Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Unieszkodliwianie odpadów stałych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Unieszkodliwianie odpadów stałych | ||
Specjalność | Procesy i aparaty w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii ogólnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zrozumie ważne znaczenie ochrony środowiska naturalnego przed nadmiernym powstawaniem odpadów oraz pozna metody redukcji ilości odpadów i problemy zagrożenia spowodowane niewłaściwą gospodarką odpadami stałymi. |
C-2 | Student potrafi w stopniu wystarczającym oceniać odpady z punktu widzenia metody ich unieszkodliwienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Odpady. Charakterystyki. Wskaźniki. Kryteria klasyfikujace odpady. | 1 |
T-W-2 | Metody unieszkodliwienia odpadów. Modele gospodarki odpadami. Technologie minimalizacji odpadów. | 1 |
T-W-3 | Unieszkodliwienie odpadów przez ich deponowanie na składowiskach i w mogilnikach. Kryteria wyboru. Elementy składowisk. Wymagania. Uciązliwość. Procesy zachodzące. Bilanse. Specyfikacje. Monitoring. Koncepcje rozwoju. Elementarne obliczenia. | 2 |
T-W-4 | Proces kompostowania. Przemiany związków organicznych. Schematy technologiczne. Czynniki decydujace o jakości kompostu. Zastosowanie kompostu. Elementarne obliczenia urządzeń. | 2 |
T-W-5 | Recykling. Recykling materiałowy i energetyczny. Operacje podczas recyklingu. Możliwości recyklingu materiałowego. Podstawowe obliczenia stopnia recyklingu. | 2 |
T-W-6 | Utylizacja termiczna. Zjawiska podczas spalania. Efekty energetyczne. Schematy technologiczne. Problemy gazów odlotowych. Dioksyny i furany. Nowoczesne instalacje. Porównanie efektu energetycznego przy spalaniu i odzysku surowców wtórnych. | 2 |
T-W-7 | Zestalanie odpadów sypkich. | 1 |
T-W-8 | Monitoring. Nakłady. Nowe koncepcje. Schematy SIGOPu. | 1 |
T-W-9 | Ogólne informacje o unieszkodliwienie odpadów z produkcji kwasu nieorganicznego, odpadów z rtęcią, paleniskowych, pylów z hut, złomu sprzętu elektrotechnicznego, odpadów zawierających metale ciężkie oraz z zakładów mięsnych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do sprawdzianu. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzianu o treści teoretycznej na zakończenie semestru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-16b_W06 Student osiągnie ogólną wiedzę z teorii i technicznej strony redukcji odpadów. | KOS_2A_W06, KOS_2A_W08 | T2A_W03, T2A_W05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-16b_U01 Student potrafi w stopniu wystarczajacym oceniać odpady z punktu widzenia metody ich unieszkodliwienia. | KOS_2A_U01, KOS_2A_U18 | T2A_U01, T2A_U15 | InzA2_U05 | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-16b_K01 Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego. | KOS_2A_K02, KOS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-16b_W06 Student osiągnie ogólną wiedzę z teorii i technicznej strony redukcji odpadów. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy dotyczacej metod unieszkodliwianie odpadów stałych. |
3,0 | Student posiada anigmatyczną wiedzy dotyczącej metod unieszkodliwianie odpadów stałych. | |
3,5 | Student posiada wiedzę dotyczącą metod unieszkodliwianie odpadów stałych oraz wiedzę o elementarnych problemach związanych z techniczną realizację metod. | |
4,0 | Student posiada wiedzę dotyczacą metod unieszkodliwianie odpadów stałych oraz wiedzę o problemach związanych z techniczną realizacją wybranej metody redukcji odpadów stałych.. | |
4,5 | Student posiada wiedzędotyczącą metod unieszkodliwianie odpadów stałych oraz wiedzę o elementarnych problemach związanych z techniczną realizację poznanych metod unieszkodliwianie odpadów stałych. | |
5,0 | Student posiada wiedzę pozwalająca na omawianie wybranej metody unieszkodliwianie odpadów stałych dla dowolnie wybranej jednoski produkcyjnej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-16b_U01 Student potrafi w stopniu wystarczajacym oceniać odpady z punktu widzenia metody ich unieszkodliwienia. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić własności technicznyche żadnej metody unieszkodliwianie odpadów stałych. |
3,0 | Student jest w stanie ocenić metody unieszkodliwiane odpadów stałych ze względu na możliwość ich technicznej realizacji. | |
3,5 | Student umie zaprezentować analizę wybranej metody unieszkodliwianie odpadów stałych ze względu na rozwój techniczny, skuteczność utylizacji oraz oddziaływanie na środowisko naturalne. | |
4,0 | Student umie zaprezentować analizę dwóch wybranych metod unieszkdliwianie odpadów stałych ze względu na rozwój techniczny, skuteczność utylizacji oraz oddziaływanie na środowisko naturalne. | |
4,5 | Student umie zaprezentować analizę poznanych metod unieszkodliawie odpadów stałych ze względu na rozwój techniczny, skuteczność utylizacji oraz oddziaływanie na środowisko naturalne, | |
5,0 | Student umie zaprezentować analizę poznanych metod unieszkodliawie odpadów stałych ze względu na rozwój techniczny, skuteczność utylizacji oraz oddziaływanie na środowisko naturalne wybranej produkcji, |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-16b_K01 Student zrozumie powagę problemów ochrony środowiska przed nadmiernym hałasem i wibracją. Osiągnie wiedzę i umiejętności pozwalające wspólpracować z ośrodkami zajmującymi się problemami czystości środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej. |
3,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej. | |
3,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. | |
4,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania. | |
4,5 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych. | |
5,0 | Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu. |
Literatura podstawowa
- Żygadło M., Gospodarka odpadami komunalnymi, WPŚw, Kielce, 11998
- Piecuch T., Termiczna utylizacja odpadów i ochrona powietrza przed szkodliwymi składnikami spalin, WPKo, Koszalin, 11998
Literatura dodatkowa
- Biedugnis S., Cholewiński J., Optymalizacja gospodarki odpadami, PWN, Warzsawa, 1991