Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Projektowanie produktów lekkiej syntezy organicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie produktów lekkiej syntezy organicznej | ||
Specjalność | Technologia lekkiej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z chemii organicznej, chemii fizycznej, technologii chemicznej i metod analitycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z zasadami pojektowania nowych związków o potencjalnej aktywności biologicznej, modyfikqacji znanch struktur chemicznych i innych produktów lekkiej syntezy orgnicznej np barwników |
C-2 | ukształtowanie umiejetności zaprojektowania i syntezy okreslonego produktu, oczyszczania, ustalenia jego struktury i analizy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zaprojektowanie i przeprowadzenie 1-2 syntez nowych związków z uwzględnieniem potencjalnego kierunku aktywności lub przeznaczenia. | 10 |
T-L-2 | Oczyszczanie, analiza i ustalenie struktury otrzymanych związków. Optymalizacja procesu, sporządzenie bilansu materiałowego i ocena ekonomiczna. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie (aktywne składniki leków i pestycydów). historia odkryc leków i pestycydów. Zależnośc między struktura związku a aktywnością biologiczną. oddziaływania wiążące, farmakofory. Ilościowa zaleznośc między budowa a działaniem (QSAR), | 2 |
T-W-2 | Cel projektowania leków i środków ovhrony roslin. Projektowanie substancji ze względu na obiekt jego działania. Projektowanie wspomagane komputerowo. Upraszczanie skomplikowanych struktur. | 2 |
T-W-3 | Projektowanie substancji aktywnych biologicznie. Projektowanie zorientowane na właściwościi farmakologiczne, na miejsce działania aktywnej substancji. Receptory, wyznaczanie oddziaływania lek-receptor, teorie oddziaływań lek-receptor, rozważania topograficzne i stereochemiczne, blokery kanałów jonowych. Przykład racjonalnego projektowania antagonisty receptora. Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje aktywne, przecinacze łańcucha. | 5 |
T-W-4 | Oddziaływania substancja aktywna-enzym. Kataliza enzymatyczna i koenzymatyczna. Inaktywacja i hamowanie działania enzymów, odracalne i nieodwracalne inhibitory enzymów, przykłady inaktywatorów (L-deprenyl, 5-Fuorouracyl, Chloramfrnikol), | 2 |
T-W-5 | Substancje działające na DNA. Klasyfikacja leków dzialających na DNA, interkalatory, Środki alkilujące, iperyty azotowe, odkrycie struktury wiodącej, modyfikacja struktury wodącej. Substancje katywne, przecinacze łańcucha. Techniki chemiimkombinatorycznej w odkrywaniu leków i pestycydów. | 2 |
T-W-6 | Zasady opracowania projektu syntezy produktu w skali laboratoryjnej, schemat ideowy, optymalizacja etapów procesu, powiekszanie skali, i opracowania technologii. Toksykologia. Kontrola jakości. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń (wejściówka) | 7 |
A-L-3 | opracowanie sprawozdania | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 13 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające, wykład informacyjny |
M-2 | metody praktyczne, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie (ocena aktywności na zajęciach) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-09_W01 potrafi opisac metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie, w tym metody chemii kombinatorycznej, zna zalezności między budowa związku a jego działaniem farmakologicznym czy pestycydowym | TCH_2A_W09, TCH_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W03 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TCH_2A_D03-09_W03 potrafi opisać zasady projektowania aktywnego produktu w oparciu o znaną strukture wiodącą, wskazać modyfikacje prowadzące do polepszenia jego aktywności | TCH_2A_W05, TCH_2A_W09 | T2A_W02, T2A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-09_U01 potrafi zaprojektować i przeprowadzić syntezę nowego związku z uwzględnieniem potencjalnego kierunku jego aktywności biologicznej | TCH_2A_U09, TCH_2A_U02, TCH_2A_U01 | T2A_U01, T2A_U07, T2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U03 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D03-09_U02 potrafi zmodyfikować znaną strukturę wiodącą w kierunku polepszenia ukierunkowanej aktywności otrzymanego produktu | TCH_2A_U09, TCH_2A_U14 | T2A_U07, T2A_U10, T2A_U17 | InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D03-09_U03 Potrafi zaprojektowac synteze produktu w skali laboratoryjnej, zooptymalizowac proces, powiekszyc skalę i opracować technologię otrzymywania | TCH_2A_U08, TCH_2A_U16, TCH_2A_U09, TCH_2A_U10, TCH_2A_U14 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D03-09_K01 Potrafi wykorzystac zdobyta wiedzę do wyboru i oceny praktycznego sposbu otrzymywania określonego produktu lekkiej syntezy organicznej | TCH_2A_K04, TCH_2A_K01 | T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-09_W01 potrafi opisac metody odkrywania substancji aktywnych biologicznie, w tym metody chemii kombinatorycznej, zna zalezności między budowa związku a jego działaniem farmakologicznym czy pestycydowym | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić i krótko omówić metody odkrywania nowych substancji aktywnych biologicznie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D03-09_W03 potrafi opisać zasady projektowania aktywnego produktu w oparciu o znaną strukture wiodącą, wskazać modyfikacje prowadzące do polepszenia jego aktywności | 2,0 | |
3,0 | potrafi okreslić zasady projektowania struktury związku organicznego w odniesieniu do jego aktywności biologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-09_U01 potrafi zaprojektować i przeprowadzić syntezę nowego związku z uwzględnieniem potencjalnego kierunku jego aktywności biologicznej | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaprojektować i przeprowadzić syntezę okreslonego związku organicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D03-09_U02 potrafi zmodyfikować znaną strukturę wiodącą w kierunku polepszenia ukierunkowanej aktywności otrzymanego produktu | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać możliwośći modyfikacji określonego produktu orhhganicznego w kierunku polepszenia jego aktywności biologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D03-09_U03 Potrafi zaprojektowac synteze produktu w skali laboratoryjnej, zooptymalizowac proces, powiekszyc skalę i opracować technologię otrzymywania | 2,0 | |
3,0 | potrafi przeprowadzić badania optymalizacji warunków syntezy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D03-09_K01 Potrafi wykorzystac zdobyta wiedzę do wyboru i oceny praktycznego sposbu otrzymywania określonego produktu lekkiej syntezy organicznej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykorzystac zdobyta wiedzę do wyboru i oceny praktycznego sposbu otrzymywania określonego produktu lekkiej syntezy organicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. S. Silverman, "Chemia organiczna w projektowaniu leków", WNT, Warszawa, 2004
- Graham L. Patrick, "Chemia medyczna", WNT, Warszawa, 2001
- A. Kleemann, J. Engel, "Pharmaceutical Substances. syntheses. Patents. Applications", Thieme, Stuuttgard, 2001, IV