Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Analiza zanieczyszczeń powietrza i gazów przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza zanieczyszczeń powietrza i gazów przemysłowych | ||
Specjalność | Analityka w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw instrumentalnych metod analitycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami i strategiami pobierania próbek powietrza i gazów przemysłowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny jakości powietrza i gazów przemysłowych |
C-3 | Zapoznanie studentów z wpływem wybranych procesów technologicznych na środowisko |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności pracy w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie organizacji pracy na zajęciach laboratoryjnych, zasad BHP oraz kryteriów zaliczenia | 1 |
T-L-2 | Przygotowanie roztworów pochłaniających, rurek adsorpcyjnych z węglem aktywnym oraz odczynników i roztworów do analizy | 4 |
T-L-3 | Pobieranie próbek powietrza metodami izolacyjnymi i aspiracyjnymi | 3 |
T-L-4 | Oznaczanie wybranych zanieczyszczeń powietrza metodą spektrofotometryczną w zakresie UV | 5 |
T-L-5 | Oznaczanie wybranych zanieczyszczeń powietrza i gazów przemysłowych metodą kolorymetryczną | 5 |
T-L-6 | Oznaczanie zanieczyszczeń powietrza metodą chromatografii gazowej bez wzbogacania próbki | 5 |
T-L-7 | Oznaczanie zanieczyszczeń powietrza metodami chromatografii gazowej ze wzbogaceniem analitu | 5 |
T-L-8 | Oznaczanie zanieczyszczeń powietrza i gazów przemysłowych metodami wskaźnikowymi | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie programu zajęć, literatury oraz kryteriów zaliczenia przemiotu; Wstęp do przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Problemy analizy śladów | 1 |
T-W-3 | Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy (wydzielanie pyłów i aerozoli, osuszanie strumienia gazu, usuwanie składników przeszkadzających) | 2 |
T-W-4 | Kalibracja przyrządów pomiarowych; Otrzymywanie gazu zerowego i gazowych mieszanin wzorcowych | 1 |
T-W-5 | Metody pobierania próbek gazów: sedymentacyjne, izolacyjne, aspiracyjne | 2 |
T-W-6 | Urządzenia aspiracyjne | 1 |
T-W-7 | Sorbenty stałe; Wyznaczanie pojemności adsorpcyjnej sorbentów stałych | 1 |
T-W-8 | Płuczki i roztwory pochłaniające; Pułapki chłodzone | 1 |
T-W-9 | Pobieranie próbek aerozoli i pyłów | 1 |
T-W-10 | Strategie pobierania próbek | 2 |
T-W-11 | Podstawy konstrukcji monitorów i monitoring | 1 |
T-W-12 | Metody wzbogacania próbek | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | egzamin | 2 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Samodzielne pozyskiwanie informacji z literatury i baz danych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy z zakresu przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego w formie pytań otwartych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy dotyczącej realizowanego ćwiczenia |
S-4 | Ocena formująca: Ocena zangażowania i pracy w trakcie zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-07_W01 potrafi scharakteryzować metody i strategie pobierania próbek powietrza i gazów przemysłowych | KOS_2A_W10 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-1 | T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
KOS_2A_C02-07_W02 potrafi określić wpływ procesów przemysłowych na jakość powietrza | KOS_2A_W03, KOS_2A_W11 | T2A_W01, T2A_W08 | InzA2_W03 | C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-7 | M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-07_U01 potrafi dobrać metodę pobierania próbki i analizy oznaczanej substancji | KOS_2A_U21 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-1 | T-L-5, T-W-6, T-W-8, T-L-3, T-W-3, T-W-12, T-L-7, T-L-4, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-L-6 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3 |
KOS_2A_C02-07_U02 potrafi wykonać analizę zgodnie z harmonogramem ćwiczeń laboratoryjnych i przedstawić uzyskane wyniki w formie sprawozdania | KOS_2A_U05 | T2A_U03 | — | C-2 | T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-8 | M-3 | S-2, S-4 |
