Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_1A_A10_W01 | ma wiedzę w zakresie informatyki w stopniu potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_1A_W05 | ma wiedzę w zakresie elektrotechniki, elektroniki, automatyki i informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie Studenta z budową systemów komputerowych oraz systemami operacyjnymi MS-DOS i WINDOWS. |
---|
C-3 | Zdobycie umiejętności zastosowanie omawianych programów do rozwiazywania zagadnień chemicznych. |
C-2 | Zapozanie studentów z obsługą programów: edytor pisma Microsoft Word, arkusza kalkulacyjny Microsoft Excel oraz Origin. |
C-4 | Zapoznanie Studenta z podstawami programowania. |
Treści programowe | T-W-5 | Zastosowanie pakietu do rozwiązywania zagadnień chemicznych (wyznaczanie równowagowego stopnia przereagowania w reakcji utleniania dwutlenku siarki). |
---|
T-W-9 | Komputery przemysłowe i ich zastosowania. Komputery w miernictwie chemicznym. |
T-L-3 | Praktyczne poznanie systemu MS Windows. Główne Menu systemu. Operacje na oknach. Ustawianie parametrów pracy. Obsługa podstawowych aplikacji systemu. |
T-W-2 | Omówienie podstawowych poleceń systemu operacyjnego MS - DOS. System operacyjny WINDOWS - jego budowa i obsługa. |
T-W-1 | Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa systemów komputerowych. Komputer klasy IBM - PC i jego budowa. Zasady higienicznej pracy z komputerem. |
T-W-4 | Arkusz kalkulacyjne Microsoft Excel. Budowa arkusza. Wpisywanie i zmiana danych. Formaty zawartości komórek. Budowa formuły obliczeń. Kopiowanie formuły. Zamrażanie treści komórki. Budowa wykresów wizualizujących zawartość arkusza. Stosowanie pakietu matematycznego. MS Excel jako elementarna baza danych (budowa i obsługa bazy, stosowanie filtrów). |
T-L-7 | Opanowanie edytora ekranowego wybranego języka programowania. Obsługa poszczególnych opcji menu języka programowania. Opracowywanie algorytmów wybranych prostych zagadnień numerycznych. Pisanie program na podstawie opracowanego algorytmu. |
T-L-8 | Programowanie zagadnień występujących w technologii chemicznej (rozwiązywanie równań stanu gazu rzeczywistego, modelowanie przebiegu następczych reakcji chemicznych, rozwiązywanie modelu reaktora z dyspersją radialną). |
T-L-2 | Praktyczne poznanie systemu MS - DOS. |
T-L-1 | Omówienie sieci komputerowej zainstalowanej w laboratorium studenckim, nauka obsługi. |
T-L-9 | Internet i sposób posługiwania się tym narzędziem - zajęcia praktyczne na sieci komputerowej. Komputerowe bazy danych, ich obsługa i przydatność w studiach literaturowych. |
T-L-4 | Nauka posługiwania się edytorem tekstu MS Word. Ugruntowanie wiedzy z wykładu. Nauka praktycznego stosowania poznanych opcji. |
T-W-8 | Zastosowanie programowania do problemów technologii chemicznej. Rozwiązywanie równań stanu o skomplikowanej postaci. Całkowanie przebiegów doświadczalnych z wyjścia aparatury badawczej. Rozwiązywanie równań modelujących procesy technologiczne (równania różniczkowe zwyczajne i równania różniczkowe cząstkowe). |
T-W-10 | Internet. Powstanie zasady działania, rozwój. |
T-W-7 | Podstawy programowania. Tworzenie schematów obliczeń. Sformalizowany i niesformalizowany zapis algorytmów. Podstawy programowania z zastosowaniem wybranego języka programowania. Definicja zmiennych i stałych. Instrukcje tworzenia pętli. Budowa wyrażeń boolowskich. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych. |
T-L-5 | Nauka posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym MS Excel. Ugruntowanie i nauka stosowania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań. |
T-W-6 | Omownienie podstawowych poleceń w programie Origin. |
T-W-3 | Edytor pisma Microsoft Word. Obsługa edytora. Operacje na tekście (formatowanie, wybór stylu, kopiowanie , usuwanie i wstawianie fragmentów tekstu). Wstawianie innych obiektów do dokumentu (ilustracje, równania). Tabele i ich obsługa. |
T-L-6 | Nauka posługiwania się programem Origin. Ugruntowanie i nauka praktycznego wykorzystania materiału przekazanego na wykładzie. Rozwiązywanie prostych zadań. |
Metody nauczania | M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena jakosci oraz kompletności wykonanych zadań |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-1 | Ocena formująca: kontrola postepów realizowanych zadań |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. |
3,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%. |
4,0 | Student ma w stopniu dobrym wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%. |
4,5 | Student ma w stopniu wiekszym, niż dobrym, wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%. |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z informatyki w zakresie potrzebnym do rozwiązywania i formułowania prostych zadań i obliczeń związanych z technologią chemiczną. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%. |