Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia i geologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia i geologia
Specjalność Systemy informatyczne w biologii
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 10 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL4 10 0,50,29zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z geografii i meteorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów i przekazanie wiedzy o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a atmosferą i litosferą oraz o metodach badania tych związków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych1
T-L-2określanie odczuwalności cieplnej człowieka przy zastosowaniu zespołowych wskaźników bioklimatycznych1
T-L-3Zastosowanie programu BioKlima do wyznaczania wskaźników biometeorologicznych opartych na bilansie cieplnym człowieka1
T-L-4Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna1
T-L-5Kompleksowa ocena bioklimatyczna wybranego regionu Polski1
T-L-6Opracowania kartograficzne w geologii. Dostepność i sposoby ich pozyskiwania. Przekrój geologiczny i jego interpretacja2
T-L-7Podział i podstawowa charakterystyka utworów powierzchniowych północnej Polski2
T-L-8Analiza uziarnienia osadów1
10
zajęcia terenowe
T-T-1Rozpoznawanie zasobów geologicznych w województwie zachodniopomorskim - wykorzystanie złóż naturalnych10
10
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Rodzaje bodźców.2
T-W-2model bilansu cieplnego człowieka.1
T-W-3Wskaźniki biometeorologiczne do oceny pogody dla różnych form rekreacji1
T-W-4Wpływ zmian pogody na zdrowie człowieka. Meteoropatia.1
T-W-5Rodzaje biotopoklimatów1
T-W-6Budowa Ziemi i jej wpływ na procesy zachodzące w jej wnętrzu. Kopaliny i złoża formy złóż, klasyfikacja genetyczna.2
T-W-7Warunki i występowanie wód podziemnych. Chemizm i termika wód podziemnych.1
T-W-8Główne elementy budowy geologicznej wybranych regionów Polski. Występowanie surowców mineralnych i wód leczniczych w Polsce1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studenci wykonują samodzielnie lub w dwuosobowych grupach zadania polegające na sporządzaniu map biotopoklimatów wybranych rejonów kraju, wykonywaniu przekrojów geologicznych, obliczaniu wskaźników bioklimatycznych do oceny pogody dla różnych form rekreacji. Zajęcia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu BioKlima11
A-L-2konsultacje2
A-L-3opracowanie projektu2
15
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2opracowanie przekrojów geologicznych5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4test sprawdzający1
A-W-5studiowanie literatury3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe i obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów zaliczenie projektów wykonanych na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D14_W01
Ma podstawową wiedzę o związkach między środowiskiem atmosferycznym, geofizycznym i geograficznym a żywymi organizmami.
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-1T-L-8, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
BI_1A_BII-S-D14_W02
Zna metody i narzędzia do pozyskiwania danych pozwalających na ocenę bioklimatu danej miejscowości
BI_1A_W08P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D14_U01
Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1
BI_1A_BII-S-D14_U02
Potrafi pozyskiwać dane i korzystać z programów komputerowych do analizowania i oceny warunków bioklimatycznych danej miejscowości dla potrzeb rekreacji i wypoczynku
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-1T-L-3, T-L-5M-2S-1
BI_1A_BII-S-D14_U03
Potrafi właściwie interpretować symbole zawarte na mapach geologicznych i posługiwac się danymi zawartymi na przekrojach geologicznych
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-1T-L-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-D14_K01
wykazuje zdolność do współdziałania i współpracy w grupie w przygotowywaniu projektów
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1
BI_1A_BII-S-D14_K02
ma świadomość wyczerpywania się zasobów naturalnych i gospodarowania nimi zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju
BI_1A_K07P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1T-L-1, T-L-7, T-T-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D14_W01
Ma podstawową wiedzę o związkach między środowiskiem atmosferycznym, geofizycznym i geograficznym a żywymi organizmami.
2,0Nia ma żadnej wiedzy na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi
3,0Ma ograniczoną wiedzę na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi
3,5Ma podstawową wiedzę na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi
4,0Ma szerszą wiedzę na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi
4,5Student ma wiedzę o wpływie różnych grup bodźców atmosferycznych oraz środowiska geologicznego na organizmy żywe, ocenia synergizm tych bodźców
5,0Student ma wiedzę o wpływie różnych grup bodźców atmosferycznych oraz środowiska geologicznego na organizmy żywe, ocenia synergizm tych bodźców, , wie jak wykorzystać swojją wiedzę w praktyce
BI_1A_BII-S-D14_W02
Zna metody i narzędzia do pozyskiwania danych pozwalających na ocenę bioklimatu danej miejscowości
2,0Nie wie jak pozyskać dane i jakie narzędzia zastosować do oceny bioklimatu
3,0Wie jak pozyskać dane, ale ma ograniczoną wiedzę w jakim celu mająa być one wykorzystane
3,5Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna w ogólnych zarysach metody oceny bioklimatu
4,0Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna metody oceny bioklimatu i może je samodzielnie wykorzystać
4,5Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna metody oceny bioklimatu i może je samodzielnie wykorzystać, wyciąg wnioski
5,0Zna metody oceny bioklimatu i może je samodzielnie wykorzystać, wyciąga wnioski z badań, ma krytyczne podejście do uzyskanych wyników

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D14_U01
Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka
2,0Nie potrafi wykazać żadnego związku między bodźcami fizycznymi a organizmem człowieka
3,0Spośród wszystkich bodźców fizycznych wpływających na człowieka potrafi podać kryteria tylko jednego z nich.
