Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia nieorganiczna

Sylabus przedmiotu Biopolimery i biomateriały stosowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biopolimery i biomateriały stosowane
Specjalność Technologia polimerów
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2Chemia polimerów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z polimerami pochodzenia naturalnego (celuloza, chitozan, białka) oraz polimerami syntetycznymi (polimery kondensacyjne, hydrożele, polimery biodegradowalne) oraz problematyką wytwarzania tych materiałow dla zastosowań medycznych (implanty, skafoldy, nośniki leków)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie stopnia usieciowania i frakcji żelowej usieciowanych polimerów2
T-A-2Obliczanie współczynnika porowatości struktur przestrzennych (skafoldów)2
T-A-3Obliczanie stopnia krystaliczności na podstawie wyników badań metodą DSC4
T-A-4Obliczanie mas molowych na podstawie osmometrii parowej i membranowej3
T-A-5Obliczenia krytycznego stężenia micelizacji, stopnia pęcznienia, absorpcji roztworów i stopnia degradacji biopolimerów i biomateriałów4
15
wykłady
T-W-1Budowa chemiczna i własciwości polisacharydów i poliipeptydów2
T-W-2Biomateriały: podstawowe definicje biozgodności, atrombogenności i antybakteryjności2
T-W-3Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek miękkich (protezy stawów, ścięgien, skóry)2
T-W-4Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek twardych (protezy kości, cementy kostne)2
T-W-5Polimerowe systemy kontrolowanego uwalniania leków2
T-W-6Biomateriały ceramiczne (właściwości i zastosowanie hydroksyapatytów i bioszkła w rekonstrukcji tkanki twardej)2
T-W-7Biomateriały metaliczne (biotolerancja materiałów metalicznych; kryteria doboru biomateriałów metalicznych do zastosowań funkcjonalnych)2
T-W-8Polimery przeznaczone do wytwarzania sprzętu i aparatury medycznej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne wykonywanie obliczeń15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca samodzielna i przygotowanie sie do zaliczenia z wykładu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i poziomu wiedzy studenta w zakresie podstawowych grup materiałów polimerowych oraz wybranych przykładów ceramiki i metali stosowanych w technikach medycznych, głównie jako materiały kontaktujace się z zywymi organizamami
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie wymagań w odniesieniu do biopolimerów i biomateriałów pod kątem ich zastosowania w medycynie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta co do właściwości, kryterów doboru i zastosowań w techniakach medycznych biopolimerów i biomateriałów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D03-2a_W01
Student powinien posiadać ogólną wiedzę w zakresie podstawowych biopolimerów i biomateriałów stosowanych w technikach medycznych; doboru materiałów polimerowych pod względem spełniania kryterium biozgodności i biofunkcjonalności; metod oceny właściwości biopolimerów i biomateriałów
TCH_1A_W03T1A_W01C-1T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
TCH_1A_D03-2a_W02
student potrafi definiować podstawowe grupy biopolimerów i biomateriałów, charakteryzować ich właściwości, zna metody wytwarzania i obszary zastosowania
TCH_1A_W11T1A_W03InzA_W05C-1T-A-2, T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-W-7, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D03-2a_U01
Student powienien umieć zdefiniować rodzaj biomateriału w zależności od jego przeznaczenia; dokonać doboru rodzaju polimeru w zależności od jego właściwości jako implantu przeznaczonego do konkretnego zastosowania medycznego, polimerowego nośnika leków, materiału opatrunkowego i elementó sprzętu i aparatury medycznej
TCH_1A_U17, TCH_1A_U11T1A_U10, T1A_U14InzA_U03, InzA_U06C-1T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1
TCH_1A_D03-2a_U02
Student powinien umieć analizować i interpretować wyniki badań właściwości biomateriałów i biopolimerów
TCH_1A_U20T1A_U15InzA_U07C-1T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-W-7, T-W-6, T-A-5, T-A-4, T-A-1M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D03-2a_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiadać następujące kompetencje osobiste i społeczne: kreatywność w rozwiązywaniu problemów projektowych w zakresie doboru biopolimerów i biomateriałów do zastosowań medycznych; otwartośc na szybkie zmiany w wysokozaawansowanych technologiach wytwarzania i stosowania biopolimerów i biomateriałow we współczesnej medycynie; świadomość wpływu budowych chemicznej i procesów wytwarzania na właściwości materiałow polimerowych stosowanych w technikach medycznych
