Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Absorpcja i absorbery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Absorpcja i absorbery | ||
Specjalność | Procesy i aparaty w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu wymiany masy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenów z problemami obliczeniowymi i badawczymi absorpcji. |
C-2 | Zapoznanie studentów z problemami skażenia środowiska substancjami znajdującymi się w gazach odlotowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stopie skażenia powietrza w różnych rejonach kraju różnymi substancjami toksycznymi. Kryteria doboru właściwej metody oczyszczania gazów odlotowych | 4 |
T-A-2 | Metody obliczeniowe absorpcji. przegląd różnych konstrukcji absorberów, dobór typu absorbera | 4 |
T-A-3 | Wyznaczanie równowagi absorpcyjnej układu | 3 |
T-A-4 | Badania absorpcji ciągłej i periodycznej | 3 |
T-A-5 | Problemy badawcze i obliczeniowe absorpcji przzy oczyszczaniu gazów odlotowych | 4 |
T-A-6 | Powiększanie skali procesu | 2 |
T-A-7 | Przykłady zastosowania absorpcji do wychwytywania zanieczyszczeń gazowych w różnych gałęziach przemysłu, np. obliczanie absorbera do pochłaniania NOx ze spalinowych gazów energetycznych | 6 |
T-A-8 | Kolokwium | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć, czytanie wskazanej literatury | 30 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: dwa kolokwia po 90 minut każde, forma pisemna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-14a_W10 Student zna metody, techniki i narzadzia stosowane do rozwiązywania złożónych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | KOS_2A_W10 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-14a_U21 Student potrafi ocenić przydatność i dobór odpowiedniej metody stosowanej do rozwiązywania zadania inżynierskiego uwzględniajacego aspekty ochrony środowiska | KOS_2A_U21 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-2, C-1 | T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-14a_K02 Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-1, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-14a_W10 Student zna metody, techniki i narzadzia stosowane do rozwiązywania złożónych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i opisać przykładową konstrukcję absorbera, oraz wymienić przynajmniej jedną metodę oczyszczania gazów odlotowych | |
3,5 | Student opanował szczegółową wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i opisać różne konstrucje absorberów, potrafi wymienić więcej niż jedną metodę oczyszczania gazów odlotowych. | |
4,0 | Student opanował szczegółową wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i opisać różne metody stosowane przy oczyszczaniu gazów odlotowych, potrafi wymienić i opisać różne konstrucje absorberów. | |
4,5 | Student opanował szczegółową wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i opisać metody stosowane przy oczyszczaniu gazów odlotowych, potrafi wymienić i opisac różne konstrucje absorberów, podać ich wady i zalety. | |
5,0 | Student opanował szczegółową wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i opisać metody stosowane przy oczyszczaniu gazów odlotowych, potrafi wymienić i opisać różne konstrucje absorberów, podać ich wady i zalety, zna metodykę wyznaczania równowaqg absorpcyjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-14a_U21 Student potrafi ocenić przydatność i dobór odpowiedniej metody stosowanej do rozwiązywania zadania inżynierskiego uwzględniajacego aspekty ochrony środowiska | 2,0 | Student nie potrafi dobrać odpowiedniej metody stosowanej przy oczyszczaniu gazów odlotowych. |
3,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę stosowaną przy oczyszczaniu gazów odlotowych. | |
3,5 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę stosowaną przy oczyszczaniu gazów odlotowych, umie wyznaczyć równowagę absorpcyjną układu. | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę stosowaną przy oczyszczaniu gazów odlotowych, umie wyznaczyć równowagę absorpcyjną układu, potrafi obliczyć i dobrać absorber dla konkretnego przypadku. | |
4,5 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę stosowaną przy oczyszczaniu gazów odlotowych, potrafi ocenić jej przydatność, umie wyznaczyć równowagę absorpcyjną układu, potrafi obliczyć i dobrać absorber dla konkretnego przypadku. | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę stosowaną przy oczyszczaniu gazów odlotowych, potrafi ocenić jej przydatność, umie wyznaczyć równowagę absorpcyjną układu, potrafi obliczyć i dobrać absorber dla konkretnego przypadku, potrafi określić stopień skażenia powietrza, |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-14a_K02 Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko | 2,0 | Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. |
3,0 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu negatywnego wpływu substancji znajdujących się w gazach odlotowych na środowisko. | |
3,5 | Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady negatywnego wpływu substancji znajdujących się w gazach odlotowych na środowisko. | |
4,0 | Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów negatywnego wpływu substancji znajdujących się w gazach odlotowych na środowisko. | |
4,5 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady negatywnego wpływu substancji znajdujących się w gazach odlotowych na środowisko, wyciągnąć wstępne wnioski. | |
5,0 | Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady negatywnego wpływu substancji znajdujących się w gazach odlotowych na środowisko, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów. |
Literatura podstawowa
- T. Hobler, Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
- R. Pohorecki, S. Wroński, Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- S. Wroński, R. Pohorecki, J. Siwiński, Przykłady obliczeń z termodynamiki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1979
- A. Chacuk, M. Starzak, R. Zarzycki, Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
- R. Zarzycki, Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2010