3,5Potrafi dokonać oceny bodźcowości termicznej i higrycznej na organizm czlowieka
4,0Potrafi określić bodźcowość większości elementów meteorologicznych oddziałujących na człowieka
4,5Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów
5,0Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów, prawidłowo interpretuje wyniki i wyciąga wnioski
BI_1A_BII-S-D14_U02
Potrafi pozyskiwać dane i korzystać z programów komputerowych do analizowania i oceny warunków bioklimatycznych danej miejscowości dla potrzeb rekreacji i wypoczynku
2,0Nie potrafi korzystać z programów komputerowych do obliczeń wybranych wskaźników bioklimatycznych
3,0Zna programy komputerowe, ale nie potrafi ich samodzielnie wykorzystać
3,5Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia podstawowych wskaźników bioklimatycznych
4,0Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia większości wskaźników bioklimatycznych
4,5Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia zespołowych wskaźników bioklimatycznych i wykonać kalendarze pogody dla wybranych miejscowości
5,0Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia zespołowych wskaźników bioklimatycznych i wykonać kalendarze pogody dla wybranych miejscowości i prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
BI_1A_BII-S-D14_U03
Potrafi właściwie interpretować symbole zawarte na mapach geologicznych i posługiwac się danymi zawartymi na przekrojach geologicznych
2,0Nie potrafi czytać map geologicznych
3,0Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych
3,5Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować
4,0Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować, wie jak zrobić przekrój geologiczny
4,5Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować, wie jak zrobić przekrój geologiczny, wyciąga prawidłowe wnioski
5,0Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować, wie jak zrobić przekrój geologiczny, wyciąga prawidłowe wnioski i jest krytyczny do osiągniętych wyników

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-D14_K01
wykazuje zdolność do współdziałania i współpracy w grupie w przygotowywaniu projektów
2,0Nie wykazuje chęci współpracy w grupie
3,0Wykazuje minimalną potrzebę współpracy w grupie
3,5Jest świadomy współpracy z innymi w grupie i wykazuje gotowośc do tej współpracy
4,0Współpracuje w grupie bez żadnych oporów
4,5Jest chętny do współpracy i pomocy innym w grupie w przygotowywaniu projektu
5,0Współpracuje bardzo aktywnie, pełni rolę lidera w grupie
BI_1A_BII-S-D14_K02
ma świadomość wyczerpywania się zasobów naturalnych i gospodarowania nimi zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska naturalnego
3,0Ma ograniczoną świadomość zagrożenia środowiska naturalnego
3,5Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania
4,0Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania, dokształca się w tym kierunku
4,5Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania, dokształca się w tym kierunku i aktywnie działa
5,0Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania, dokształca się w tym kierunku i aktywnie działa przekazując swoje przekonania i wiedzę innym

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Błażejczyk, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, IGiPZ PAN, Warszawa, 2004
  2. Ryszard Krzysztof Borówka, Budowa Ziemi bez tajemnic, Kurpisz, Poznań, 2001
  3. Czesław Koźmiński, Bożena Michalska, Ćwiczenia z bioklimatologii, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Teresa Kozłowska-Szczęsna, Krzysztof Błażejczyk, Barbara Krawczyk, Bioklimatologia człowieka, IGiPZ PAN, Warszawa, 1997, Monografie 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych1
T-L-2określanie odczuwalności cieplnej człowieka przy zastosowaniu zespołowych wskaźników bioklimatycznych1
T-L-3Zastosowanie programu BioKlima do wyznaczania wskaźników biometeorologicznych opartych na bilansie cieplnym człowieka1
T-L-4Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna1
T-L-5Kompleksowa ocena bioklimatyczna wybranego regionu Polski1
T-L-6Opracowania kartograficzne w geologii. Dostepność i sposoby ich pozyskiwania. Przekrój geologiczny i jego interpretacja2
T-L-7Podział i podstawowa charakterystyka utworów powierzchniowych północnej Polski2
T-L-8Analiza uziarnienia osadów1
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Rozpoznawanie zasobów geologicznych w województwie zachodniopomorskim - wykorzystanie złóż naturalnych10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Rodzaje bodźców.2
T-W-2model bilansu cieplnego człowieka.1
T-W-3Wskaźniki biometeorologiczne do oceny pogody dla różnych form rekreacji1
T-W-4Wpływ zmian pogody na zdrowie człowieka. Meteoropatia.1
T-W-5Rodzaje biotopoklimatów1
T-W-6Budowa Ziemi i jej wpływ na procesy zachodzące w jej wnętrzu. Kopaliny i złoża formy złóż, klasyfikacja genetyczna.2
T-W-7Warunki i występowanie wód podziemnych. Chemizm i termika wód podziemnych.1
