Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna
Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i nieorganiczna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia ogólna i nieorganiczna II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca chemii nieorganicznej z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej oraz wiedza nabyta w sem. I z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z systematyką związków nieorganicznych oraz z metodami otrzymywania wybranych pierwiastków i związków nieorganicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne. Regulamin pracy w laboratorium chemicznym. Przepisy BHP. Wyposażenie laboratorium i szafki studenckiej. Sposób prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych. | 4 |
T-L-2 | Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów I-II grupy analitycznej. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd. | 4 |
T-L-3 | Reakcje z odczynnikiem grupowym i reakcje charakterystyczne kationów III grupy analitycznej. Związki kompleksowe i ich nazewnictwo. Identyfikacja wybranych kationów I-II grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd.Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji).Sprawdzian dotyczący kationów I i II grupy analitycznej. | 4 |
T-L-4 | Sprawdzian z nazewnictwa związków kompleksowych. Warunki strącania kationów IV grupy analitycznej- cd. Reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy analityczne. Identyfikacja wybranych kationów III-V grupy analitycznej (3x5 identyfikacji)-cd. | 4 |
T-L-5 | Klasyfikacja anionów. Reakcje charakterystyczne anionów. Identyfikacja wybranych anionów (4x5 identyfikacji). Sprawdzian dotyczący kationów III- V grupy analitycznej. | 4 |
T-L-6 | Identyfikacja wybranych anionów-cd. | 4 |
T-L-7 | Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów.Sprawdzian dotyczący anionów I-IV grupy analitycznej. | 4 |
T-L-8 | Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd. | 4 |
T-L-9 | Analiza systematyczna mieszaniny kationów i anionów-cd. | 4 |
T-L-10 | Systematyczna analiza jakościowa substancji o nieznanym składzie. Badania wstępne. Przygotowanie do analizy. Analiza soli prostej i złożonej (2 sole). Kolokwium | 4 |
T-L-11 | Analiza soli prostej i złożonej-cd. | 4 |
T-L-12 | Kolokwium poprawkowe. | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Związki kompleksowe. Podstawowe pojęcia i nazewnictwo związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych. | 2 |
T-W-2 | Równowagi w roztworach związków kompleksowych. | 2 |
T-W-3 | Systematyka związków nieorganicznych. Wodór: właściwości, wystepowanie, otrzymywanie i zastosowanie. Wodorki | 2 |
T-W-4 | Chemia pierwiastków bloku energetycznego s. Charakterystyka rodzin litowców i berylowców. Właściwości fizyczne i chemiczne. | 2 |
T-W-5 | Związki pierwiastków bloku s z tlenem, wodorem i fluorowcami. Sole kwasów tlenowych - właściwości fizykochemiczne. Zastosowanie w praktyce związków chemicznych pierwiastków rodzin litowców i berylowców. | 3 |
T-W-6 | Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku energetycznego p. Pierwiastki rodziny borowców. Najważniejsze związki borowców z tlenem, wodorem, fluorowcami; sole kwasów tlenowych. Otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka ogólna węglowców. Węglowce I, węglowce II. Związki z wodorem, tlenem i fluorowcami. Właściwości i zastosowanie. | 3 |
T-W-8 | Charakterystyka ogólna azotowców. Związki azotowców z wodorem, tlenem, fluorowcami. Kwasy tlenowe azotowców. Najważniejsze związki azotowców - właściwości, zastosowania. | 3 |
T-W-9 | Tlenowce. Charakterystyka ogólna. Otrzymywanie i zastosowanie tlenu. Związki tlenowców z wodorem, fluorowcami i tlenem. Tlenowe kwasy siarki. | 3 |
T-W-10 | Fluorowce. Charakterystyka ogólna. Związki fluorowców z wodorem, tlenem. Kwasy tlenowe fluorowców. Najważniejsze związki - właściwości, zastosowanie. | 2 |
T-W-11 | Helowce - ogólna charakterystyka grupy. Zastosowanie helowców. Związki chemiczne helowców. | 1 |
T-W-12 | Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków energetycznych d i f. Najważniejsze związki i ich zastosowanie. | 2 |
T-W-13 | Wybrane metale, stopy i ich zastosowania. Półprzewodniki. Dielektryki. