Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Projektowanie i symulacja komputerowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie i symulacja komputerowa | ||
Specjalność | Procesy i aparaty w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki |
W-2 | Podstawy inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat projektowania i symulacji komputerowej procesów stosowanych w ochronie środowiska |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat symulatorów procesowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do projektowania procesów i aparatów stosowanych w ochronie środowiska | 2 |
T-A-2 | Matematyczne podstawy projektowania | 4 |
T-A-3 | Obliczanie kosztów | 2 |
T-A-4 | Optymalizacja w projektowaniu | 4 |
T-A-5 | Źródła informacji i danych potrzebnych do projektowania urządzeń stosowanych w ochronie Środowiska | 2 |
T-A-6 | Materiały konstrukcyjne | 2 |
T-A-7 | Specyfikacja, dobór i projektowanie urządzeń | 4 |
T-A-8 | Obliczenia wytrzymałościowe | 1 |
T-A-9 | Symulacja procesów; tworzenie modeli matematycznych procesów | 4 |
T-A-10 | Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony środowiska | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury zalecanej przez prowadzącego zajęcia | 28 |
A-A-3 | Przygotowania do zaliczenia | 30 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie wykładów na koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-14b_W04 Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów ochrony środowiska | KOS_2A_W04 | T2A_W01 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-10, T-A-1, T-A-9, T-A-8, T-A-5, T-A-2 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_C01-14b_W08 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów i aparatów stosowanych w ochronie środowiska | KOS_2A_W08 | T2A_W05 | — | C-1 | T-A-10, T-A-7, T-A-9, T-A-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-14b_U10 Potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do projektowania procesów ochrony środowiska | KOS_2A_U10 | T2A_U07 | — | C-2, C-1 | T-A-10, T-A-9 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_C01-14b_U12 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne oraz symulacyjne | KOS_2A_U12 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-2, C-1 | T-A-8, T-A-10, T-A-4, T-A-3, T-A-9, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-14b_K05 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z projektowaniem procesów iochrony środowiska | KOS_2A_K05 | T2A_K04 | — | C-2, C-1 | T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-10, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-14b_W04 Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Zna w stopniu podstawowym metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów ochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C01-14b_W08 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów i aparatów stosowanych w ochronie środowiska | 2,0 | |
3,0 | Ma opanowaną w stopniu podstawowym wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów i aparatów stosowanych w ochronie środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-14b_U10 Potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do projektowania procesów ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi posługiwać się w stopniu podstawowym programami komputerowymi przeznaczonymi do projektowania procesów ochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C01-14b_U12 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne oraz symulacyjne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne oraz symulacyjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-14b_K05 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z projektowaniem procesów iochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w stopniu podstawowym określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z projektowaniem procesów iochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Schefflan R., Teach Yourself the Basics of Aspen Plus, Wiley, New York, 2011
- Sinnott R.K., Coulson & Richardson’s Chemical Engineering. Chemical Engineering Design, Butterworth- Heinemann, Oxford, 1999
- Reynolds J.P., Jeris J.S., L. Theodore L., Handbook of Chemical and Environmental Engineering Calculations, Wiley, New York, 2002
- Khandan N.N., Modeling Tools for Environmental Engineers and Scientists, CRC Press, Boca Raton, 2002
- Cutlib M.B., Shacham M., Problem Solving in Chemical Engineering with Numerical Methods, Prentice Hall, New Jersey, 1999
Literatura dodatkowa
- Smith R., Chemical Process Design and Integration, Wiley, Chichester, 2011