Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Systemy informatyczne w biologii

Sylabus przedmiotu Biologia molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia molekularna
Specjalność Biologia systemów i metody informatyczne
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,29zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie molekularnych podstaw funkcjonowania organizmów.
C-2Znajomość i posługiwanie się wybranymi technikami biologii molekularnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody izolacji DNA i RNA. Rodzaje materiału biologicznego, wykorzystywanego do izolacji kwasów nukleinowych.2
T-A-2Metody analizy DNA in vitro: identyfikacja sekwencji kodujących, regulatorowych, mikro – i minisatelitarnych. Sekwencjonowanie DNA.2
T-A-3Geny i metody ustalania ich funkcji.2
T-A-4Uszkodzenia i DNA i ich rodzaje. Komórkowe mechanizmy naprawy DNA.2
T-A-5Replikacja jako model dla amplifikacji DNA in vitro – projektowanie sekwencji starterowych, rodzaje i funkcje polimeraz DNA zależnych od DNA. Replikacja genomu mitochondrialnego.2
T-A-6Białkowe i niebiałkowe czynniki transkrypcyjne. Modele regulacji transkrypcji u pro- i eukariontów.2
T-A-7Potranskrypcyjne modyfikacje pre-mRNA: składanie, alternatywny splicing, redagowanie RNA.2
T-A-8Potranslacyjne modyfikacje białek.1
15
laboratoria
T-L-1Izolacja DNA z tkanek stałych.2
T-L-2Izolacja DNA z tkanek płynnych.2
T-L-3Izolacja RNA.2
T-L-4Elektroforetyczna ocena preparatów kwasów nukleinowych.2
T-L-5Spektrofotometryczna ocena czystości kwasów nukleinowych.2
T-L-6Test kometkowy – przygotowanie preparatów.2
T-L-7Test kometkowy - analiza uszkodzeń DNA.2
T-L-8Izolacja i właściwości białek – elektroforeza w żelu poliakrylamidowym.1
15
wykłady
T-W-1Właściwości, klasyfikacja i funkcje makrocząsteczek w ujęciu cytobiologicznym – DNA, RNA, białka.2
T-W-2Genomowy DNA – sekwencje międzygenowe: sekwencje powtarzające, sekwencje unikatowe, powtórzenia tandemowe (satelitarny, mini – i makrosatelitarny DNA), powtórzenia rozproszne (sekwencje LINE, SINE, LTR, ruchome elementy genomu).2
T-W-3Genomowy DNA – geny i sekwencje pokrewne: współczesna definicja genu, sekwencje kodujące, sekwencje regulatorowe, introny, UTR.2
T-W-4Replikacja DNA.2
T-W-5Transkrypcja DNA i translacja według modelu skanowania.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.10
45
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium.10
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium.10
A-L-4Czytanie wskazanej literatury.10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia treści wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D17_W01
Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek.
BI_1A_W04P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BI_1A_BIB-S-D17_W02
Rozróżnia podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w biologii molekularnej.
BI_1A_W08P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D17_U01
Rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota. Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej.
BI_1A_U04P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, T1A_U02, T1A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BI_1A_BIB-S-D17_U02
Potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w laboratorium biologii molekularnej. Umie przygotować i wykonać wybrane analizy molekularne.
BI_1A_U04P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, T1A_U02, T1A_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D17_K01
Nabywa zdolność do opisywania mechanizmów molekularnych jako podstawy przebiegu procesów życiowych.
BI_1A_K02P1A_K01, P1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2
BI_1A_BIB-S-D17_K02
Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej współdziałając z innymi członkami zespołu.
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D17_W01
Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-D17_W02
Rozróżnia podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w biologii molekularnej.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D17_U01
Rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota. Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-D17_U02
Potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w laboratorium biologii molekularnej. Umie przygotować i wykonać wybrane analizy molekularne.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Phil C. Turner, Alexander G. McLennan, Andy D. Bates, Mike R.H. White, Biologia molekularna. Krótkie wykłady., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Terry A. Brown, Genomy., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Bal, Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2011
  2. Jadwiga Baj, Zdzisław Markiewicz, Biologia molekularna bakterii., Wydawnictwo Naukowe PWN., Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody izolacji DNA i RNA. Rodzaje materiału biologicznego, wykorzystywanego do izolacji kwasów nukleinowych.2
T-A-2Metody analizy DNA in vitro: identyfikacja sekwencji kodujących, regulatorowych, mikro – i minisatelitarnych. Sekwencjonowanie DNA.2
T-A-3Geny i metody ustalania ich funkcji.2