T-W-8Główne elementy budowy geologicznej wybranych regionów Polski. Występowanie surowców mineralnych i wód leczniczych w Polsce1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studenci wykonują samodzielnie lub w dwuosobowych grupach zadania polegające na sporządzaniu map biotopoklimatów wybranych rejonów kraju, wykonywaniu przekrojów geologicznych, obliczaniu wskaźników bioklimatycznych do oceny pogody dla różnych form rekreacji. Zajęcia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu BioKlima11
A-L-2konsultacje2
A-L-3opracowanie projektu2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2opracowanie przekrojów geologicznych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4test sprawdzający1
A-W-5studiowanie literatury3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D14_W01Ma podstawową wiedzę o związkach między środowiskiem atmosferycznym, geofizycznym i geograficznym a żywymi organizmami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów i przekazanie wiedzy o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a atmosferą i litosferą oraz o metodach badania tych związków
Treści programoweT-L-8Analiza uziarnienia osadów
T-T-1Rozpoznawanie zasobów geologicznych w województwie zachodniopomorskim - wykorzystanie złóż naturalnych
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Rodzaje bodźców.
T-W-2model bilansu cieplnego człowieka.
T-W-3Wskaźniki biometeorologiczne do oceny pogody dla różnych form rekreacji
T-W-4Wpływ zmian pogody na zdrowie człowieka. Meteoropatia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów zaliczenie projektów wykonanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nia ma żadnej wiedzy na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi
3,0Ma ograniczoną wiedzę na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi
3,5Ma podstawową wiedzę na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi
4,0Ma szerszą wiedzę na temat powiązań środowiska przyrodniczego a organizmami żywymi
4,5Student ma wiedzę o wpływie różnych grup bodźców atmosferycznych oraz środowiska geologicznego na organizmy żywe, ocenia synergizm tych bodźców
5,0Student ma wiedzę o wpływie różnych grup bodźców atmosferycznych oraz środowiska geologicznego na organizmy żywe, ocenia synergizm tych bodźców, , wie jak wykorzystać swojją wiedzę w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D14_W02Zna metody i narzędzia do pozyskiwania danych pozwalających na ocenę bioklimatu danej miejscowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów i przekazanie wiedzy o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a atmosferą i litosferą oraz o metodach badania tych związków
Treści programoweT-L-4Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna
T-L-5Kompleksowa ocena bioklimatyczna wybranego regionu Polski
T-L-6Opracowania kartograficzne w geologii. Dostepność i sposoby ich pozyskiwania. Przekrój geologiczny i jego interpretacja
T-L-7Podział i podstawowa charakterystyka utworów powierzchniowych północnej Polski
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów zaliczenie projektów wykonanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie jak pozyskać dane i jakie narzędzia zastosować do oceny bioklimatu
3,0Wie jak pozyskać dane, ale ma ograniczoną wiedzę w jakim celu mająa być one wykorzystane
3,5Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna w ogólnych zarysach metody oceny bioklimatu
4,0Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna metody oceny bioklimatu i może je samodzielnie wykorzystać
4,5Wie jak pozyskać dane i jest świadomy w jakim celu maja być one wykorzystane, zna metody oceny bioklimatu i może je samodzielnie wykorzystać, wyciąg wnioski
5,0Zna metody oceny bioklimatu i może je samodzielnie wykorzystać, wyciąga wnioski z badań, ma krytyczne podejście do uzyskanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D14_U01Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów i przekazanie wiedzy o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a atmosferą i litosferą oraz o metodach badania tych związków
Treści programoweT-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Rodzaje bodźców.
T-W-3Wskaźniki biometeorologiczne do oceny pogody dla różnych form rekreacji
T-W-6Budowa Ziemi i jej wpływ na procesy zachodzące w jej wnętrzu. Kopaliny i złoża formy złóż, klasyfikacja genetyczna.
T-W-7Warunki i występowanie wód podziemnych. Chemizm i termika wód podziemnych.
T-W-8Główne elementy budowy geologicznej wybranych regionów Polski. Występowanie surowców mineralnych i wód leczniczych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe i obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów zaliczenie projektów wykonanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykazać żadnego związku między bodźcami fizycznymi a organizmem człowieka
3,0Spośród wszystkich bodźców fizycznych wpływających na człowieka potrafi podać kryteria tylko jednego z nich.
