Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Analiza ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza ścieków | ||
Specjalność | Analityka w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Tomaszewska <Maria.Tomaszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii fizycznej |
W-2 | znajomość podstaw analizy chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zmian składu wody zachodzących w wodach naturalnych i pod wpływem ścieków |
C-2 | Poznanie postaw oszyszczania ścieków komunalnych i znaczenie poszczególnych operacji |
C-3 | Poznanie postaw uzdatniania ścieków przemysłowych i znaczenie poszczególnych operacji |
C-4 | Poznanie zasad pobierania i przechowywania próbek ścieków do analizy. |
C-5 | Nabycie umiejętności dokonania doboru analiz fizykochemicznych do oceny jakości ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przeprowadzenie w ściekach oznaczenia zawartości tlenu rozpuszczonego, | 2 |
T-L-2 | Przeprowadzenie w ściekach oznaczenia chemicznego zapotrzebowania tlenu | 2 |
T-L-3 | Przeprowadzenie w ściekach oznaczenia biochemicznego zapotrzebowania tlenu | 3 |
T-L-4 | Przeprowadzenie w ściekach oznaczenia chemicznego zaopotrzebowania wody metodą nadmanganianową | 2 |
T-L-5 | Przeprowadzenie w ściekach oznaczenia zawartości azotanów | 2 |
T-L-6 | Przeprowadzenie w ściekach oznaczenia zawartości jonów amonowych | 2 |
T-L-7 | Przeprowadzenie w ściekach oznaczenia zawartości fosforanów | 2 |
T-L-8 | Przeprowadzenie w ściekach oznaczenia ogólnego węgla organicznego | 5 |
T-L-9 | Oznaczanie zawartości metali ciężkich w ściekach . | 5 |
T-L-10 | przeprowadzenie koagulacji zanieczyszczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kształtowanie się składu chemicznego wód naturalnych. Charakterystyka wód powierzchniowych. Charakterystyka wód podziemnych. Obowiązujące rozporządzenia w sprawie klasyfikacji wód naturalnych. | 4 |
T-W-2 | Samooczyszczanie się wód. Wpływ ścieków na zbiornik wodny. Rozporządzenie dotyczące ścieków wprowadzanych do środowiska. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka ścieków komunalnych i wybranych ścieków przemysłowych. Odpady z produkcji rolniczej, odcieki ze składowisk odpadów. | 3 |
T-W-4 | Oczyszczanie ścieków komunalnych – oczyszczanie mechaniczne, chemiczne, biologiczne, usuwanie nadmiaru związków azotu i fosforu, odnowa wody. | 4 |
T-W-5 | Metody oczyszczania ścieków przemysłowych. Cel i zakres badania ścieków. | 2 |
T-W-6 | Ogólne zagadnienia metodyki badania ścieków. | 1 |
T-W-7 | Zasady pobierania próbek do badań fizykochemicznych i oznaczeń specjalnych. | 2 |
T-W-8 | Przechowywanie i utrwalanie próbek. | 2 |
T-W-9 | Mineralizacja ścieków. | 1 |
T-W-10 | .Fizyczne i chemiczne wskaźniki zanieczyszczenia. | 2 |
T-W-11 | Fizyczne i chemiczne badanie ścieków. Wskaźniki zanieczyszczenia związkami organicznymi. Oznaczanie związków azotu. | 7 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 11 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania z zajęć. | 5 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu. | 30 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą. | 14 |
A-W-4 | Egzamin. | 1 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną. |
M-2 | Na zajęciach laboratoryjnych indywidualna i zespołowa realizacja zadań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-4 | Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu. |
S-5 | Ocena podsumowująca: zailczenie pisemne laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-06b_W05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać zmiany zachodzące w wodach naturalnych pod wpływem ścieków, przedstawić metody oczyszczania powierzchniowych i podziemnycha ścieków komunalnych i ścieków komunalnych i przemysłowych przemysłowych Powinien znać zasady pobierania i przechowywania próbek. Powinien znać podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu ścieków i wynikającego stąd zagrożenia dla środowiska, obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu ścieków | KOS_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-3, C-2, C-4, C-5, C-1 | T-W-11, T-L-6, T-W-1, T-W-4, T-L-10, T-L-3, T-L-7, T-W-5, T-W-7, T-L-5, T-W-8, T-L-4, T-L-9, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-W-10, T-L-8, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-06b_U11 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przewidzieć zmiany spowodowane odprowadzeniem ścieków do wód naturalnych, wykonać podstawowe analizy składu ścieków, zaplanować system oczyszczania ścieków | KOS_2A_U11 | T2A_U08 | InzA2_U01 | C-5, C-3, C-2, C-4, C-1 | T-L-5, T-W-9, T-L-6, T-L-9, T-W-5, T-L-3, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-L-2, T-L-4, T-W-6, T-L-1, T-W-2, T-L-7, T-L-8, T-W-4, T-L-10, T-W-8 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-06b_K04 Student powinien wykazywać otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej, umieć zaplanować zakres praz niezbędnych dla oceny jakości ścieków oraz dla uzyskania ścieków o założonych parametrach | KOS_2A_K04 | T2A_K03 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-10, T-W-10, T-L-7, T-L-3, T-W-6, T-W-1, T-L-5, T-L-8, T-W-11, T-L-6, T-L-9, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-W-4, T-L-1, T-L-4 | M-2 | S-4 |
