Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań., 1999
- Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995