Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka ogólna
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu biologii, chemii, matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej, w tym klasycznej i molekularnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z budową i funkcjonowaniem genów i genów różnych organizmów. Zaprezenowanie zagadnień związanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami.
C-2Omówienie transformacji materiału genetycznego podczas cyklu komórkowego. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech.
C-3Kształtowanie u studentów otwartej postawy w zakresie pogłębiania wiedzy z zakresu gentyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Replikacja DNA. Podział mitotyczny i mejotyczny.2
T-A-2Prawa Mendla.2
T-A-3Współdziałanie genów i plejotropia.2
T-A-4Sprzężenie cech i mapowanie genów. Chromosomowa teoria Morgana.2
T-A-5Cechy sprzężone i związane z płcią.2
T-A-6Allele wielokrotne, markery genetyczne.2
T-A-7Cechy ilościowe – charakterystyka i porównanie z cechami jakościowymi.2
T-A-8Zmienność genetyczna populacji i metody jej oceny.1
15
wykłady
T-W-1Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia. Kod genetyczny.2
T-W-2Struktura genomu u organizmów pro- i eukariotycznych. Budowa genu. Mapy genomowe.2
T-W-3Mechanizm ekspresji genów – transkrypcja i dojrzewanie RNA, translacja.2
T-W-4Regulacja ekspresji genów u bakterii, wirusów i organizmów eukariotycznych.2
T-W-5Molekularne mechanizmy mutacji, działanie czynników mutagenicznych. Naprawa DNA.2
T-W-6Rodzaje mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu oraz ich skutki.2
T-W-7Genetyczne podstawy procesów odpornościowych.1
T-W-8Genetyczne podstawy determinacji i różnicowania płci.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń5
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeń4
A-A-5Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów6
A-W-4Zaliczenie treści wykładów4
A-W-5Kosultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-2Ocena formująca: kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca bazuje na ocenie formującej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C2_W01
W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student powinien charakteryzować mutacje kwasów nukleinowych.
BI_1A_W04P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1
BI_1A_BII-S-C2_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśniać molekularny mechanizm dziedziczenia.
BI_1A_W04P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiećwykonywać krzyżówki genetyczne opisujące schamat dziedziczenia cech.
BI_1A_U04P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, T1A_U02, T1A_U07C-2T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartości na pogłębianie wiedzy z zakresu genetyki ogólnej
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-3T-W-2, T-W-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C2_W01
W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student powinien charakteryzować mutacje kwasów nukleinowych.
2,0Student nie opisuje podstawowych pojęć z zakresu genetyki oraz nie objaśnia zagadnień związanych z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student nie charakteryzuje mutacji kwasów nukleinowych
3,0Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki oraz objaśnia zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych.
3,5Student biegle opisuje podstawowe oraz słabo ponadpodstawowe pojęcia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student biegle charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych.
4,0Student opisuje biegle podstawowe pojęcia oraz definiuje rozszczerzone zagadnienia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia i tłumaczy zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student biegle charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych oraz zna podstawowe czynniki mutagenne.
4,5Student opisuje biegle podstawowe pojęcia oraz definiuje i tłumaczy rozszczerzone zagadnienia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia i tłumaczy zagadnienia podstawowe oraz dodatkowe związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student biegle charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych oraz zna i rozpoznaje podstawowe czynniki mutagenne.
5,0Student opisuje doskonale podstawowe pojęcia oraz biegle definiuje i tłumaczy rozszczerzone zagadnienia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia i tłumaczy zagadnienia podstawowe oraz dodatkowe związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student doskonale charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych oraz biegle rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie czynniki mutagenne.
BI_1A_BII-S-C2_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśniać molekularny mechanizm dziedziczenia.
2,0Student nie objaśnia podstawowych molekularnych mechanizmów dziedziczenia.
3,0Student objaśnia podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia.
3,5Student biegle objaśnia podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia.
4,0Student biegle objaśnia i charakteryzuje podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia oraz rozpoznaje dodatkowe czynniki zaangażowane w molekularne mechanizmy dziedziczenia.
4,5Student doskonale objaśnia i charakteryzuje podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia oraz rozpoznaje i opisuje dodatkowe czynniki zaangażowane w molekularne mechanizmy dziedziczenia.
5,0Student doskonale objaśnia, charakteryzuje i tłumaczy wszystkie molekularne mechanizmy dziedziczenia oraz biegle rozpoznaje i opisuje dodatkowe czynniki zaangażowane w molekularne mechanizmy dziedziczenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiećwykonywać krzyżówki genetyczne opisujące schamat dziedziczenia cech.
2,0Student nie wykonuje krzyżówek genetycznych opisujących schemat dziedziczenia cech.
3,0Student wykonuje krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech.
