Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii wody
W-2Podstawy obliczeń matematycznych i chemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość aktualnych rozporządzeń Ministra Środowiska dotyczących: jakości wody piowierzchniowej przeznaczonej do zaopatrywania w wodę do picia, poboru próbek wód i ścieków oraz warunków odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych
C-2Znajomość systemów instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej
C-3Zdobycie wiedzy na temat sposobów oczyszczaniia wody i ścieków oraz stosowanych do tego procesów i urządzeń
C-4Umiejętność projektowania urządzeń stosowanych w uzdatnianiu wody
C-5Umiejętność rysowania schematów technologicznych oczyszczania wody i ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sporządzanie cyfrowych map sieci wodociągowej1
T-A-2Wyznaczanie wielkości dawek koagulantów2
T-A-3Projektowanie osadników2
T-A-4Obliczanie zapotrzebowania na wodę2
T-A-5Obliczenia złóż sorpcyjnych1
T-A-6Schemat technologiczny oczyszczania ścieków na przykładzie oczyszczalni Pomorzany3
T-A-7Schemat technologiczny oczyszczania wody podziemnej na przykładzie ujęcia Pilchowo2
T-A-8Schemat technologiczny oczyszczania wody powierzchniowej na przykładzie ujęcia Miedwie2
15
wykłady
T-W-1Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków1
T-W-2Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wymagań jakim, jakim powinny odpowiadać wody powierzchniowe wykorzystywane do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczona do spożycia. Polskie normy w zakresie pobierania próbek wód i ścieków. Akty prawne w zakresie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących mienie komunalne2
T-W-3Ujmowanie wód powierzchniowych i podziemnych. Instalacje wodociągowe i stosowane materiały3
T-W-4Doprowadzenie, gromadzenie i rozprowadzanie wody. Pompy i pompownie wodociągowe2
T-W-5Instalacje kanalizacyjne2
T-W-6Charakterystyka i oczyszczanie ścieków3
T-W-7Pompownie ścieków i osadów1
T-W-8Renowacja wodociągów i kanalizacji1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie sprawozdań ze zwiedzania oczyszczalni ścieków oraz stacji uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej9
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia4
A-A-5Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Zbieranie i przegląd literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje z wykładowcą1
A-W-5Zaliczenie1
A-W-6Zwiedzanie stacji uzdatniania wody powierzchniowej Miedwie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pokaz - zwiedzanie stacji uzdatniania wody powierzchniowej, podziemnej oraz oczyszczalni ścieków
M-3ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawozdanie ze zwiedzania stacji uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej oraz oczyszczalni ścieków
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D05c_W03
Student posiadę ogólną wiedzę z zakresu technologiii wody, rozumie procesy i przemiany jakie zachodzą w naturalnych zbiornikach wodnych, zna sposoby ujmowania wód do celów gospodarczych, posiada wiedzę na temat poboru, oczyszczania i dystrybucji wody przeznaczonej do picia, zna metody oczyszczania i odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz potrafi projektować proste urządzenia instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej.
KOS_1A_W03T1A_W01C-3, C-4, C-2, C-5T-A-7, T-A-8, T-A-5, T-W-7, T-A-3, T-A-6, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D05c_U08
Student potrafi czytać i rysować chematy technologiczne uzdatniania i oczyszczania wód oraz ścieków. Zna istniejące technologie oczyszczania wód i ścieków oraz stosowane do tego urządzenia. Zna metody obliczeniowe i projektowe prostych urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.
KOS_1A_U08T1A_U07C-4, C-2, C-5, C-3T-W-6, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-3, T-A-5M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D05c_K02
Student zna ustawy i rozporządzenia dotyczące zbiorowego zaopatrywaia w wodę i zbiorowego odprowadzaia ścieków, oraz warunki jakie trzeba spełnić przy wprowadzaiu ścieków do urządzeń kanalizacyjnych bądź do wód lub do ziemi oraz ustawę o substancjach szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. Wie także jakie normy powinna spełnić woda przeznaczona do picia. Rozumie potrzebę stosowanych technologii uzdatniania i oczyszczania wody i zna ich skutki oddziaływania na środowisko.