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-L-2 | Opracowywanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do sprawdzianów. | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium. | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza treści wykładów na podstawie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne, egzamin pisemny i ustny |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach, sprawozdania z wykonanych zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B07_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków nieorganicznych | TCH_1A_W03 | T1A_W01 | — | C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-11, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_B07_W02 Student ma wiedzę na temat metod otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych | TCH_1A_W03 | T1A_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-13, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_B07_W03 Student zna metody służące do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych | TCH_1A_W03 | T1A_W01 | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-7 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B07_U01 Student potrafi zidentyfikować podstawowe związki nieorganiczne | TCH_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-L-8, T-L-11, T-L-2, T-L-10, T-L-9, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TCH_1A_B07_U02 Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje te doświadczenia | TCH_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-L-2, T-L-10, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-5, T-L-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TCH_1A_B07_U03 Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych | TCH_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-13, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B07_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | TCH_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K03 | — | C-1 | T-W-4, T-W-11, T-W-5, T-L-3, T-L-7, T-L-10, T-L-9, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-L-8, T-L-2, T-W-6, T-L-5, T-L-11, T-L-4, T-W-13, T-W-10, T-W-12, T-L-1, T-W-7, T-L-6, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
TCH_1A_B07_K02 Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem | TCH_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K03 | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-L-10, T-L-9, T-L-3, T-L-11, T-L-8, T-L-6 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B07_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków nieorganicznych | 2,0 | Student nie zna systematyki najważniejszych klas związków nieorganicznych |
3,0 | Student zna w ograniczonym zakresie systematykę najważniejszych klas związków nieorganicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_B07_W02 Student ma wiedzę na temat metod otrzymywania niektórych pierwiastków i związków nieorganicznych | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat metod otrzymywania pierwiastków i związków nieorganicznych |
3,0 | Student ma wiedzę w ograniczonym zakresie na temat metod otrzymywania pierwiastków i związków nieorganicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_B07_W03 Student zna metody służące do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych | 2,0 | Student nie zna metod służących do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych |
3,0 | Student zna metody służące do identyfikacji podstawowych związków nieorganicznych w ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B07_U01 Student potrafi zidentyfikować podstawowe związki nieorganiczne | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych związków nieorganicznych |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe związki nieorganiczne w ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_B07_U02 Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz opisuje te doświadczenia | 2,0 | Student nie potrafi interpretować wyników uzyskiwanych z doświadczenia chemicznego oraz nie opisuje tego doświadczenia |
3,0 | Student potrafi interpretować wyników z doświadczenia chemicznego w nieznacznym stopniu oraz potrafi opisać doświadczenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_B07_U03 Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować poszczególne klasy związków nieorganicznych w nieznacznym stopniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B07_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | Student nie rozumie potrzebe uczenia się przez całe życie. |
3,0 | Student rozumie w potrzebe uczenia się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_B07_K02 Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem | 2,0 | Student nie potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym zadaniem |
3,0 | Student potrafi pracować samodzielnie nad powierzonym prostym zadaniem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010, 6, lub starsze wydania
- L. Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994, 1
- J. D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1999, 5
- L.Pajdowski, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 1982, 6
Literatura dodatkowa
- F.A. Cotton, G. Wilkinson, P. L. Gaus, Chemia nieorganiczna. Podstawy., PWN, Warszawa, 1995, 1
- P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 2003, 1
- L. Pauling, P. Pauling, Chemia, PWN, Warszawa, 1997, 1
- B. Jasińska, Chemia ogólna, AGH, Kraków, 1998
- A. Górska, Klasyfikacja pierwiastkó chemicznych i związków chemicznych, WNT, Warszawa, 1994
- M. Wesołowska, K. Szefer, D. Zimna, Zbiór zadań z analizy chemicznej, WNT, Warszawa, 2007