Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu chemii nieorganicznej, analitycznej, organicznej i fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie studentów z pierwotnymi źródłami zanieczyszczeń atmosfery, wód i gleby. 2. Zapoznanie z technologiami oczyszczania gazów spalinowych i źródłami emisji gazów spalinowych o różnym poziomie zanieczyszczeń. 3. Poznanie emisji przemysłu rafineryjno-petrochemicznego, celulozowo-papirniczego, w produkcji materiałów budowlanych. 4.Obciążenie środowiska tworzywami sztucznymi. 5. Zanieczyszczenia z komunikacji i przemysłu metalurgicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła zanieczyszczeń środowiska naturalnego. | 1 |
T-W-2 | Pierwotne zanieczyszczenia powietrza i mechanizmy samooczyszczania się atmosfery. Metody oczyszczania gazów spalinowych. Technologie usuwania ditlenku siarki i tlenków azotu. | 3 |
T-W-3 | Wtórne zanieczyszczenia powietrza. Smogi. Problem freonów. | 2 |
T-W-4 | Emisje w przemyśle rafineryjno-petrochemicznym. | 2 |
T-W-5 | Emisje przemysłu celulozowo-papierniczego. Problem ścieków i redukcji emisji do powietrza. | 2 |
T-W-6 | Emisje w przemyśle produkcji materiałów budowlanych. Problemy produkcji klinkieru, przemysłu gipsowego i wapienniczego, produkcji betonów i ceramiki budowlanej. | 2 |
T-W-7 | Zanieczyszcaenia z produkcji tworzyw sztucznych. Obciążenia środowiska tworzywami sztucznymi, recykling surowcowy i energetyczny materiałów polimerowych. | 2 |
T-W-8 | Emisje w przemyśle metalurgicznym i komunikacji. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład o charakterze informacyjnym. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 1. Sprawdzian poziomu wiedzy z zakresu występowania zanieczyszczeń spowodowanych gospodarczą działalnością człowieka - na początku semestru semestru w formie dyskusji. 2. Zaliczenie końcowe wykładów w formie pisemnej lub ustnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07a_W01 1. Powinien potrafić zdefiniować zanieczyszczenia pierwotne i wtórne w atmosferze, wodzie i glebie. 2. Powinien umieć ocenić przydatność metod oczyszczania gazów spalinowych w zależności od źródła emisji. 3. Powinien wytłumaczyć powstawanie emisji pierwotnych w przemyśle rafineryjno-petrochemicznym, celulozowo-papierniczym, w produkcji materiałów budowlanych. 4. Powinien potrafić wyjaśnić i wytłumaczyć zanieczyszczenia spowodowane produkcją tworzyw sztucznych. 5. Posiąść umiejętność przewidywania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń komunikacyjnych i wywołanych emisjami gazów spalinowych. | TCH_1A_W13 | T1A_W05 | InzA_W05 | C-1 | T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07a_U01 Powinien umieć analizować rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w podstawowych gałęziach przemysłu i komunikacji, rozróżniać zanieczyszczenia pirwotne od wtórnych, sposoby ich ograniczania, stosowania technologii obniżania emisji, wykorzystywać odpady do celów użytkowych i ograniczać ich powstawanie. | TCH_1A_U14, TCH_1A_U22 | T1A_U11, T1A_U15 | InzA_U03, InzA_U07 | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07a_K01 Powinien posiąść postawę dbałości o środowisko naturalne, posiąść świadomość zagrożeń środowiska. | TCH_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07a_W01 1. Powinien potrafić zdefiniować zanieczyszczenia pierwotne i wtórne w atmosferze, wodzie i glebie. 2. Powinien umieć ocenić przydatność metod oczyszczania gazów spalinowych w zależności od źródła emisji. 3. Powinien wytłumaczyć powstawanie emisji pierwotnych w przemyśle rafineryjno-petrochemicznym, celulozowo-papierniczym, w produkcji materiałów budowlanych. 4. Powinien potrafić wyjaśnić i wytłumaczyć zanieczyszczenia spowodowane produkcją tworzyw sztucznych. 5. Posiąść umiejętność przewidywania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń komunikacyjnych i wywołanych emisjami gazów spalinowych. | 2,0 | Brak wiedzy na temat pierwotnych i wtórnych źródeł zanieczyszczenia środowiska naturalnego. |
