Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Podstawy metod analitycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy metod analitycznych | ||
Specjalność | Analityka w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukonczenie kursu obejmujacego podstawy chemii organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najwazniejszymi metodami spektroskopowymi, które sa niezbedne w pracy ze zwiazkami organicznymi. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodyką postepowania w identyfikacji i analizie stukturalnej związków organicznych. |
C-3 | Zapoznanie studenta z podstawowymi aspektami analizy chromatograficznej związków organicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i zadania chemii analitycznej w obszarze analiityki zwiazków organicznych. | 1 |
T-W-2 | Etapy procesu analitycznego zwiazków organicznych. Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Rozdzielanie mieszanin metodami chromatograficznymi - wprowadzenie do instrumentalnych metod chromatograficznych. | 3 |
T-W-3 | Podstawowe metody spektroskopowe stosowane w identyfikacji i analizie strukturalnej zwiazków organicznych (IR, NMR, UV-VIS). Ogólna charakterystyka, podstawowe zastosowania. | 18 |
T-W-4 | Podstawowe aspekty zastosowania spektrometrii mas w analizie związków organicznych. | 4 |
T-W-5 | Ogólna charakterystyka wybranych instrumentalnych metod chromatograficznych stosowanych w analizie związków organicznych (np.: GC-MS, HPLC). | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury w celu rozszerzenia wiadomosci z wykładu. | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 14 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz połączony z przeżyciem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-11_W01 Student rozpoznaje, rozróżnia i charakteryzuje podstawowe metody analityczne stosowane w analizie związków organicznych. | KOS_2A_W03 | T2A_W01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-11_U01 Student umie przyporządkować poznaną metodę chromatograficzną oraz metodę identyfikacyjną do rozwiazania prostego problemu w zakresie analityki zwiazków organicznych. | KOS_2A_U12, KOS_2A_U21 | T2A_U09, T2A_U18 | InzA2_U02, InzA2_U07 | C-3, C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-11_K01 Student rozumie konieczność uzupełniania wiedzy i rozwijania umiejętności o nowe elementy, tak aby nadążać za rozwojem nauki. | KOS_2A_K01 | T2A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-11_W01 Student rozpoznaje, rozróżnia i charakteryzuje podstawowe metody analityczne stosowane w analizie związków organicznych. | 2,0 | Student nie rozpoznaje, nie rozróżnia i nie charakteryzuje podstawowych metod analitycznych stosowanych w analizie związków organicznych. |
3,0 | Student rozpoznaje, ale nie rozróżnia i nie charakteryzuje podstawowych metod analitycznych stosowanych w analizie związków organicznych. | |
3,5 | Student rozpoznaje i rozróżnia, ale nie charakteryzuje podstawowych metod analitycznych stosowanych w analizie związków organicznych. | |
4,0 | Student rozpoznaje, rozróżnia i dostatecznie charakteryzuje podstawowe metody analityczne stosowane w analizie związków organicznych. | |
4,5 | Student rozpoznaje, rozróżnia i dobrze charakteryzuje podstawowe metody analityczne stosowane w analizie związków organicznych. | |
5,0 | Student rozpoznaje, rozróżnia i bardzo dobrze charakteryzuje podstawowe metody analityczne stosowane w analizie związków organicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-11_U01 Student umie przyporządkować poznaną metodę chromatograficzną oraz metodę identyfikacyjną do rozwiazania prostego problemu w zakresie analityki zwiazków organicznych. | 2,0 | Student nie umie przyporządkować poznanych metod chromatograficznych oraz metod identyfikacyji do rozwiazania prostego problemu w zakresie analityki zwiazków organicznych. |
3,0 | Student dostatecznie umie przyporządkować poznane metody chromatograficzne oraz metody identyfikacyji do rozwiazania prostego problemu w zakresie analityki zwiazków organicznych.. | |
3,5 | Student dobrze umie przyporządkować poznane metody chromatograficzne i dostatecznie umie przyporzadkować metody identyfikacyji do rozwiazania prostego problemu w zakresie analityki zwiazków organicznych. | |
4,0 | Student dobrze umie przyporządkować poznane metody chromatograficzne oraz metody identyfikacyji do rozwiazania prostego problemu w zakresie analityki zwiazków organicznych.. | |
4,5 | Student bardzo dobrze umie przyporządkować poznane metody chromatograficzne i dostatecznie umie przyporzadkować metody identyfikacyji do rozwiazania prostego problemu w zakresie analityki zwiazków organicznych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze umie przyporządkować poznane metody chromatograficzne oraz metody identyfikacyji do rozwiazania prostego problemu w zakresie analityki zwiazków organicznych.. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-11_K01 Student rozumie konieczność uzupełniania wiedzy i rozwijania umiejętności o nowe elementy, tak aby nadążać za rozwojem nauki. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy i rozszerzania umiejętności o nowe elementy. |
3,0 | Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy, ale nie rozumie konieczności rozszerzania umiejętności o nowe elementy. | |
3,5 | Student dostatecznie rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy i konieczność rozszerzania umiejętności o nowe elementy. | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy i dostatecznie rozumie koniecznośc rozszerzania umiejętności o nowe elementy. | |
4,5 | Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy i rozszerzania umiejętności o nowe elementy. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy i rozszerzania umiejętności o nowe elementy. |
Literatura podstawowa
- W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej., PWN, Warszawa, 1996
- W Zielinski (red.), A. Rajca (red.), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji zwiazków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1995
- A.S Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997
- Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii., WNT, Warszawa, 2000
- R. M. Silverstein, F. X. Webster, D. J. Kiemle, Spektroskopowe metody identyfikacji zwiazków organicznych., PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- John McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2010
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010, TOM I-IV
- R.A.W. Johnstone, M.E. Rose, Spektrometria mas., PWN, Warszawa, 2001