TCH_1A_K01, TCH_1A_K02T1A_K01, T1A_K03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2M-3, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D03-2a_W01
Student powinien posiadać ogólną wiedzę w zakresie podstawowych biopolimerów i biomateriałów stosowanych w technikach medycznych; doboru materiałów polimerowych pod względem spełniania kryterium biozgodności i biofunkcjonalności; metod oceny właściwości biopolimerów i biomateriałów
2,0student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań, doboru rodzajów materiałow i metod badań
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań, doboru rodzajów materiałow i metod badań
3,5student posiada podstawową wiedzę z zakresu grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań, doboru rodzajów materiałow i metod badań
4,0student posiada wiedzę z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań, doboru rodzajów materiałow i metod badań
4,5student posiada wiedzę z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru rodzajów materiałow polimerowych i metod badań właściwości biopolimerów i biomateriałów
5,0student posiada wiedzę z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru rodzajów materiałow polimerowych i metod badań właściwości biopolimerów i biomateriałów
TCH_1A_D03-2a_W02
student potrafi definiować podstawowe grupy biopolimerów i biomateriałów, charakteryzować ich właściwości, zna metody wytwarzania i obszary zastosowania
2,0
3,0student posiada ograniczone umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D03-2a_U01
Student powienien umieć zdefiniować rodzaj biomateriału w zależności od jego przeznaczenia; dokonać doboru rodzaju polimeru w zależności od jego właściwości jako implantu przeznaczonego do konkretnego zastosowania medycznego, polimerowego nośnika leków, materiału opatrunkowego i elementó sprzętu i aparatury medycznej
2,0student nie posiada umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
3,0student posiada ograniczone umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
3,5student posiada podstawowe umiejętności z zakresu biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
4,0student posiada umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
4,5student posiada umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz potrafi dobrać metody badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
5,0student posiada umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz potrafi dobrać metody badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
TCH_1A_D03-2a_U02
Student powinien umieć analizować i interpretować wyniki badań właściwości biomateriałów i biopolimerów
2,0
3,0student posiada ograniczone umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D03-2a_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiadać następujące kompetencje osobiste i społeczne: kreatywność w rozwiązywaniu problemów projektowych w zakresie doboru biopolimerów i biomateriałów do zastosowań medycznych; otwartośc na szybkie zmiany w wysokozaawansowanych technologiach wytwarzania i stosowania biopolimerów i biomateriałow we współczesnej medycynie; świadomość wpływu budowych chemicznej i procesów wytwarzania na właściwości materiałow polimerowych stosowanych w technikach medycznych
2,0student nie posiada kompetencji osobistych i społecznych z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
3,0student posiada ograniczone kompetencje osobistych i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
3,5student posiada podstawowe kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
4,0student posiada kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
4,5student posiada kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych oraz wysokozaawansowanych metod wytwarzania specjalistycznych produktów
5,0student posiada kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych oraz wysokozaawansowanych metod wytwarzania specjalistycznych produktów

Literatura podstawowa

  1. S. Błażewicz, L. Stoch, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, Tom 4 BIOMATERIAŁY, Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Kraków, 2000, I
  2. M. Darowski, T. Orłowski, A. Weryński, J.M. Wójcicki, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, Tom 3 Sztuczne Narządy, Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Kraków, 2000, I
  3. Wise D.L., Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Chu Liu, Biomaterials Fabrication and Processing Handbook, CRC Press, Singapore, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie stopnia usieciowania i frakcji żelowej usieciowanych polimerów2
T-A-2Obliczanie współczynnika porowatości struktur przestrzennych (skafoldów)2
T-A-3Obliczanie stopnia krystaliczności na podstawie wyników badań metodą DSC4
T-A-4Obliczanie mas molowych na podstawie osmometrii parowej i membranowej3
T-A-5Obliczenia krytycznego stężenia micelizacji, stopnia pęcznienia, absorpcji roztworów i stopnia degradacji biopolimerów i biomateriałów4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa chemiczna i własciwości polisacharydów i poliipeptydów2
T-W-2Biomateriały: podstawowe definicje biozgodności, atrombogenności i antybakteryjności2
T-W-3Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek miękkich (protezy stawów, ścięgien, skóry)2
T-W-4Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek twardych (protezy kości, cementy kostne)2
T-W-5Polimerowe systemy kontrolowanego uwalniania leków2
T-W-6Biomateriały ceramiczne (właściwości i zastosowanie hydroksyapatytów i bioszkła w rekonstrukcji tkanki twardej)2
T-W-7Biomateriały metaliczne (biotolerancja materiałów metalicznych; kryteria doboru biomateriałów metalicznych do zastosowań funkcjonalnych)2
T-W-8Polimery przeznaczone do wytwarzania sprzętu i aparatury medycznej1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne wykonywanie obliczeń15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca samodzielna i przygotowanie sie do zaliczenia z wykładu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D03-2a_W01Student powinien posiadać ogólną wiedzę w zakresie podstawowych biopolimerów i biomateriałów stosowanych w technikach medycznych; doboru materiałów polimerowych pod względem spełniania kryterium biozgodności i biofunkcjonalności; metod oceny właściwości biopolimerów i biomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk i praw chemicznych oraz procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z polimerami pochodzenia naturalnego (celuloza, chitozan, białka) oraz polimerami syntetycznymi (polimery kondensacyjne, hydrożele, polimery biodegradowalne) oraz problematyką wytwarzania tych materiałow dla zastosowań medycznych (implanty, skafoldy, nośniki leków)
Treści programoweT-W-5Polimerowe systemy kontrolowanego uwalniania leków
T-W-8Polimery przeznaczone do wytwarzania sprzętu i aparatury medycznej
T-W-4Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek twardych (protezy kości, cementy kostne)
T-W-7Biomateriały metaliczne (biotolerancja materiałów metalicznych; kryteria doboru biomateriałów metalicznych do zastosowań funkcjonalnych)
T-W-6Biomateriały ceramiczne (właściwości i zastosowanie hydroksyapatytów i bioszkła w rekonstrukcji tkanki twardej)
T-W-1Budowa chemiczna i własciwości polisacharydów i poliipeptydów
T-W-2Biomateriały: podstawowe definicje biozgodności, atrombogenności i antybakteryjności
T-W-3Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek miękkich (protezy stawów, ścięgien, skóry)
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i poziomu wiedzy studenta w zakresie podstawowych grup materiałów polimerowych oraz wybranych przykładów ceramiki i metali stosowanych w technikach medycznych, głównie jako materiały kontaktujace się z zywymi organizamami
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie wymagań w odniesieniu do biopolimerów i biomateriałów pod kątem ich zastosowania w medycynie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań, doboru rodzajów materiałow i metod badań
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań, doboru rodzajów materiałow i metod badań
3,5student posiada podstawową wiedzę z zakresu grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań, doboru rodzajów materiałow i metod badań
4,0student posiada wiedzę z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań, doboru rodzajów materiałow i metod badań
4,5student posiada wiedzę z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru rodzajów materiałow polimerowych i metod badań właściwości biopolimerów i biomateriałów
