Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Bioinformatyka kwasów nukleinowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinformatyka kwasów nukleinowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, biologii komórki, genomiki, informatyk

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie zagadnień związanych analizą kwasów nukleinowych i ich wykorzystaniem w naukach bioinformatycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przepływ informacji genetycznej z praktycznym wykorzystaniem kodu genetycznego2
T-A-2Wykorzystanie ekspresji genów w bioinformatyce2
T-A-3Poszukiwania mutacji na podstawie internetowych baz danych3
T-A-4Metody wprowadzania sekwencji DNA do baz danych2
T-A-5Metody wyszukiwania genów odpowiedzialnych za choroby genetyczne3
T-A-6Modele ewolucji molekularnej3
15
wykłady
T-W-1Bioinformatyka i internet2
T-W-2Rewolucja informatyczna w naukach biologicznych2
T-W-3Dogmaty w bioinformatyce i biologii molekularnej2
T-W-4Informatyczne wykarzystanie genetyki populacyjnej4
T-W-5Komputerowa analiza kwasów nukleinowych i białek3
T-W-6Porównywanie sekwencji kodujących i niekodujących2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym10
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury4
A-A-4Przygotowanie i zaleczenie materiału objetego ćwiczeniami14
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objetego wykładami12
A-W-5Test zaliczeniowy2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów na wykłdach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na dany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych i ćwiczeniowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O9.1_W01
Zna i rozumie mozliwości wykorzystania technik komputerowych w analizie kwasów nukleinowych
BI_1A_W19P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BI_1A_BI-S-O9.1_W02
Ma wiedzę na temat informatycznych baz i umie je wykorzystać w symulacjach molekularnych
BI_1A_W17P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O9.1_U01
Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i techniki w analizie sekwencji kwasów nukleinowych
BI_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07, InzA_U08
BI_1A_BI-S-O9.1_U02
Potrafi odczytywać i interpretować informacje sekwencyjne zawarte w bazach danych
BI_1A_U17P1A_U01, P1A_U03, P1A_U07, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U09InzA_U03, InzA_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O9.1_K01
Potrafi zarówno samodzelnie jak i w zespole wykonywac powierzone zadania
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O9.1_W01
Zna i rozumie mozliwości wykorzystania technik komputerowych w analizie kwasów nukleinowych
2,0
3,0Zna i rozumie mozliwości wykorzystania technik komputerowych w analizie kwasów nukleinowych
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BI-S-O9.1_W02
Ma wiedzę na temat informatycznych baz i umie je wykorzystać w symulacjach molekularnych
2,0
3,0Ma wiedzę na temat informatycznych baz i umie je wykorzystać w symulacjach molekularnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paul Higgs, Teresa Attwood, Bioinformatyka i ewolucja molekularna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Baxevanis A.D, Quellette B, Bioinformatyka. Podręcznik do analizy genów i białek., Wydawnictwo naukowe PWN, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Węgleński P. (red.)., Genetyka molekularna., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przepływ informacji genetycznej z praktycznym wykorzystaniem kodu genetycznego2
T-A-2Wykorzystanie ekspresji genów w bioinformatyce2
T-A-3Poszukiwania mutacji na podstawie internetowych baz danych3
T-A-4Metody wprowadzania sekwencji DNA do baz danych2
T-A-5Metody wyszukiwania genów odpowiedzialnych za choroby genetyczne3
T-A-6Modele ewolucji molekularnej3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioinformatyka i internet2
T-W-2Rewolucja informatyczna w naukach biologicznych2
T-W-3Dogmaty w bioinformatyce i biologii molekularnej2
T-W-4Informatyczne wykarzystanie genetyki populacyjnej4
T-W-5Komputerowa analiza kwasów nukleinowych i białek3
T-W-6Porównywanie sekwencji kodujących i niekodujących2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym10
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury4
A-A-4Przygotowanie i zaleczenie materiału objetego ćwiczeniami14
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objetego wykładami12
A-W-5Test zaliczeniowy2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O9.1_W01Zna i rozumie mozliwości wykorzystania technik komputerowych w analizie kwasów nukleinowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W19wskazuje możliwości i znaczenie bezpiecznego stosowania procesów biologicznych i biotechnologicznych w różnych obszarach działalności człowieka i wykorzystanie w nich narzędzi informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie zagadnień związanych analizą kwasów nukleinowych i ich wykorzystaniem w naukach bioinformatycznych
Treści programoweT-W-1Bioinformatyka i internet
T-W-2Rewolucja informatyczna w naukach biologicznych
T-W-3Dogmaty w bioinformatyce i biologii molekularnej
T-W-4Informatyczne wykarzystanie genetyki populacyjnej
T-W-5Komputerowa analiza kwasów nukleinowych i białek
T-W-6Porównywanie sekwencji kodujących i niekodujących
T-A-1Przepływ informacji genetycznej z praktycznym wykorzystaniem kodu genetycznego
T-A-2Wykorzystanie ekspresji genów w bioinformatyce
T-A-3Poszukiwania mutacji na podstawie internetowych baz danych
T-A-4Metody wprowadzania sekwencji DNA do baz danych
T-A-5Metody wyszukiwania genów odpowiedzialnych za choroby genetyczne
T-A-6Modele ewolucji molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów na wykłdach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na dany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych i ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie mozliwości wykorzystania technik komputerowych w analizie kwasów nukleinowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O9.1_W02Ma wiedzę na temat informatycznych baz i umie je wykorzystać w symulacjach molekularnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W17posiada wiedzę o narzędziach matematycznych i informatycznych, wykorzystywanych w analizach biologicznych i bioinformatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie zagadnień związanych analizą kwasów nukleinowych i ich wykorzystaniem w naukach bioinformatycznych
Treści programoweT-W-1Bioinformatyka i internet
T-W-2Rewolucja informatyczna w naukach biologicznych
T-W-3Dogmaty w bioinformatyce i biologii molekularnej
T-W-4Informatyczne wykarzystanie genetyki populacyjnej
T-W-5Komputerowa analiza kwasów nukleinowych i białek
T-W-6Porównywanie sekwencji kodujących i niekodujących
T-A-1Przepływ informacji genetycznej z praktycznym wykorzystaniem kodu genetycznego
T-A-2Wykorzystanie ekspresji genów w bioinformatyce
T-A-3Poszukiwania mutacji na podstawie internetowych baz danych
T-A-4Metody wprowadzania sekwencji DNA do baz danych
T-A-5Metody wyszukiwania genów odpowiedzialnych za choroby genetyczne
T-A-6Modele ewolucji molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem komputera
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów na wykłdach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na dany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych i ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę na temat informatycznych baz i umie je wykorzystać w symulacjach molekularnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O9.1_U01Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i techniki w analizie sekwencji kwasów nukleinowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O9.1_U02Potrafi odczytywać i interpretować informacje sekwencyjne zawarte w bazach danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U17korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych do analizy danych zgromadzonych w bazach danych, dobiera odpowiednie oprogramowanie do badania procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O9.1_K01Potrafi zarówno samodzelnie jak i w zespole wykonywac powierzone zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy