Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Algorytmy i złożoność obliczeniowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Algorytmy i złożoność obliczeniowa | ||
Specjalność | Systemy informatyczne w biologii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawowe umiejętności programowania w języku C/C++, znać podstawowe pojęcia matematyki dyskretnej i informatyki: zbiory i operacje na zbiorach, relacje, funkcje, indukcja i iteracja, budowa i funkcjonowanie komputera (w tym procesora), stosu programowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów |
C-2 | Nabycie umiejętności oceny i porównywania algorytmów ze względu na czaso- i pamięciochłonność |
C-3 | Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami sortowania oraz strukturami danych (stos, kolejka, lista) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Formułowanie algorytmów, schematy blokowe | 2 |
T-L-2 | Naturalne szacowanie złożoności algorytmów | 2 |
T-L-3 | Asymptotyczna ocena złożoności algorytmów | 2 |
T-L-4 | Konfrontacja iteracji z rekurencją | 2 |
T-L-5 | Formalna analiza poprawności algorytmów | 2 |
T-L-6 | Wykorzystanie znanych algorytmów do formułowania nowych propozycji dla problemów pokrewnych | 2 |
T-L-7 | Wprowadzenie do obliczeń równoległych i wykorzystujących zmienne losowe | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów, pojęcie struktury danych i systemu algebraicznego, przegląd fundamentalnych idei i metod projektowania algorytmów | 3 |
T-W-2 | Rekurencja i algorytmy rekurencyjne | 2 |
T-W-3 | Poprawność algorytmu | 2 |
T-W-4 | Sprawność algorytmów (analiza algorytmów) | 2 |
T-W-5 | Projektowanie algorytmu | 2 |
T-W-6 | Wybrane metody sortowania | 2 |
T-W-7 | Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach i implementacja zadań | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie merytoryczne do zajęć | 15 |
A-L-3 | Sprawozdania z wykonanych zadań | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu | 4 |
A-W-4 | Praca własna nad przygotowaniem poszerzonych materiałów wykładowych, analiza przykładów przedstawianych na wykładach | 7 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie (2 godz.) | 9 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-konwersatoryjny |
M-2 | Laboratoryjne ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) i/lub pytania otwarte (zadania problemowe) |
S-4 | Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C10_W02 Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania | BI_1A_W07, BI_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
BI_1A_BII-S-C10_W03 Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista) | BI_1A_W07, BI_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-5 |
BI_1A_BII-S-C10_W04 Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | — | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3 | S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C10_U03 Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych | BI_1A_U01 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U04, T1A_U01, T1A_U09 | InzA_U02 | C-4 | T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
BI_1A_BII-S-C10_U04 Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne | — | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-2, S-4, S-5 |
BI_1A_BII-S-C10_U05 Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie | — | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-3 | S-2, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-C10_W02 Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania | |
3,5 | potrafi wymienić i definiować dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania | |
4,0 | potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania | |
5,0 | spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo na poziomie podstawowym potrafi zaproponować i wytłumaczyć działanie metody programowania dynamicznego na przykładzie wskazanego problemu algorytmicznego | |
BI_1A_BII-S-C10_W03 Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista) | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | zna wybrane podstawowe struktury danych (stos, kolejka) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania | |
3,5 | zna dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania | |
4,0 | potrafi opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz precyzyjnie wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania | |
5,0 | spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi opisać Student potrafi wyjaśnid działanie wybranych algorytmów sortowania wykraczajacych poza podstawowy zestaw algorytmów sortowania | |
BI_1A_BII-S-C10_W04 Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | |
3,5 | potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | |
4,0 | potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | |
5,0 | spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo a poziomie podstawowym zna metody formalnego dowodzenia poprawności algorytmów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-C10_U03 Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi zastosować tablicowe implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych | |
3,5 | potrafi zastosować tablicowe implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych | |
4,0 | potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych | |
4,5 | potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych | |
5,0 | potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania dwolnych podstawowych zadań algorytmicznych | |
BI_1A_BII-S-C10_U04 Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi formułować i rozwiązywać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne | |
3,5 | potrafi formułować i rozwiązywać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne | |
4,0 | potrafi zastosować metodę projektowania dziel i zwyciężaj do rozwiązania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych | |
4,5 | potrafi zastosować metodę projektowania zachłannego oraz dziel i zwyciężaj do rozwiąznaia dowolnych zadań algorytmicznych | |
5,0 | potrafi zastosować metodę programownaia dydnamicznego do zaprojektowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych | |
BI_1A_BII-S-C10_U05 Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi obliczyć złożoność czasową wybranych podstawowych algorytmów | |
3,5 | potrafi obliczyć złożoność czasową dowolnych podstawowych algorytmów | |
4,0 | spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność wybranych podstawowych algorytmów | |
4,5 | spełnia wymagania na ocenę 3,5 oraz dodatkowo potrafi zweryfikować poprawność dowolnych podstawowych algorytmów | |
5,0 | pospełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi wprowadzić usprawnienia podnoszące sprawność działania algorytmów |
Literatura podstawowa
- T.H. Cormen, Ch.E.Leiserson, R.I.Rivest, Wprowadzenia do algorytmów, WNT, Warszawa, 2004
- Kyle Loudon, Algorytmy w C, Helion, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Richard Neapolitan, Kumarss Naimipour, Podstawy algorytmów z przykładami w C++, Helion, Warszawa, 2004
- Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman, Algorytmy i struktury danych, Helion, Warszawa, 2003
- Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, 2009, Wyd. IV