5,0student posiada wiedzę z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru rodzajów materiałow polimerowych i metod badań właściwości biopolimerów i biomateriałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D03-2a_W02student potrafi definiować podstawowe grupy biopolimerów i biomateriałów, charakteryzować ich właściwości, zna metody wytwarzania i obszary zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W11ma wiedzę o surowcach przemysłu chemicznego i pokrewnych procesach stosowanych w ich przetwarzaniu do produktów użytkowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z polimerami pochodzenia naturalnego (celuloza, chitozan, białka) oraz polimerami syntetycznymi (polimery kondensacyjne, hydrożele, polimery biodegradowalne) oraz problematyką wytwarzania tych materiałow dla zastosowań medycznych (implanty, skafoldy, nośniki leków)
Treści programoweT-A-2Obliczanie współczynnika porowatości struktur przestrzennych (skafoldów)
T-A-4Obliczanie mas molowych na podstawie osmometrii parowej i membranowej
T-W-3Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek miękkich (protezy stawów, ścięgien, skóry)
T-A-3Obliczanie stopnia krystaliczności na podstawie wyników badań metodą DSC
T-W-7Biomateriały metaliczne (biotolerancja materiałów metalicznych; kryteria doboru biomateriałów metalicznych do zastosowań funkcjonalnych)
T-W-5Polimerowe systemy kontrolowanego uwalniania leków
T-A-1Obliczanie stopnia usieciowania i frakcji żelowej usieciowanych polimerów
T-W-6Biomateriały ceramiczne (właściwości i zastosowanie hydroksyapatytów i bioszkła w rekonstrukcji tkanki twardej)
T-W-1Budowa chemiczna i własciwości polisacharydów i poliipeptydów
T-W-8Polimery przeznaczone do wytwarzania sprzętu i aparatury medycznej
T-W-2Biomateriały: podstawowe definicje biozgodności, atrombogenności i antybakteryjności
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta co do właściwości, kryterów doboru i zastosowań w techniakach medycznych biopolimerów i biomateriałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczone umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D03-2a_U01Student powienien umieć zdefiniować rodzaj biomateriału w zależności od jego przeznaczenia; dokonać doboru rodzaju polimeru w zależności od jego właściwości jako implantu przeznaczonego do konkretnego zastosowania medycznego, polimerowego nośnika leków, materiału opatrunkowego i elementó sprzętu i aparatury medycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U17potrafi oznaczać podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów stosowanych w technologii chemicznej
TCH_1A_U11potrafi stosować podstawowe metody planowania eksperymentu oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z polimerami pochodzenia naturalnego (celuloza, chitozan, białka) oraz polimerami syntetycznymi (polimery kondensacyjne, hydrożele, polimery biodegradowalne) oraz problematyką wytwarzania tych materiałow dla zastosowań medycznych (implanty, skafoldy, nośniki leków)
Treści programoweT-A-4Obliczanie mas molowych na podstawie osmometrii parowej i membranowej
T-A-5Obliczenia krytycznego stężenia micelizacji, stopnia pęcznienia, absorpcji roztworów i stopnia degradacji biopolimerów i biomateriałów
T-A-1Obliczanie stopnia usieciowania i frakcji żelowej usieciowanych polimerów
T-A-2Obliczanie współczynnika porowatości struktur przestrzennych (skafoldów)
T-A-3Obliczanie stopnia krystaliczności na podstawie wyników badań metodą DSC
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i poziomu wiedzy studenta w zakresie podstawowych grup materiałów polimerowych oraz wybranych przykładów ceramiki i metali stosowanych w technikach medycznych, głównie jako materiały kontaktujace się z zywymi organizamami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
3,0student posiada ograniczone umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
3,5student posiada podstawowe umiejętności z zakresu biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
4,0student posiada umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
4,5student posiada umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz potrafi dobrać metody badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
5,0student posiada umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz potrafi dobrać metody badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D03-2a_U02Student powinien umieć analizować i interpretować wyniki badań właściwości biomateriałów i biopolimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U20potrafi stosować podstawowe metody analityczne i techniki laboratoryjne do analizy, syntezy, wydzielania i oczyszczania związków chemicznych stosowanych w technologii chemicznej, w szczególności w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z polimerami pochodzenia naturalnego (celuloza, chitozan, białka) oraz polimerami syntetycznymi (polimery kondensacyjne, hydrożele, polimery biodegradowalne) oraz problematyką wytwarzania tych materiałow dla zastosowań medycznych (implanty, skafoldy, nośniki leków)
