Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Procesy katalityczne w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy katalityczne w ochronie środowiska | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Walerian Arabczyk <Walerian.Arabczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka, chemia na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pozna rolę procesów katalitycznych w ochronie środowska |
C-2 | Student nabędzie umiejętności rachunkowych związanych z rozwiązywaniem problemów dotyczących teorii kinetycznej gazów oraz kinetyki reakcji chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kinetyka reakcji chemicznych | 5 |
T-A-2 | Kinetyczna teoria gazów | 5 |
T-A-3 | Procesy adsorpcji i desorpcji | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | wprowadzenie do procesów katalityczncznych w ochronie środowiska | 3 |
T-W-2 | Elementarne etapy w katalizie heterogenicznej | 10 |
T-W-3 | Reakcje powierzchniowe | 3 |
T-W-4 | Budowa i struktura katalizatorów oraz ich otrzymywanie | 6 |
T-W-5 | Przykłady zastosowania katalizy heterogenicznej w przemyśle nieorganicznym | 4 |
T-W-6 | Kataliza heterogeniczna w oczyszczaniu gazów odlotowych | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przegląd literatury | 20 |
A-W-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadanych problemów rachunkowych | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
90 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-01_W09 Student uzyska wiedzę o potrzebie recyklingu i roli katalizy w ochronie środowiska | KOS_2A_W09 | T2A_W06 | InzA2_W01 | C-1, C-2 | — | M-1 | S-1 |
KOS_2A_C03-01_W12 Student uzyska wiedzę o powiązaniach katalizy i zarządzania środowiskiem | KOS_2A_W12 | T2A_W09 | InzA2_W04 | C-2, C-1 | — | M-1 | S-1 |
KOS_2A_C03-01_W14 Student uzyska umiejętność doboru katalizatora do danego emitowanego zanieczyszczenia | KOS_2A_W14 | T2A_W11 | — | C-1, C-2 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-01_U06 Student potrafi w formie prezentacji zreferować istotę podstawowych procesów katalitycznych stosowanych w ochronie środowiska | KOS_2A_U06 | T2A_U04 | — | — | — | — | — |
KOS_2A_C03-01_U15 Student potrafi ocenić wady i zalety stosowania procesów katalitycznych w ochronie środowiska | KOS_2A_U15 | T2A_U12 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-01_K02 Student rozumie globalny wpływ przemysłu na środowisko i potrzebę stosowania procesów katalitycznych | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | — | — | — | — |
KOS_2A_C03-01_K03 Student zna historie rozwoju ekologicznej świadomości społecznej i jej wpływ na stosowanie katalitycznych procesów w ochronie środowiska | KOS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-01_W09 Student uzyska wiedzę o potrzebie recyklingu i roli katalizy w ochronie środowiska | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź na 60% pytań podczas egzaminu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-01_W12 Student uzyska wiedzę o powiązaniach katalizy i zarządzania środowiskiem | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź na 60% pytań podczas egzaminu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-01_W14 Student uzyska umiejętność doboru katalizatora do danego emitowanego zanieczyszczenia | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź na 60% pytań podczas egzaminu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dutkiewicz Edward, Fizykochemia powierzchni, WNT, 1998
- Barbara Grzybowska-Świerkosz, Elementy katalizy heterogenicznej, PWN, 1993