KOS_2A_C02-07_U03 potrafi wykorzystać ogólnodostępne i specjalistyczne oprogramowanie do wykonania pomiarów oraz obróbki i interpretacji wyników | KOS_2A_U09, KOS_2A_U10 | T2A_U07 | — | C-2 | T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-3 | S-2, S-4 |
KOS_2A_C02-07_U04 potrafi ocenić jakość powietrza na stanowisku pracy | KOS_2A_U16, KOS_2A_U18 | T2A_U13, T2A_U15 | InzA2_U05 | C-1, C-2 | T-L-3, T-W-3, T-W-9, T-L-4, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-L-5, T-W-5, T-L-7, T-L-8, T-W-6, T-L-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C02-07_U05 potrafi pozyskać informacje na temat substancji oznaczanych w trakcie zajęć laboratoryjnych | KOS_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-3 | T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-07_K01 jest świadomy wpływu procesów technologicznych na środowisko | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-3 | T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-4, M-3 | S-3 |
KOS_2A_C02-07_K02 potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role i wykonać analizę zgodnie z harmonogramem ćwiczeń laboratoryjnych | KOS_2A_K04, KOS_2A_K05 | T2A_K03, T2A_K04 | InzA2_K02 | C-4 | T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-07_W01 potrafi scharakteryzować metody i strategie pobierania próbek powietrza i gazów przemysłowych | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić i opisać najczęściej stosowane metody pobierania próbek powietrza i gazów przemysłowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C02-07_W02 potrafi określić wpływ procesów przemysłowych na jakość powietrza | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać główne procesy technologiczne odpowiedzialne za emisję oznaczanych zanieczyszczeń do powietrza | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-07_U01 potrafi dobrać metodę pobierania próbki i analizy oznaczanej substancji | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaproponować alternatywne sposoby pobierania próbki i jej analizy i z pomocą prowadzącego wybrać odpowiedni wariant | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C02-07_U02 potrafi wykonać analizę zgodnie z harmonogramem ćwiczeń laboratoryjnych i przedstawić uzyskane wyniki w formie sprawozdania | 2,0 | |
3,0 | z pomocą prowadzacego zajęcia potrafi wykonać analizę w trakcie zajęć i sporządzić sprawozdanie zawierające podstawowe informacje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C02-07_U03 potrafi wykorzystać ogólnodostępne i specjalistyczne oprogramowanie do wykonania pomiarów oraz obróbki i interpretacji wyników | 2,0 | |
3,0 | z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi wykonać pomiary i opracować wyniki korzystając z ogólnodostępnego oprogramowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C02-07_U04 potrafi ocenić jakość powietrza na stanowisku pracy | 2,0 | |
3,0 | z pomocą prowadzącego zajęcia potrafi pobrać próbkę, wykonać jej analizę, obliczenia i interpretację wyniku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C02-07_U05 potrafi pozyskać informacje na temat substancji oznaczanych w trakcie zajęć laboratoryjnych | 2,0 | |
3,0 | potrafi krótko scharakteryzować oznaczaną substancję i podać jej zastosowanie w przemyśle | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-07_K01 jest świadomy wpływu procesów technologicznych na środowisko | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać główne źródła emisji oznaczanych substancji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C02-07_K02 potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role i wykonać analizę zgodnie z harmonogramem ćwiczeń laboratoryjnych | 2,0 | |
3,0 | wykazuje bierną postawę wykonując polecenia lidera zespołu lub prowadzącego zajęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Namieśnik J., Łukasiak J., Jamrógiewicz Z., Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995
- Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L., Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Namieśnik J., Jamrógiewicz Z. (red.), Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Namieśnik J. (red.), Metody instrumentalne w kontroli zanieczyszczeń środowiska, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1992
- Ryszka E., Pomiary zapylenia gazów w przewodach, Wydawnictwo Śląsk, Katowice, 1969