3,5Student biegle i samodzielnie wykonuje krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech.
4,0Student biegle i samodzielnie wykonuje krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech oraz potrafi dokonać podstawowej interpretacji wyników.
4,5Student biegle i samodzielnie wykonuje krzyżówki genetyczne o różnym stopniu trudności opisujące schemat dziedziczenia cech oraz potrafi dokonać podstawowej interpretacji wyników.
5,0Student doskonale wykonuje krzyżówki genetyczne o zaawansowanym stopniu trudności opisujące schemat dziedziczenia cech oraz potrafi dokonać rozbudowanej interpretacji wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartości na pogłębianie wiedzy z zakresu genetyki ogólnej
2,0Student nie wykazuje otwartej postawy w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej.
3,0Student wykazuje otwartą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej.
3,5Student wykazuje otwartą i aktywną postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej.
4,0Student wykazuje otwartą, aktywną i świadomą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej.
4,5Student wykazuje otwartą, aktywną i świadomą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. Student postrzega potrzebę ciągłego kształcenia się w zakresie przedmiotu.
5,0Student wykazuje otwartą, aktywną i świadomą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. Student postrzega potrzebę i jest chętny do ciągłego kształcenia się w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, Wrocław, 2003
  3. Winter P.C. Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2004
  4. Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G., Zbiór zadań i pytań z genetyki, UMK, Toruń, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Allison L.A., Podstawy biologii molekularnej, WUW, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Replikacja DNA. Podział mitotyczny i mejotyczny.2
T-A-2Prawa Mendla.2
T-A-3Współdziałanie genów i plejotropia.2
T-A-4Sprzężenie cech i mapowanie genów. Chromosomowa teoria Morgana.2
T-A-5Cechy sprzężone i związane z płcią.2
T-A-6Allele wielokrotne, markery genetyczne.2
T-A-7Cechy ilościowe – charakterystyka i porównanie z cechami jakościowymi.2
T-A-8Zmienność genetyczna populacji i metody jej oceny.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia. Kod genetyczny.2
T-W-2Struktura genomu u organizmów pro- i eukariotycznych. Budowa genu. Mapy genomowe.2
T-W-3Mechanizm ekspresji genów – transkrypcja i dojrzewanie RNA, translacja.2
T-W-4Regulacja ekspresji genów u bakterii, wirusów i organizmów eukariotycznych.2
T-W-5Molekularne mechanizmy mutacji, działanie czynników mutagenicznych. Naprawa DNA.2
T-W-6Rodzaje mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu oraz ich skutki.2
T-W-7Genetyczne podstawy procesów odpornościowych.1
T-W-8Genetyczne podstawy determinacji i różnicowania płci.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń5
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeń4
A-A-5Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów6
A-W-4Zaliczenie treści wykładów4
A-W-5Kosultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C2_W01W wyniku przeprowadzonych zająć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student powinien charakteryzować mutacje kwasów nukleinowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W04zna mechanizmy dziedziczenia cech, realizacji informacji genetycznej, a także metody, efekty i wykorzystanie manipulacji materiałem genetycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej, w tym klasycznej i molekularnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z budową i funkcjonowaniem genów i genów różnych organizmów. Zaprezenowanie zagadnień związanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami.
Treści programoweT-W-1Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia. Kod genetyczny.
T-W-2Struktura genomu u organizmów pro- i eukariotycznych. Budowa genu. Mapy genomowe.
T-W-3Mechanizm ekspresji genów – transkrypcja i dojrzewanie RNA, translacja.
T-W-4Regulacja ekspresji genów u bakterii, wirusów i organizmów eukariotycznych.
T-W-5Molekularne mechanizmy mutacji, działanie czynników mutagenicznych. Naprawa DNA.
T-W-6Rodzaje mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu oraz ich skutki.
T-W-7Genetyczne podstawy procesów odpornościowych.
T-W-8Genetyczne podstawy determinacji i różnicowania płci.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opisuje podstawowych pojęć z zakresu genetyki oraz nie objaśnia zagadnień związanych z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student nie charakteryzuje mutacji kwasów nukleinowych
3,0Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki oraz objaśnia zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych.
3,5Student biegle opisuje podstawowe oraz słabo ponadpodstawowe pojęcia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student biegle charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych.
4,0Student opisuje biegle podstawowe pojęcia oraz definiuje rozszczerzone zagadnienia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia i tłumaczy zagadnienia związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student biegle charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych oraz zna podstawowe czynniki mutagenne.
4,5Student opisuje biegle podstawowe pojęcia oraz definiuje i tłumaczy rozszczerzone zagadnienia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia i tłumaczy zagadnienia podstawowe oraz dodatkowe związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student biegle charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych oraz zna i rozpoznaje podstawowe czynniki mutagenne.
