Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna
Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna i chemiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika techniczna i chemiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, Chemia fizyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy). | 3 |
T-A-2 | Ilustracje obliczeń parametrów termodynamicznych przemian fizycznych i reakcji chemicznych | 5 |
T-A-3 | Określanie kierunku procesów | 3 |
T-A-4 | Sprawność silników i urządzeń cieplnych. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Postulaty termodynamiki | 2 |
T-W-2 | Gazy idealne i rzeczywiste | 1 |
T-W-3 | Potencjały termodynamiczne: energia swobodna, entalpia swobodna, entalpia, potencjał chemiczny, wielki potencjał termodynamiczny | 2 |
T-W-4 | Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje | 3 |
T-W-5 | Obiegi termodynamiczne. Cykle Carnota, Otto, silnika Diesla. Urządzenia cieplne i sprawność. | 3 |
T-W-6 | Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych | 3 |
T-W-7 | Równowagi chemiczne. Prawo Hessa | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Ćwiczenia audytoryjne | 15 |
A-A-2 | praca własna studenta | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu |
M-2 | Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C10_W01 Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów | TCH_1A_W01, TCH_1A_W02 | T1A_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C10_U01 Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne | TCH_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C10_K01 Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu. | TCH_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C10_W01 Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C10_U01 Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i objasnić podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C10_K01 Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć audytoryjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Hołyst, A. Poniewierski, A. Ciach, Termodynamika dla chemików, fizyków i inżynierów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, 2005
- J. Szargut, Programowy zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 2007