T-A-4Uszkodzenia i DNA i ich rodzaje. Komórkowe mechanizmy naprawy DNA.2
T-A-5Replikacja jako model dla amplifikacji DNA in vitro – projektowanie sekwencji starterowych, rodzaje i funkcje polimeraz DNA zależnych od DNA. Replikacja genomu mitochondrialnego.2
T-A-6Białkowe i niebiałkowe czynniki transkrypcyjne. Modele regulacji transkrypcji u pro- i eukariontów.2
T-A-7Potranskrypcyjne modyfikacje pre-mRNA: składanie, alternatywny splicing, redagowanie RNA.2
T-A-8Potranslacyjne modyfikacje białek.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja DNA z tkanek stałych.2
T-L-2Izolacja DNA z tkanek płynnych.2
T-L-3Izolacja RNA.2
T-L-4Elektroforetyczna ocena preparatów kwasów nukleinowych.2
T-L-5Spektrofotometryczna ocena czystości kwasów nukleinowych.2
T-L-6Test kometkowy – przygotowanie preparatów.2
T-L-7Test kometkowy - analiza uszkodzeń DNA.2
T-L-8Izolacja i właściwości białek – elektroforeza w żelu poliakrylamidowym.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości, klasyfikacja i funkcje makrocząsteczek w ujęciu cytobiologicznym – DNA, RNA, białka.2
T-W-2Genomowy DNA – sekwencje międzygenowe: sekwencje powtarzające, sekwencje unikatowe, powtórzenia tandemowe (satelitarny, mini – i makrosatelitarny DNA), powtórzenia rozproszne (sekwencje LINE, SINE, LTR, ruchome elementy genomu).2
T-W-3Genomowy DNA – geny i sekwencje pokrewne: współczesna definicja genu, sekwencje kodujące, sekwencje regulatorowe, introny, UTR.2
T-W-4Replikacja DNA.2
T-W-5Transkrypcja DNA i translacja według modelu skanowania.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium.10
A-L-3Opracowanie wyników z laboratorium.10
A-L-4Czytanie wskazanej literatury.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia treści wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D17_W01Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej zachodzące z udziałem DNA, RNA i białek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W04zna mechanizmy dziedziczenia cech, realizacji informacji genetycznej, a także metody, efekty i wykorzystanie manipulacji materiałem genetycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie molekularnych podstaw funkcjonowania organizmów.
Treści programoweT-W-1Właściwości, klasyfikacja i funkcje makrocząsteczek w ujęciu cytobiologicznym – DNA, RNA, białka.
T-W-2Genomowy DNA – sekwencje międzygenowe: sekwencje powtarzające, sekwencje unikatowe, powtórzenia tandemowe (satelitarny, mini – i makrosatelitarny DNA), powtórzenia rozproszne (sekwencje LINE, SINE, LTR, ruchome elementy genomu).
T-W-3Genomowy DNA – geny i sekwencje pokrewne: współczesna definicja genu, sekwencje kodujące, sekwencje regulatorowe, introny, UTR.
T-W-4Replikacja DNA.
T-W-5Transkrypcja DNA i translacja według modelu skanowania.
T-A-1Metody izolacji DNA i RNA. Rodzaje materiału biologicznego, wykorzystywanego do izolacji kwasów nukleinowych.
T-A-2Metody analizy DNA in vitro: identyfikacja sekwencji kodujących, regulatorowych, mikro – i minisatelitarnych. Sekwencjonowanie DNA.
T-A-3Geny i metody ustalania ich funkcji.
T-A-4Uszkodzenia i DNA i ich rodzaje. Komórkowe mechanizmy naprawy DNA.
T-A-5Replikacja jako model dla amplifikacji DNA in vitro – projektowanie sekwencji starterowych, rodzaje i funkcje polimeraz DNA zależnych od DNA. Replikacja genomu mitochondrialnego.
T-A-6Białkowe i niebiałkowe czynniki transkrypcyjne. Modele regulacji transkrypcji u pro- i eukariontów.
T-A-7Potranskrypcyjne modyfikacje pre-mRNA: składanie, alternatywny splicing, redagowanie RNA.
T-A-8Potranslacyjne modyfikacje białek.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D17_W02Rozróżnia podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w biologii molekularnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie molekularnych podstaw funkcjonowania organizmów.
C-2Znajomość i posługiwanie się wybranymi technikami biologii molekularnej.
Treści programoweT-L-1Izolacja DNA z tkanek stałych.
T-L-2Izolacja DNA z tkanek płynnych.
T-L-3Izolacja RNA.
T-L-4Elektroforetyczna ocena preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-5Spektrofotometryczna ocena czystości kwasów nukleinowych.
T-L-6Test kometkowy – przygotowanie preparatów.
T-L-7Test kometkowy - analiza uszkodzeń DNA.
T-L-8Izolacja i właściwości białek – elektroforeza w żelu poliakrylamidowym.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D17_U01Rozróżniać elementy budowy genomu Prokaryota i Eukaryota. Definiuje podstawowe procesy biologii molekularnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U04na podstawie wiedzy o mechanizmach genetycznych determinujących funkcje życiowe potrafi nakreślić pozytywne i negatywne następstwa manipulacji genetycznych, umie przeprowadzać proste analizy molekularne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie molekularnych podstaw funkcjonowania organizmów.
Treści programoweT-W-1Właściwości, klasyfikacja i funkcje makrocząsteczek w ujęciu cytobiologicznym – DNA, RNA, białka.
T-W-2Genomowy DNA – sekwencje międzygenowe: sekwencje powtarzające, sekwencje unikatowe, powtórzenia tandemowe (satelitarny, mini – i makrosatelitarny DNA), powtórzenia rozproszne (sekwencje LINE, SINE, LTR, ruchome elementy genomu).
