Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Procesy i aparaty w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Nanomateriały i środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanomateriały i środowisko | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi wpływu nanomateriałów na środowisko naturalne i człowieka oraz możliwościami wykorzystania nanotechnologii w ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie najważniejszych zaganień prawnych z zakresu ochrony środowiska. | 4 |
T-W-2 | Omówienie najwazniejszych zagadnien dotyczacych kodeksu postepowania odpowiedzialnego prowadzenia badan w dziedzienie nanonauk i nanotechnologii (z dnia 7 lutego 2008 r.) | 2 |
T-W-3 | Nanomaterialy - korzyści dla środowiska płynące z ich stosowania. | 4 |
T-W-4 | Nanomateriały - zagrożenia dla środowiska i człowieka płynące z ich stosowania. | 4 |
T-W-5 | Ekotoksyczność nanomateriałów. Ryzyko wprowadzania nanomateriałów do środowiska naturalnego. | 6 |
T-W-6 | Nanotechnologia w ochronie środowiska. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z dostępną literaturą | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 15 |
A-W-4 | Konsultacje u prowadzącego zajecia | 4 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-08_W01 Student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania nanomateriałów na środowisko naturalne i człowieka oraz możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska. | KOS_2A_W03, KOS_2A_W07, KOS_2A_W08 | T2A_W01, T2A_W04, T2A_W05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-08_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy wpływu nanomateriałów na środowisko naturalne i człowieka oraz możliwości wykorzystania nanotechnologii w ochronie środowiska. | KOS_2A_U18 | T2A_U15 | InzA2_U05 | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-08_K01 Student dostrzega skutki działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i człowieka oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-08_W01 Student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania nanomateriałów na środowisko naturalne i człowieka oraz możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym wiedzy z zakresu oddziaływania nanomateriałów na środowisko naturalne i człowieka oraz możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu oddziaływania nanomateriałów na środowisko naturalne i człowieka oraz możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-08_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy wpływu nanomateriałów na środowisko naturalne i człowieka oraz możliwości wykorzystania nanotechnologii w ochronie środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dokonać krytycznej analizy wpływu nanomateriałów na środowisko naturalne i człowieka oraz możliwości wykorzystania nanotechnologii w ochronie środowiska. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać krytycznej analizy wpływu nanomateriałów na środowisko naturalne i człowieka oraz możliwości wykorzystania nanotechnologii w ochronie środowiska. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-08_K01 Student dostrzega skutki działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i człowieka oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzec skutków działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i człowieka oraz nie ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzec skutki działalności inżynierskiej w zakresie nanotechnologii, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i człowieka oraz ma świadomość związanej z tym odpowiedzialności. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- I.F. Cheng, Hee J.S., Nanotechnology Implication and solutions, Springer, 2006
- M. Wiesner, J. Y. Bottero, Environmental nanotechnology, The McGraw-Hill companies, 2007
- DOMINIKA KATARZYNA SZPONDER, Nanomateriały w środowisku – korzyści i zagrożenia, V Krakowska Konferencja Młodych Uczonych, Kraków 2010, 2010
- Jakub Tomczak, Zagrożenia wypływajace z nanotechnologii., Nanotechnologia, 2011
- Zalecenia Komisji z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie kodeksu postepowania dotyczącego odpowiedzialnego prowadzenia badań w dziedzinie nanonauk i nanotechnologii, 2011