Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia wody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaznajomienie z technologia produkcji wody do picia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi opisać technologię produkcji wody do picia z uwzglednieniem róznych źródeł wody pobieranej do uzdatniania. Zanajomiony będize też z poszcególnymi operacjami i procesami oraz podstawową aparaturą w ciągu technologicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady monitoringu jakości wody przeznaczonej do uzdatniania. Zasady monitoringu jakości wody uzdatnionej. Zasady pobierania próbek do analizy. Wymagania organoleptyczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne wody do spożycia. Oznaczanie wybranych zanieczyszczseń wody zgodnie z normami. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo krajowe i europejskie w zakresie gospodarki wodnej. Wody podziemne i powierzchniowe. Wskaźniki i wymagania prawne co do jakości wody. Analaiza wody. Koagulacja. Flokulacja. Sedymentacja. Filtracja. Usuwanie żelaza i manganu. Adsorpcja. Utlenianie i dezynfekcja. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w wykonywaniu pomiarów z użyciem klasycznych metod chemicznych oraz zaawansowanej aparatury analitycznej. | 30 |
A-L-2 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań. Przygotowanie do zaliczeń i egzaminu. | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład. Laboratorium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca pisemna z odpowiedziami na pytania szczegółowe i pytanie problemowe. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład - pisemny sprawdzian wiedzy. Laboratorium - sprawozdanie z każdego ćiwczenia lub działania praktycznego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02a_W01 Potrafi uzasadnić podstawy omawianych procesów i operacji jednostkowych. | TCH_1A_W19, TCH_1A_W14 | T1A_W06, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W01, InzA_W04 | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02a_U01 Potrafi dobrać odpowiedni schemat technologiczny do znanego źródła wody pobieranej, uzasadnić taki weybór i właściwie zaprezentować na forum grupy. | TCH_1A_U04, TCH_1A_U05, TCH_1A_U08, TCH_1A_U14 | T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U11 | InzA_U01, InzA_U03 | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O02a_K01 Zdobyta wiedza pozwoli studentowi na korzystanie z nowych rozwiązań i kierowania zespołąmi. | TCH_1A_K01, TCH_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K03 | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02a_W01 Potrafi uzasadnić podstawy omawianych procesów i operacji jednostkowych. | 2,0 | Niepełene odpowiedzi na 4 pytania. |
3,0 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 4 pyatania podczas pisemnego sprawdzianu. | |
3,5 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 5 pytan podczas pisemnego sprawdzianu. | |
4,0 | Pełne odpowiedzi na 7 pytan podczas pisemnego sprawdzianu. | |
4,5 | Pełne odpowiedzi na 8 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
5,0 | Odpowie celująco na wszystkie pytania w trakcie pisemnego sprawdzianu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02a_U01 Potrafi dobrać odpowiedni schemat technologiczny do znanego źródła wody pobieranej, uzasadnić taki weybór i właściwie zaprezentować na forum grupy. | 2,0 | Niepełne odpowiedzi na 4 pytania. |
3,0 | Pełne odpowiedzi na co najmniej 4 pytania podczas pisemnego sprawdzianu. | |
3,5 | Pełne odpowiedzi na 5 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
4,0 | Pełne odpowiedzi na 7 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
4,5 | Pełne odpowiedzi na 8 pytań podczas pisemnego sprawdzianu. | |
5,0 | Odpowie celująco na wszystkie pytania w trakcie pisemnego sprawdzianu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O02a_K01 Zdobyta wiedza pozwoli studentowi na korzystanie z nowych rozwiązań i kierowania zespołąmi. | 2,0 | Niepoprawna budowa zdań i trudności w zdefiniowaniu problemu. |
3,0 | Poprawny język polski. Stosowanie terminologi technicznej z trudnościami. | |
3,5 | Poprawny język polski. Poprawnie stosowana terminologia techniczna. | |
4,0 | Poprawny język polski. Poprawnie stosowana terminologia techniczna. Umiejetność definiowania problemu. | |
4,5 | Poprawny język polski. Poprawna terminologia techniczna. Umiejętność definiowania problemu. Umiejętność rozwiązywania problemu. | |
5,0 | Poprawny język polski. Poprawna terminologia techniczna. Umiejętność definiowania problemu. Umiejętność rozwiązywania problemu. Umiejętność przedstawiania problemu przed grupą słuchaczy. |
Literatura podstawowa
- A.L. Kowal, M.Śiwderska-Bróż, Oczyszczanie Wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław, 1998, ISBN 83-01012107-6
Literatura dodatkowa
- J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, Wydawnictwo Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, ISBN: 978-83-01-1636-2 t.1; ISBN 978-83-01-16437-9 t 1-2, Tom 1 i Tom 2