T-W-3Genomowy DNA – geny i sekwencje pokrewne: współczesna definicja genu, sekwencje kodujące, sekwencje regulatorowe, introny, UTR.
T-W-4Replikacja DNA.
T-W-5Transkrypcja DNA i translacja według modelu skanowania.
T-A-1Metody izolacji DNA i RNA. Rodzaje materiału biologicznego, wykorzystywanego do izolacji kwasów nukleinowych.
T-A-2Metody analizy DNA in vitro: identyfikacja sekwencji kodujących, regulatorowych, mikro – i minisatelitarnych. Sekwencjonowanie DNA.
T-A-3Geny i metody ustalania ich funkcji.
T-A-4Uszkodzenia i DNA i ich rodzaje. Komórkowe mechanizmy naprawy DNA.
T-A-5Replikacja jako model dla amplifikacji DNA in vitro – projektowanie sekwencji starterowych, rodzaje i funkcje polimeraz DNA zależnych od DNA. Replikacja genomu mitochondrialnego.
T-A-6Białkowe i niebiałkowe czynniki transkrypcyjne. Modele regulacji transkrypcji u pro- i eukariontów.
T-A-7Potranskrypcyjne modyfikacje pre-mRNA: składanie, alternatywny splicing, redagowanie RNA.
T-A-8Potranslacyjne modyfikacje białek.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D17_U02Potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę w laboratorium biologii molekularnej. Umie przygotować i wykonać wybrane analizy molekularne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U04na podstawie wiedzy o mechanizmach genetycznych determinujących funkcje życiowe potrafi nakreślić pozytywne i negatywne następstwa manipulacji genetycznych, umie przeprowadzać proste analizy molekularne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Znajomość i posługiwanie się wybranymi technikami biologii molekularnej.
Treści programoweT-L-1Izolacja DNA z tkanek stałych.
T-L-2Izolacja DNA z tkanek płynnych.
T-L-3Izolacja RNA.
T-L-4Elektroforetyczna ocena preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-5Spektrofotometryczna ocena czystości kwasów nukleinowych.
T-L-6Test kometkowy – przygotowanie preparatów.
T-L-7Test kometkowy - analiza uszkodzeń DNA.
T-L-8Izolacja i właściwości białek – elektroforeza w żelu poliakrylamidowym.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D17_K01Nabywa zdolność do opisywania mechanizmów molekularnych jako podstawy przebiegu procesów życiowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych, a przy ich interpretacji opiera się na podstawach empirycznych dostrzegając rolę metod matematycznych i statystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Rozumienie molekularnych podstaw funkcjonowania organizmów.
Treści programoweT-W-1Właściwości, klasyfikacja i funkcje makrocząsteczek w ujęciu cytobiologicznym – DNA, RNA, białka.
T-W-2Genomowy DNA – sekwencje międzygenowe: sekwencje powtarzające, sekwencje unikatowe, powtórzenia tandemowe (satelitarny, mini – i makrosatelitarny DNA), powtórzenia rozproszne (sekwencje LINE, SINE, LTR, ruchome elementy genomu).
T-W-3Genomowy DNA – geny i sekwencje pokrewne: współczesna definicja genu, sekwencje kodujące, sekwencje regulatorowe, introny, UTR.
T-W-4Replikacja DNA.
T-W-5Transkrypcja DNA i translacja według modelu skanowania.
T-A-1Metody izolacji DNA i RNA. Rodzaje materiału biologicznego, wykorzystywanego do izolacji kwasów nukleinowych.
T-A-2Metody analizy DNA in vitro: identyfikacja sekwencji kodujących, regulatorowych, mikro – i minisatelitarnych. Sekwencjonowanie DNA.
T-A-3Geny i metody ustalania ich funkcji.
T-A-4Uszkodzenia i DNA i ich rodzaje. Komórkowe mechanizmy naprawy DNA.
T-A-5Replikacja jako model dla amplifikacji DNA in vitro – projektowanie sekwencji starterowych, rodzaje i funkcje polimeraz DNA zależnych od DNA. Replikacja genomu mitochondrialnego.
T-A-6Białkowe i niebiałkowe czynniki transkrypcyjne. Modele regulacji transkrypcji u pro- i eukariontów.
T-A-7Potranskrypcyjne modyfikacje pre-mRNA: składanie, alternatywny splicing, redagowanie RNA.
T-A-8Potranslacyjne modyfikacje białek.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D17_K02Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej współdziałając z innymi członkami zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Znajomość i posługiwanie się wybranymi technikami biologii molekularnej.
Treści programoweT-L-1Izolacja DNA z tkanek stałych.
T-L-2Izolacja DNA z tkanek płynnych.
T-L-3Izolacja RNA.
T-L-4Elektroforetyczna ocena preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-5Spektrofotometryczna ocena czystości kwasów nukleinowych.
T-L-6Test kometkowy – przygotowanie preparatów.
T-L-7Test kometkowy - analiza uszkodzeń DNA.
T-L-8Izolacja i właściwości białek – elektroforeza w żelu poliakrylamidowym.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.