3,5Potrafi dokonać oceny bodźcowości termicznej i higrycznej na organizm czlowieka
4,0Potrafi określić bodźcowość większości elementów meteorologicznych oddziałujących na człowieka
4,5Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów
5,0Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów, prawidłowo interpretuje wyniki i wyciąga wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D14_U02Potrafi pozyskiwać dane i korzystać z programów komputerowych do analizowania i oceny warunków bioklimatycznych danej miejscowości dla potrzeb rekreacji i wypoczynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów i przekazanie wiedzy o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a atmosferą i litosferą oraz o metodach badania tych związków
Treści programoweT-L-3Zastosowanie programu BioKlima do wyznaczania wskaźników biometeorologicznych opartych na bilansie cieplnym człowieka
T-L-5Kompleksowa ocena bioklimatyczna wybranego regionu Polski
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe i obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów zaliczenie projektów wykonanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi korzystać z programów komputerowych do obliczeń wybranych wskaźników bioklimatycznych
3,0Zna programy komputerowe, ale nie potrafi ich samodzielnie wykorzystać
3,5Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia podstawowych wskaźników bioklimatycznych
4,0Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia większości wskaźników bioklimatycznych
4,5Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia zespołowych wskaźników bioklimatycznych i wykonać kalendarze pogody dla wybranych miejscowości
5,0Zna programy komputerowe, potrafi wykonać obliczenia zespołowych wskaźników bioklimatycznych i wykonać kalendarze pogody dla wybranych miejscowości i prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D14_U03Potrafi właściwie interpretować symbole zawarte na mapach geologicznych i posługiwac się danymi zawartymi na przekrojach geologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów i przekazanie wiedzy o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a atmosferą i litosferą oraz o metodach badania tych związków
Treści programoweT-L-6Opracowania kartograficzne w geologii. Dostepność i sposoby ich pozyskiwania. Przekrój geologiczny i jego interpretacja
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe i obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów zaliczenie projektów wykonanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi czytać map geologicznych
3,0Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych
3,5Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować
4,0Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować, wie jak zrobić przekrój geologiczny
4,5Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować, wie jak zrobić przekrój geologiczny, wyciąga prawidłowe wnioski
5,0Rozpoznaje symbole na mapach geologicznych i potrafi je interpretować, wie jak zrobić przekrój geologiczny, wyciąga prawidłowe wnioski i jest krytyczny do osiągniętych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D14_K01wykazuje zdolność do współdziałania i współpracy w grupie w przygotowywaniu projektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów i przekazanie wiedzy o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a atmosferą i litosferą oraz o metodach badania tych związków
Treści programoweT-L-5Kompleksowa ocena bioklimatyczna wybranego regionu Polski
T-L-6Opracowania kartograficzne w geologii. Dostepność i sposoby ich pozyskiwania. Przekrój geologiczny i jego interpretacja
T-W-6Budowa Ziemi i jej wpływ na procesy zachodzące w jej wnętrzu. Kopaliny i złoża formy złóż, klasyfikacja genetyczna.
T-W-7Warunki i występowanie wód podziemnych. Chemizm i termika wód podziemnych.
T-W-8Główne elementy budowy geologicznej wybranych regionów Polski. Występowanie surowców mineralnych i wód leczniczych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe i obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów zaliczenie projektów wykonanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje chęci współpracy w grupie
3,0Wykazuje minimalną potrzebę współpracy w grupie
3,5Jest świadomy współpracy z innymi w grupie i wykazuje gotowośc do tej współpracy
4,0Współpracuje w grupie bez żadnych oporów
4,5Jest chętny do współpracy i pomocy innym w grupie w przygotowywaniu projektu
5,0Współpracuje bardzo aktywnie, pełni rolę lidera w grupie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-D14_K02ma świadomość wyczerpywania się zasobów naturalnych i gospodarowania nimi zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów i przekazanie wiedzy o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a atmosferą i litosferą oraz o metodach badania tych związków
Treści programoweT-L-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych
T-L-7Podział i podstawowa charakterystyka utworów powierzchniowych północnej Polski
T-T-1Rozpoznawanie zasobów geologicznych w województwie zachodniopomorskim - wykorzystanie złóż naturalnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe i obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów zaliczenie projektów wykonanych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości zagrożenia środowiska naturalnego
3,0Ma ograniczoną świadomość zagrożenia środowiska naturalnego
3,5Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania
4,0Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania, dokształca się w tym kierunku
4,5Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania, dokształca się w tym kierunku i aktywnie działa
5,0Ma świadomość zagrożenia środowiska naturalnego i potrzebę zrównoważonego gospodarowania, dokształca się w tym kierunku i aktywnie działa przekazując swoje przekonania i wiedzę innym