Treści programoweT-W-2Biomateriały: podstawowe definicje biozgodności, atrombogenności i antybakteryjności
T-W-4Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek twardych (protezy kości, cementy kostne)
T-A-3Obliczanie stopnia krystaliczności na podstawie wyników badań metodą DSC
T-W-7Biomateriały metaliczne (biotolerancja materiałów metalicznych; kryteria doboru biomateriałów metalicznych do zastosowań funkcjonalnych)
T-W-6Biomateriały ceramiczne (właściwości i zastosowanie hydroksyapatytów i bioszkła w rekonstrukcji tkanki twardej)
T-A-5Obliczenia krytycznego stężenia micelizacji, stopnia pęcznienia, absorpcji roztworów i stopnia degradacji biopolimerów i biomateriałów
T-A-4Obliczanie mas molowych na podstawie osmometrii parowej i membranowej
T-A-1Obliczanie stopnia usieciowania i frakcji żelowej usieciowanych polimerów
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta co do właściwości, kryterów doboru i zastosowań w techniakach medycznych biopolimerów i biomateriałów
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i poziomu wiedzy studenta w zakresie podstawowych grup materiałów polimerowych oraz wybranych przykładów ceramiki i metali stosowanych w technikach medycznych, głównie jako materiały kontaktujace się z zywymi organizamami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczone umiejętności z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz doboru metod badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D03-2a_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiadać następujące kompetencje osobiste i społeczne: kreatywność w rozwiązywaniu problemów projektowych w zakresie doboru biopolimerów i biomateriałów do zastosowań medycznych; otwartośc na szybkie zmiany w wysokozaawansowanych technologiach wytwarzania i stosowania biopolimerów i biomateriałow we współczesnej medycynie; świadomość wpływu budowych chemicznej i procesów wytwarzania na właściwości materiałow polimerowych stosowanych w technikach medycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K02potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z polimerami pochodzenia naturalnego (celuloza, chitozan, białka) oraz polimerami syntetycznymi (polimery kondensacyjne, hydrożele, polimery biodegradowalne) oraz problematyką wytwarzania tych materiałow dla zastosowań medycznych (implanty, skafoldy, nośniki leków)
Treści programoweT-W-1Budowa chemiczna i własciwości polisacharydów i poliipeptydów
T-W-4Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek twardych (protezy kości, cementy kostne)
T-W-7Biomateriały metaliczne (biotolerancja materiałów metalicznych; kryteria doboru biomateriałów metalicznych do zastosowań funkcjonalnych)
T-W-3Biomateriały polimerowe stosowane w rekonstrukcji tkanek miękkich (protezy stawów, ścięgien, skóry)
T-W-5Polimerowe systemy kontrolowanego uwalniania leków
T-W-6Biomateriały ceramiczne (właściwości i zastosowanie hydroksyapatytów i bioszkła w rekonstrukcji tkanki twardej)
T-W-8Polimery przeznaczone do wytwarzania sprzętu i aparatury medycznej
T-W-2Biomateriały: podstawowe definicje biozgodności, atrombogenności i antybakteryjności
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i poziomu wiedzy studenta w zakresie podstawowych grup materiałów polimerowych oraz wybranych przykładów ceramiki i metali stosowanych w technikach medycznych, głównie jako materiały kontaktujace się z zywymi organizamami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada kompetencji osobistych i społecznych z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
3,0student posiada ograniczone kompetencje osobistych i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
3,5student posiada podstawowe kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
4,0student posiada kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych
4,5student posiada kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych oraz wysokozaawansowanych metod wytwarzania specjalistycznych produktów
5,0student posiada kompetencje osobiste i społeczne z zakresu podstawowych grup biomateriałów polimerowych i ich zastosowań oraz metod badań dla charakterystyki ich cech użytkowych oraz wysokozaawansowanych metod wytwarzania specjalistycznych produktów