Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Biologia rozwoju i ewolucjonizm:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia rozwoju i ewolucjonizm | ||
Specjalność | Systemy informatyczne w biologii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza podstawowa z zakresu budowy i rozwoju organizmów na poziomie szkoly średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę. |
C-2 | Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt. |
C-3 | Przedstawienie współczesnego ewolucjonizmu jako teorii funkcjonującej w biologii i integrujacej wszystkie dyscypliny biologiczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza porównawcza narządów rozrodczych samców i samic kręgowców. | 2 |
T-A-2 | Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych. | 6 |
T-A-3 | Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkicji narządów rozrodczych kręgowców. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, rola rozmnażania płciowego w ewolucji, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości. | 2 |
T-W-2 | Biologia i funkcja gamet, zapłodnienie, bruzdkowanie i blastulacja, gastrulacja i organogeneza. | 2 |
T-W-3 | Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród. | 2 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienie z zakresu myśli i koncepcji ewolucji, Zmienność w populacjach naturalnych, różnorodność biologiczna. | 2 |
T-W-5 | Prawidłowosci procesu ewolucji, rodzaje doboru, ekologiczne konsekwencje ewolucji. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie sie do ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | przygotowanie się do kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykladach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-5 | studiowanie literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych |
M-2 | metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna |
M-3 | opis i wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych |
S-3 | Ocena formująca: bieżąca kontrola aktywności na zajęciach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-D13_W01 Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą koncepcji, konsekwencji i prawidłowości porocesu ewolucji. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BI_1A_BII-S-D13_W02 Student powinien znać budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-D13_U01 Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji | BI_1A_U24 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BI_1A_BII-S-D13_U02 Student potrafi opisać budowę i określić wlaściwości biologiczne gamet w aspekcie ich funkcji i różnorodności biologicznej | BI_1A_U24 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-D13_K01 Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
BI_1A_BII-S-D13_K02 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt. | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-W-1, T-W-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-D13_W01 Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą koncepcji, konsekwencji i prawidłowości porocesu ewolucji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych etapów przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców jak również nie zna żadnej koncepcji ewolucji, konsekwencji i prawidłowości procesu ewolucji; |
3,0 | Student zna w niewielkim zakresie niektóre fakty dotyczące podstawowych etapów przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna niektóre koncepcje ewolucji, nie zna jednak konsekwencji ewolucji oraz żadnych prawidłowości procesu ewolucji; | |
3,5 | Student zna w szerszym zakresie większość etapów dotyczących przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna niektóre koncepcje ewolucji, w niewielkim zakresie zna także konsekwencje ewolucji, niemniej nie zna żadnych prawidłowości procesu ewolucji; | |
4,0 | Student zna wszystkie etapy dotyczące przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna większość koncepcji ewolucji i w szerszym zakresie także konsekwencje ewolucji, niemniej wykazuje tylko powierzchowną znajomość prawidłowości procesu ewolucji; | |
4,5 | Student zna wszystkie etapy dotyczące przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców; zna wszystkie koncepcje ewolucji i w szerszym zakresie także konsekwencje ewolucji, wykazuje poprawną znajomość prawidłowości procesu ewolucji; | |
5,0 | Student zna podstawowe etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców i szczegółowo je charakteryzuje; szczegółowo omawia koncepcje oraz objaśnia konsekwencje i prawidłowości procesu ewolucji w oparciu o najnowsze dane literaturowe; | |
BI_1A_BII-S-D13_W02 Student powinien znać budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami. | 2,0 | Student nie zna podstawowej budowy i funkcji gamet oraz nie potrafi opisać głównych form i celów rozmnażania; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych; |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; wymienia i definiuje kluczowe etapy interakcji gamet w czasie zapłodnienia; charakteryzuje główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów; | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet, opisuje kluczowe etapy zapłodnienia oraz udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy; | |
4,0 | Student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje staranne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy; | |
4,5 | Student posiada wyczerpującą wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie; | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą budowy i funkcji gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-D13_U01 Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji | 2,0 | Student nie umie wyjaśniać zasadniczych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych oraz wskazać odpowiednich, modelowych przykładów ilustrujących te zjawiska; nie potrafi wyjaśnić znaczenia różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji; |
3,0 | Student wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; ogólnie wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji; | |
3,5 | Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując niektóre modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji; | |
4,0 | Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji; | |
4,5 | Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych w większości posługując się odpowiednimi przykładami ilustrującymi te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji; | |
5,0 | Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku i prawidłowości procesu ewolucji; | |
BI_1A_BII-S-D13_U02 Student potrafi opisać budowę i określić wlaściwości biologiczne gamet w aspekcie ich funkcji i różnorodności biologicznej | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy dotyczącej budowy gamet a także nie potrafi określić właściwości biologicznych gamet i dokonać prawidłowej interpretacji w aspekcie funkcji i różnorodności biologicznej u poszczególnych gromad zwierząt; |
3,0 | Student dokonuje powierzchownej analizy dotyczącej budowy gamet jak również określa tylko podstawowe właściwości biologicznych gamet; nie przeprowadza prawidłowej interpretacji danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u żadnej gromady zwierząt; | |
3,5 | Student dokonuje analizy dotyczącej budowy gamet w szerszym zakresie określa właściwości biologicznych gamet; przeprowadza ogólną interpretację danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u niektórych gromad zwierząt; | |
4,0 | Student dokonuje prawidłowej i wyczerpującej analizy dotyczącej budowy gamet niektórych gromad zwierząt w szerszym zakresie określa właściwości biologicznych gamet; przeprowadza właściwą interpretację danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u większości gromad zwierząt; | |
4,5 | Student dokonuje szczegółowej i wyczerpującej analizy dotyczącej budowy gamet w szerokim zakresie określa właściwości biologicznych gamet; przeprowadza wnikliwą interpretację danych w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u większości gromad zwierząt popartą przykładami; | |
5,0 | Student dokonuje wnikliwej i szczegółowej analizy dotyczącej budowy gamet; określa właściwości biologiczne gamet i dokonuje prawidłowej interpretacji w zakresie funkcji i różnorodności biologicznej u wszystkich gromad zwierząt; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-D13_K01 Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach | 2,0 | Student nie wykazuje zdolności do pracy w grupie oraz do aktywnego uczestniczenia w powierzonych mu zadaniach |
3,0 | Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BII-S-D13_K02 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jura C., Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1. Podstawowe procesy rozmnażania i rozwoju osobniczego., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Jura C., Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierzat i człowieka. Tom 2 Mechanizmy rozwoju zarodkowego. Niektóre zastosowania praktyczne współczesnej embriologii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Albert le Moigne, Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Twyman R.M., Krótkie wykłady. Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
- Maliszewski M. (red), Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
- Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010
- Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie sie komórek w narządach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Zarzycki J., Histologia zwierząt domowych i człowieka, PWRiL, Warszawa, 1986, IV
- Krzanowska H. i wsp., Zary6s mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Wydawnictwo UW-M w Olsztynie, Olsztyn, 2007
- Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca., Wydawnictwo UW-M w Olsztynie, Olsztyn, 2007
- Łukaszyk A., Bilińska B., Kawiak J., Bielańska-Osuchowska Z. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 7. Mechanizmy regulujące spermatogenezę, PWN, Warszawa, 1999
- Biliński S., Bielańska-Osuchowska Z., Kawiak J., Przełęcka A. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 6. Oogeneza, PWN, Warszawa, 1994
- Guttman B., Ewolucjonizm - co warto wiedzieć, Wydawnictwo C.K.A., Warszawa, 2008