KOS_2A_C02-06b_K05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć postawę aktywnościw określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania; powinien potrafić określić zakres niezbędnych analiz do oceny jakości ścieków oraz zaplanować niezbędny zakres operacji sla uzyskania założonych parametrów oczyszczonych ścieków | KOS_2A_K05 | T2A_K04 | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4 | T-W-10, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-W-11, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-L-3, T-L-5, T-L-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-06b_W05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać zmiany zachodzące w wodach naturalnych pod wpływem ścieków, przedstawić metody oczyszczania powierzchniowych i podziemnycha ścieków komunalnych i ścieków komunalnych i przemysłowych przemysłowych Powinien znać zasady pobierania i przechowywania próbek. Powinien znać podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu ścieków i wynikającego stąd zagrożenia dla środowiska, obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu ścieków | 2,0 | Student nie potrafi opisać wpływu ścieków na skład wód naturalnych, opisać metod oczyszczania ścieków komunalnych, przemysłowych; nie zna zasad pobierania i przechowywania próbek ani podstaw oznaczeń niezbędnych do oceny składu ścieków ani obowiązujących rozporządzeń odnośnie oceny składu ścieków |
3,0 | Student potrafi opisać wpływ ścieków na skład wód naturalnych, opisać metody oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych; zna zasady pobierania i przechowywania próbek oraz podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu ścieków i obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu ścieków w 60 % | |
3,5 | Student potrafi opisać wpływ ścieków na skład wód naturalnych, opisać metody oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych; zna zasady pobierania i przechowywania próbek oraz podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu ścieków i obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu ścieków w 70 % | |
4,0 | Student potrafi opisać wpływ ścieków na skład wód naturalnych, opisać metody oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych; zna zasady pobierania i przechowywania próbek oraz podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu ścieków i obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu ścieków w 80 % | |
4,5 | Student potrafi opisać wpływ ścieków na skład wód naturalnych, opisać metody oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych; zna zasady pobierania i przechowywania próbek oraz podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu ścieków i obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu ścieków w 90 % | |
5,0 | Student potrafi opisać wpływ ścieków na skład wód naturalnych, opisać metody oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych; zna zasady pobierania i przechowywania próbek oraz podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu ścieków Zna obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu ścieków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-06b_U11 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przewidzieć zmiany spowodowane odprowadzeniem ścieków do wód naturalnych, wykonać podstawowe analizy składu ścieków, zaplanować system oczyszczania ścieków | 2,0 | Student nie potrafi przewidzieć zmian w zbiornikach naturalnych spowodowanych odprowadzeniem ścieków, wykonać podstawowych analiz składu ścieków ani prawidłowo zaplanować system oczyszczania ścieków |
3,0 | Student potrafi przewidzieć zmiany w zbiornikach naturalnych spowodowane odprowadzeniem ścieków, wykonać podstawowe analizy składu ścieków i zaplanować system oczyszczania ścieków w 60 % | |
3,5 | Student potrafi przewidzieć zmiany w zbiornikach naturalnych spowodowane odprowadzeniem ścieków, wykonać podstawowe analizy składu ścieków i zaplanować system oczyszczania ścieków w 70 % | |
