Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna

Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna i chemiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika techniczna i chemiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Chemia fizyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).3
T-A-2Ilustracje obliczeń parametrów termodynamicznych przemian fizycznych i reakcji chemicznych5
T-A-3Określanie kierunku procesów3
T-A-4Sprawność silników i urządzeń cieplnych.4
15
wykłady
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Postulaty termodynamiki2
T-W-2Gazy idealne i rzeczywiste1
T-W-3Potencjały termodynamiczne: energia swobodna, entalpia swobodna, entalpia, potencjał chemiczny, wielki potencjał termodynamiczny2
T-W-4Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje3
T-W-5Obiegi termodynamiczne. Cykle Carnota, Otto, silnika Diesla. Urządzenia cieplne i sprawność.3
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych3
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Ćwiczenia audytoryjne15
A-A-2praca własna studenta15
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2praca własna studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów
TCH_1A_W01, TCH_1A_W02T1A_W01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne
TCH_1A_U01T1A_U01C-1T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu.
TCH_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-1T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objasnić podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu.
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć audytoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Hołyst, A. Poniewierski, A. Ciach, Termodynamika dla chemików, fizyków i inżynierów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, 2005
  2. J. Szargut, Programowy zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).3
T-A-2Ilustracje obliczeń parametrów termodynamicznych przemian fizycznych i reakcji chemicznych5
T-A-3Określanie kierunku procesów3
T-A-4Sprawność silników i urządzeń cieplnych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Postulaty termodynamiki2
T-W-2Gazy idealne i rzeczywiste1
T-W-3Potencjały termodynamiczne: energia swobodna, entalpia swobodna, entalpia, potencjał chemiczny, wielki potencjał termodynamiczny2
T-W-4Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje3
T-W-5Obiegi termodynamiczne. Cykle Carnota, Otto, silnika Diesla. Urządzenia cieplne i sprawność.3
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych3
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Ćwiczenia audytoryjne15
A-A-2praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C10_W01Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W01ma wiedzę z matematyki w zakresie pozwalającym na wykorzystanie metod matematycznych do opisu operacji i procesów chemicznych w technologii chemicznej oraz obliczeń potrzebnych w praktycznych rozwiązaniach inżynierskich
TCH_1A_W02ma wiedzę z fizyki w zakresie umożliwiającym rozumienie zjawisk i procesów fizycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-3Potencjały termodynamiczne: energia swobodna, entalpia swobodna, entalpia, potencjał chemiczny, wielki potencjał termodynamiczny
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Postulaty termodynamiki
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
T-W-4Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-W-2Gazy idealne i rzeczywiste
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-5Obiegi termodynamiczne. Cykle Carnota, Otto, silnika Diesla. Urządzenia cieplne i sprawność.
Metody nauczaniaM-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C10_U01Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-2Gazy idealne i rzeczywiste
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
T-W-3Potencjały termodynamiczne: energia swobodna, entalpia swobodna, entalpia, potencjał chemiczny, wielki potencjał termodynamiczny
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Postulaty termodynamiki
T-W-4Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-W-5Obiegi termodynamiczne. Cykle Carnota, Otto, silnika Diesla. Urządzenia cieplne i sprawność.
Metody nauczaniaM-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objasnić podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C10_K01Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-2Gazy idealne i rzeczywiste
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Postulaty termodynamiki
T-W-5Obiegi termodynamiczne. Cykle Carnota, Otto, silnika Diesla. Urządzenia cieplne i sprawność.
T-W-3Potencjały termodynamiczne: energia swobodna, entalpia swobodna, entalpia, potencjał chemiczny, wielki potencjał termodynamiczny
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
T-W-4Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
Metody nauczaniaM-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć audytoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0