Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii
Sylabus przedmiotu Komputerowa analiza danych w technikach immunologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowa analiza danych w technikach immunologicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej |
W-2 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykorzystanie techniki komputerowej i internetu w przygotowaniu i optymalizacji technik immunologicznych (zbieranie danych, projektowanie układów badawczych) |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena morfologiczna komórek układu immunologicznego oraz dokumentacja, obróbka i analiza obrazów morfologicznych | 4 |
T-L-2 | Ocena i analiza aktywności fagocytarnej | 4 |
T-L-3 | Białka surowicy i ostrej fazy w odpowiedzi immunologicznej | 3 |
T-L-4 | Techniki immunologiczne | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania układu immunologicznego. Komórki układu odpornościowego | 2 |
T-W-2 | Reakcje antygen – przeciwciało; precypitacja, immunodyfuzja, immunoelektroforeza | 3 |
T-W-3 | Odczyn wiązania dopełniacza. Immunofluorescencja bezpośrednia i pośrednia. | 2 |
T-W-4 | Testy immunoenzymatyczne. Metody ELISPOT | 2 |
T-W-5 | Cytometria przepływowa. Immunoblotting. Chromatografia jonowymienna, powinowactwa, otrzymywanie przeciwciał monoklonalnych | 3 |
T-W-6 | Metody izolacji limfocytów | 2 |
T-W-7 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie podanej literatury | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O5.2_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-O5.2_W03 Student charakteryzuje i tłumaczy wybrane techniki immunologiczne | BI_1A_W08 | P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O5.2_U01 Student umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | BI_1A_U05 | P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09 | InzA_U01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-O5.2_U02 Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | BI_1A_U05 | P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09 | InzA_U01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O5.2_K01 Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O5.2_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie scharakteryzować składowych układu immunologicznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy dotyczącej nazywania, rozróżniania i omawiania składowych układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | Student nazywa, rozróżnia i charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
4,0 | Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę dotyczącą nazywania, rozróżniania i omawiania składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe | |
BI_1A_BI-S-O5.2_W03 Student charakteryzuje i tłumaczy wybrane techniki immunologiczne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie scharakteryzować i wytłumaczyć wybranych technik immunologicznych, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat wybranych technik immunologicznych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | Student objaśnia wybrane techniki immunologiczne w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia wybrane techniki immunologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia wybrane techniki immunologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wybranych technik immunologicznych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O5.2_U01 Student umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,5 | Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
BI_1A_BI-S-O5.2_U02 Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
4,5 | Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O5.2_K01 Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności i nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadom ważności immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student jest świadom ważności i uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie |
Literatura podstawowa
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydaw. Medyczne Słotwiński Verlag, Brema, 1996
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A., Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań, 2000
- Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, MEDITON Oficyna Wydawnicza, 2000
Literatura dodatkowa
- Mackiewicz S., Immunologia, PZWL, Warszawa, 1991
- Janicki K., Hematologia, PZWL, 2001