3,0 | Poprawnie określa metody oczyszczania gazów spalinowych, pierwotne i wtórne źródła zanieczyszczeń środowiska. | |
3,5 | Potrafi przedstawić podstawowe metody oczyszczania gazów spalinowych, emisje przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. | |
4,0 | Potrafi przedstawić podstawowe metody oczyszczania gazów spalinowych, emisje przemysłu rafineryjno-petrochemicznego, celulozowo-papierniczego, metalurgicznego. | |
4,5 | Prawidłowo interpretuje i charakteryzuje metody oczyszczania gazów spalinowych, emisje przemysłu rafineryjno-petrochemicznego, celulozowo-papierniczego, metalurgicznego, produkcji materiałów budowlanych. | |
5,0 | Prawidłowo interpretuje i opisuje metody oczyszczania gazów spalinowych, powstawanie emisji i sposoby ich ograniczenia w przemyśle rafineryjno-petrochemicznym, celulozowo-papierniczym, metalurgicznym, produkcji materiałów budowlanych, produkcji i użytkowaniu tworzyw sztucznych i ich recyklingu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07a_U01 Powinien umieć analizować rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w podstawowych gałęziach przemysłu i komunikacji, rozróżniać zanieczyszczenia pirwotne od wtórnych, sposoby ich ograniczania, stosowania technologii obniżania emisji, wykorzystywać odpady do celów użytkowych i ograniczać ich powstawanie. | 2,0 | Nie potrafi analizować pierwotnych źródeł zanieczyszczenia środowiska, podstawowych metod usuwania ditlenku siarki i tlenków azotu. |
3,0 | Potrafi analizować pierwotne i wtórne zanieczyszczenia środowiska, oceniać przydatność podstawowych technologii usuwania ditlenku siarki i tlenków azotu. | |
3,5 | Potrafi analizować pierwotne i wtórne zanieczyszczenia środowiska, oceniać przydatność podstawowych technologii usuwania ditlenku siarki i tlenków azotu, oczyszczania gazów spalinowych. | |
4,0 | Potrafi analizować pierwotne i wtórne zanieczyszczenia środowiska, oceniać przydatność podstawowych technologii usuwania ditlenku siarki, tlenków azotu i oczyszczania gazów spalinowych, ograniczania emisji z przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. | |
4,5 | Potrafi analizować pierwotne i wtórne zanieczyszczenia środowiska, oceniać przydatność podstawowych technologii usuwania ditlenku siarki, tlenków azotu i oczyszczania gazów spalinowych, ograniczania emisji z przemysłu rafineryjno-petrochemicznego, produkcji materiałów budowlanych. | |
5,0 | Potrafi analizować pierwotne i wtórne zanieczyszczenia środowiska, oceniać przydatność podstawowych technologii usuwania ditlenku siarki, tlenków azotu i oczyszczania gazów spalinowych, ograniczania emisji z przemysłu rafineryjno-petrochemicznego, produkcji materiałów budowlanych, zanieczyszczeń wywołanych tworzywami sztucznymi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07a_K01 Powinien posiąść postawę dbałości o środowisko naturalne, posiąść świadomość zagrożeń środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje w zakresie opracowań metod usuwania ditlenku siarki, tlenków azotu, ditlenku węgla z gazów spalinowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski G., Wróblewska A., Milchert E., Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006, pierwsze
- Migaszewski Z.M., Gałuszka A., Podstawy geochemii środowiska, WNT, Warszawa, 2007, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Chemia środowiska, ćwiczenia i seminaria, cz.1, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, pierwsze
- Praca zbiorowa, Chemia środowiska, ćwiczenia i seminaria, cz.2, Uniwersytetu Jagillońskiego, cz.2, Kraków, 1999, Kraków