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D05c_W03
Student posiadę ogólną wiedzę z zakresu technologiii wody, rozumie procesy i przemiany jakie zachodzą w naturalnych zbiornikach wodnych, zna sposoby ujmowania wód do celów gospodarczych, posiada wiedzę na temat poboru, oczyszczania i dystrybucji wody przeznaczonej do picia, zna metody oczyszczania i odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz potrafi projektować proste urządzenia instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat budowy sieci wodociagowej i kanalizacyjnej oraz nie zna metod uzdatniania oraz oczyszczania wody i ścieków
3,0Student posiadł wiedzę na temat budowy i działania sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków w stopniu podstawowym
3,5Student zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w stopniu ogólnym
4,0Student zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, jego wiedza stanowi około 80% wiedzy przekazanej podczas wykładów
4,5Student zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, jego wiedza stanowi około 90% wiedzy przekazanej podczas wykładów
5,0Student doskonale zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, opanował materiał wykładowy w 100%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D05c_U08
Student potrafi czytać i rysować chematy technologiczne uzdatniania i oczyszczania wód oraz ścieków. Zna istniejące technologie oczyszczania wód i ścieków oraz stosowane do tego urządzenia. Zna metody obliczeniowe i projektowe prostych urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.
2,0Student nie potrafi rysować scchematów technologicznych oczyszczania wody i ścieków oraz nie potrafi zaprojektować ani dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych
3,0Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń niektórych prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu bardzo ogólnym
3,5Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu ponad podstawowym, ale nie dobrym
4,0Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu prawie bardzo dobrym
5,0Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D05c_K02
Student zna ustawy i rozporządzenia dotyczące zbiorowego zaopatrywaia w wodę i zbiorowego odprowadzaia ścieków, oraz warunki jakie trzeba spełnić przy wprowadzaiu ścieków do urządzeń kanalizacyjnych bądź do wód lub do ziemi oraz ustawę o substancjach szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. Wie także jakie normy powinna spełnić woda przeznaczona do picia. Rozumie potrzebę stosowanych technologii uzdatniania i oczyszczania wody i zna ich skutki oddziaływania na środowisko.
2,0Student nie zna ustaw i rozporządzeń związanych ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, nie zna norm, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i nie wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko
3,0Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu ogólnym
3,5Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu ponad podstawowym
4,0Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu dobrym
4,5Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu prawie bardzo dobrym
5,0Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Zbigniew Heidrich "Wodociągi i kanalizacja" T1, T2, Wodociągi i kanalizacja. Część 1. Wodociągi, Szkolne i Pedagogiczne, 2008, VII
  2. Zbigniew Heidrich, Wodociągi i Kaalizacja. Część 2. Kanalizacja, Szkolne i Pedagogiczne, 2010
  3. Tadeusz Gabryszewski, Wodociągi, Arkady, 1983
  4. H. Byłka, Ł. Ciszewski, M. Krzyszczak, Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, 2005
  5. A.L. Kowal, J. Maćkiewicz, M. Świderska-Bróż, Podstawy projektowe systemów oczyszczania wód, Oficena Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998, 3

Literatura dodatkowa

  1. Z. Dymaszewski, Wodociągi i kanalizacja w Polsce: tradycja i współczesność, Polska Fundacja Ochrony Zasobów Wodnych, 2002
  2. A. Szpindor, Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1998, 2
  3. Apolinary L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, 2009, 6
  4. J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, Część 1., Wydawnictwo Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, 2
  5. J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, Część 2., Wydawnictow Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sporządzanie cyfrowych map sieci wodociągowej1
T-A-2Wyznaczanie wielkości dawek koagulantów2
T-A-3Projektowanie osadników2
T-A-4Obliczanie zapotrzebowania na wodę2
T-A-5Obliczenia złóż sorpcyjnych1
T-A-6Schemat technologiczny oczyszczania ścieków na przykładzie oczyszczalni Pomorzany3