4,0 | Student potrafi przewidzieć zmiany w zbiornikach naturalnych spowodowane odprowadzeniem ścieków, wykonać podstawowe analizy składu ścieków i zaplanować system oczyszczania ścieków w 80 % | |
4,5 | Student potrafi przewidzieć zmiany w zbiornikach naturalnych spowodowane odprowadzeniem ścieków, wykonać podstawowe analizy składu ścieków i zaplanować system oczyszczania ścieków w 90 % | |
5,0 | Student potrafi przewidzieć zmiany w zbiornikach naturalnych spowodowane odprowadzeniem ścieków, wykonać podstawowe analizy składu ścieków i zaplanować system oczyszczania ścieków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-06b_K04 Student powinien wykazywać otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej, umieć zaplanować zakres praz niezbędnych dla oceny jakości ścieków oraz dla uzyskania ścieków o założonych parametrach | 2,0 | Student nie wykazuje otwartości na pracę w zespole, nie przestrzega relacji ani hiererchii pracy grupowej. Nie potrafi zaplanować zakresu niezbędnych czynności dla oceny jakości ścieków ani dla uzyskania założonego stopnia ich oczyszczenia |
3,0 | Student wykazuje otwartość na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować zakres niezbędnych czynności dla oceny jakości ścieków i dla uzyskania założonego stopnia ich oczyszczenia w 60% | |
3,5 | Student wykazuje otwartość na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować zakres niezbędnych czynności dla oceny jakości ścieków i dla uzyskania założonego stopnia ich oczyszczenia w 70 % | |
4,0 | Student wykazuje otwartość na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować zakres niezbędnych czynności dla oceny jakości ścieków i dla uzyskania założonego stopnia ich oczyszczenia w 80% | |
4,5 | Student wykazuje otwartość na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować zakres niezbędnych czynności dla oceny jakości ścieków i dla uzyskania założonego stopnia ich oczyszczeniaw 90% | |
5,0 | Student wykazuje otwartość na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować zakres niezbędnych czynności dla oceny jakości ścieków i dla uzyskania założonego stopnia ich oczyszczenia | |
KOS_2A_C02-06b_K05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć postawę aktywnościw określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania; powinien potrafić określić zakres niezbędnych analiz do oceny jakości ścieków oraz zaplanować niezbędny zakres operacji sla uzyskania założonych parametrów oczyszczonych ścieków | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności w określaniu priorytetów służących realizacji postawionego zadania, nie potrafi pracować w grupie, Nie potrafi określić zakresu analiz niezbędnych do oceny stopnia zanieczyszcz\enia ścieków ani zaplanować niezbędnych operacji dla uzyskania założonych parametrów oczyszczonych ścieków |
3,0 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie, potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny stopnia zanieczyszcz\enia ścieków oraz zaplanować niezbędne operacje dla uzyskania założonych parametrów oczyszczonych ścieków w 60% | |
3,5 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie, potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny stopnia zanieczyszcz\enia ścieków oraz zaplanować niezbędne operacje dla uzyskania założonych parametrów oczyszczonych ścieków w 70% | |
4,0 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie, potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny stopnia zanieczyszcz\enia ścieków oraz zaplanować niezbędne operacje dla uzyskania założonych parametrów oczyszczonych ścieków w 80% | |
4,5 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie, potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny stopnia zanieczyszcz\enia ścieków oraz zaplanować niezbędne operacje dla uzyskania założonych parametrów oczyszczonych ścieków w 90% | |
5,0 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie, potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny stopnia zanieczyszcz\enia ścieków oraz zaplanować niezbędne operacje dla uzyskania założonych parametrów oczyszczonych ścieków |
Literatura podstawowa
- K.Starmach, S.Wróbel, K.Pasternak, Hydrobiologia, PWN, Warszawa, 1976
- W.Hermanowicz, J.Dojlido, W.Dożańska, B. Koziorowski, J.Zerbe, Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999
- A.Anielak, Chemiczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków, PWN, Warszawa, 2000
- B.Bartkiewicz, Oczyszczanie ścieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2006
- 5. J.Łomotowski, A.Szpinder, Nowoczesne Systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 1999