Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Gospodarka komunalna w miastach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka komunalna w miastach | ||
Specjalność | Procesy i aparaty w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Łącki <Henryk.Lacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ochrony środowiska i ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów ze infrastrukturą komunalną a wszczególności z jej sektorami inzynieryjnymi |
C-2 | umiejętność umiejscowienia zadanego problemu w odpowiednich sektorach inżynieryjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania problemowe dotyczące funkcjonowania gospodarki komunalnej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe oraz akty prawne dotyczące gospodarki komunalnej | 3 |
T-W-2 | Sektory inżynieryjne gospodarki komunalnej:wodociągi i kanalizacja,energia elektryczna, ciepło, gaz, telekomunikacja, drogi, komunikacja,odpady, zieleń miejska, melioracje miejskie - charakterystyka, funkcjonowanie, zadania. | 12 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | zbieranie materiałów | 15 |
A-A-3 | przygotowanie wystąpień | 15 |
A-A-4 | redakcja materiałów | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna: seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: końcowe zaliczenie wystąpień seminaryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-14c_W01 student zna strukturę gospodarki komunalnej, jej zadania w sektorach inżynieryjnych | KOS_2A_W05, KOS_2A_W07, KOS_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-14c_U01 student potrafi opisać i umiejscowić w odpowiednim sektorze określone usługi komunalne | KOS_2A_U18, KOS_2A_U05, KOS_2A_U03 | T2A_U03, T2A_U15 | InzA2_U05 | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-14c_K01 Student nabędzie aktywnej postawy w grupie, kratywności i świadomości rozwiazywania podstawowych problemów komunalnych | KOS_2A_K02, KOS_2A_K03, KOS_2A_K04, KOS_2A_K05 | T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-14c_W01 student zna strukturę gospodarki komunalnej, jej zadania w sektorach inżynieryjnych | 2,0 | student nie zna struktury gospodarki komunalnej, jej zadań w sektorach inżynieryjnych |
3,0 | student zna strukturę gospodarki komunalnej, jej zadania w sektorach inżynieryjnych | |
3,5 | student zna strukturę gospodarki komunalnej, jej zadania w sektorach inżynieryjnych, potrafi częściowo scharakteryzować sektory inżynieryjne | |
4,0 | student zna strukturę gospodarki komunalnej, jej zadania w sektorach inżynieryjnych, potrafi scharakteryzować sektory inżynieryjne | |
4,5 | student zna strukturę gospodarki komunalnej, jej zadania w sektorach inżynieryjnych, potrafi scharakteryzować sektory inżynieryjne i zna powiązania pomiędzy nimi | |
5,0 | student zna strukturę gospodarki komunalnej, jej zadania w sektorach inżynieryjnych, potrafi scharakteryzować sektory inżynieryjne i zna wsztstkie powiązania pomiędzy nimi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-14c_U01 student potrafi opisać i umiejscowić w odpowiednim sektorze określone usługi komunalne | 2,0 | student nie potrafi opisać i umiejscowić w odpowiednim sektorze określonych usług komunalnych |
3,0 | student potrafi opisać i umiejscowić w odpowiednim sektorze określone usługi komunalne | |
3,5 | student potrafi dobrze opisać i umiejscowić w odpowiednim sektorze określone usługi komunalne | |
4,0 | student potrafi dobrze opisać i umiejscowić, z uzasadnieniem, w odpowiednim sektorze określone usługi komunalne | |
4,5 | student potrafi dobrze opisać i umiejscowić< z uzasadnieniem, w odpowiednim sektorze określone usługi komunalne oraz porównać zanaczenie sektorów | |
5,0 | student potrafi dobrze opisać i umiejscowić< z uzasadnieniem, w odpowiednim sektorze określone usługi komunalne oraz porównać zanaczenie sektorów i wybraś rozwiazania optymalne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-14c_K01 Student nabędzie aktywnej postawy w grupie, kratywności i świadomości rozwiazywania podstawowych problemów komunalnych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawową aktywność w grupie, i jest świadom możliwości rozwiazywania podstawowych problemów komunalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sławczo Danczew, Podstawy gospodarki komunalnej. Wspólczesne zagadnienia sektora komunalnego, Politechniki białostockiej, Białystok, 2004
- Roman Zarzycki, Gospodarka komunalna w miastach, PAN, warzszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Marek Szydło, Uastawa o gospodarce komunalnej - komentarze, PWE, Warszawa, 2006