5,0Student opisuje doskonale podstawowe pojęcia oraz biegle definiuje i tłumaczy rozszczerzone zagadnienia z zakresu genetyki oraz biegle objaśnia i tłumaczy zagadnienia podstawowe oraz dodatkowe związane z budową i funkcjonowaniem genów i genomów różnych organizmów. Student doskonale charakteryzuje mutacje kwasów nukleinowych oraz biegle rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie czynniki mutagenne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C2_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien objaśniać molekularny mechanizm dziedziczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W04zna mechanizmy dziedziczenia cech, realizacji informacji genetycznej, a także metody, efekty i wykorzystanie manipulacji materiałem genetycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Omówienie transformacji materiału genetycznego podczas cyklu komórkowego. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech.
Treści programoweT-A-1Replikacja DNA. Podział mitotyczny i mejotyczny.
T-A-2Prawa Mendla.
T-A-3Współdziałanie genów i plejotropia.
T-A-4Sprzężenie cech i mapowanie genów. Chromosomowa teoria Morgana.
T-A-5Cechy sprzężone i związane z płcią.
T-A-6Allele wielokrotne, markery genetyczne.
T-A-7Cechy ilościowe – charakterystyka i porównanie z cechami jakościowymi.
T-A-8Zmienność genetyczna populacji i metody jej oceny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca bazuje na ocenie formującej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie objaśnia podstawowych molekularnych mechanizmów dziedziczenia.
3,0Student objaśnia podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia.
3,5Student biegle objaśnia podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia.
4,0Student biegle objaśnia i charakteryzuje podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia oraz rozpoznaje dodatkowe czynniki zaangażowane w molekularne mechanizmy dziedziczenia.
4,5Student doskonale objaśnia i charakteryzuje podstawowe molekularne mechanizmy dziedziczenia oraz rozpoznaje i opisuje dodatkowe czynniki zaangażowane w molekularne mechanizmy dziedziczenia.
5,0Student doskonale objaśnia, charakteryzuje i tłumaczy wszystkie molekularne mechanizmy dziedziczenia oraz biegle rozpoznaje i opisuje dodatkowe czynniki zaangażowane w molekularne mechanizmy dziedziczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umiećwykonywać krzyżówki genetyczne opisujące schamat dziedziczenia cech.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U04na podstawie wiedzy o mechanizmach genetycznych determinujących funkcje życiowe potrafi nakreślić pozytywne i negatywne następstwa manipulacji genetycznych, umie przeprowadzać proste analizy molekularne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Omówienie transformacji materiału genetycznego podczas cyklu komórkowego. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech.
Treści programoweT-A-2Prawa Mendla.
T-A-3Współdziałanie genów i plejotropia.
T-A-5Cechy sprzężone i związane z płcią.
T-A-6Allele wielokrotne, markery genetyczne.
T-A-7Cechy ilościowe – charakterystyka i porównanie z cechami jakościowymi.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonuje krzyżówek genetycznych opisujących schemat dziedziczenia cech.
3,0Student wykonuje krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech.
3,5Student biegle i samodzielnie wykonuje krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech.
4,0Student biegle i samodzielnie wykonuje krzyżówki genetyczne opisujące schemat dziedziczenia cech oraz potrafi dokonać podstawowej interpretacji wyników.
4,5Student biegle i samodzielnie wykonuje krzyżówki genetyczne o różnym stopniu trudności opisujące schemat dziedziczenia cech oraz potrafi dokonać podstawowej interpretacji wyników.
5,0Student doskonale wykonuje krzyżówki genetyczne o zaawansowanym stopniu trudności opisujące schemat dziedziczenia cech oraz potrafi dokonać rozbudowanej interpretacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartości na pogłębianie wiedzy z zakresu genetyki ogólnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów otwartej postawy w zakresie pogłębiania wiedzy z zakresu gentyki.
Treści programoweT-W-2Struktura genomu u organizmów pro- i eukariotycznych. Budowa genu. Mapy genomowe.
T-W-4Regulacja ekspresji genów u bakterii, wirusów i organizmów eukariotycznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kontrola aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje otwartej postawy w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej.
3,0Student wykazuje otwartą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej.
3,5Student wykazuje otwartą i aktywną postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej.
4,0Student wykazuje otwartą, aktywną i świadomą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej.
4,5Student wykazuje otwartą, aktywną i świadomą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. Student postrzega potrzebę ciągłego kształcenia się w zakresie przedmiotu.
5,0Student wykazuje otwartą, aktywną i świadomą postawę w nabywaniu zaawansowanej wiedzy z zakresu genetyki ogólnej. Student postrzega potrzebę i jest chętny do ciągłego kształcenia się w zakresie przedmiotu.