T-A-7Schemat technologiczny oczyszczania wody podziemnej na przykładzie ujęcia Pilchowo2
T-A-8Schemat technologiczny oczyszczania wody powierzchniowej na przykładzie ujęcia Miedwie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków1
T-W-2Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wymagań jakim, jakim powinny odpowiadać wody powierzchniowe wykorzystywane do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczona do spożycia. Polskie normy w zakresie pobierania próbek wód i ścieków. Akty prawne w zakresie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących mienie komunalne2
T-W-3Ujmowanie wód powierzchniowych i podziemnych. Instalacje wodociągowe i stosowane materiały3
T-W-4Doprowadzenie, gromadzenie i rozprowadzanie wody. Pompy i pompownie wodociągowe2
T-W-5Instalacje kanalizacyjne2
T-W-6Charakterystyka i oczyszczanie ścieków3
T-W-7Pompownie ścieków i osadów1
T-W-8Renowacja wodociągów i kanalizacji1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie sprawozdań ze zwiedzania oczyszczalni ścieków oraz stacji uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej9
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia4
A-A-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Zbieranie i przegląd literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje z wykładowcą1
A-W-5Zaliczenie1
A-W-6Zwiedzanie stacji uzdatniania wody powierzchniowej Miedwie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05c_W03Student posiadę ogólną wiedzę z zakresu technologiii wody, rozumie procesy i przemiany jakie zachodzą w naturalnych zbiornikach wodnych, zna sposoby ujmowania wód do celów gospodarczych, posiada wiedzę na temat poboru, oczyszczania i dystrybucji wody przeznaczonej do picia, zna metody oczyszczania i odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz potrafi projektować proste urządzenia instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zdobycie wiedzy na temat sposobów oczyszczaniia wody i ścieków oraz stosowanych do tego procesów i urządzeń
C-4Umiejętność projektowania urządzeń stosowanych w uzdatnianiu wody
C-2Znajomość systemów instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej
C-5Umiejętność rysowania schematów technologicznych oczyszczania wody i ścieków
Treści programoweT-A-7Schemat technologiczny oczyszczania wody podziemnej na przykładzie ujęcia Pilchowo
T-A-8Schemat technologiczny oczyszczania wody powierzchniowej na przykładzie ujęcia Miedwie
T-A-5Obliczenia złóż sorpcyjnych
T-W-7Pompownie ścieków i osadów
T-A-3Projektowanie osadników
T-A-6Schemat technologiczny oczyszczania ścieków na przykładzie oczyszczalni Pomorzany
T-W-5Instalacje kanalizacyjne
T-W-4Doprowadzenie, gromadzenie i rozprowadzanie wody. Pompy i pompownie wodociągowe
T-W-6Charakterystyka i oczyszczanie ścieków
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia obliczeniowe
M-1wykład informacyjny
M-2pokaz - zwiedzanie stacji uzdatniania wody powierzchniowej, podziemnej oraz oczyszczalni ścieków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat budowy sieci wodociagowej i kanalizacyjnej oraz nie zna metod uzdatniania oraz oczyszczania wody i ścieków
3,0Student posiadł wiedzę na temat budowy i działania sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków w stopniu podstawowym
3,5Student zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w stopniu ogólnym
4,0Student zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, jego wiedza stanowi około 80% wiedzy przekazanej podczas wykładów
4,5Student zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, jego wiedza stanowi około 90% wiedzy przekazanej podczas wykładów
5,0Student doskonale zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, opanował materiał wykładowy w 100%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05c_U08Student potrafi czytać i rysować chematy technologiczne uzdatniania i oczyszczania wód oraz ścieków. Zna istniejące technologie oczyszczania wód i ścieków oraz stosowane do tego urządzenia. Zna metody obliczeniowe i projektowe prostych urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Umiejętność projektowania urządzeń stosowanych w uzdatnianiu wody
C-2Znajomość systemów instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej
C-5Umiejętność rysowania schematów technologicznych oczyszczania wody i ścieków
C-3Zdobycie wiedzy na temat sposobów oczyszczaniia wody i ścieków oraz stosowanych do tego procesów i urządzeń
Treści programoweT-W-6Charakterystyka i oczyszczanie ścieków
T-A-6Schemat technologiczny oczyszczania ścieków na przykładzie oczyszczalni Pomorzany
T-A-8Schemat technologiczny oczyszczania wody powierzchniowej na przykładzie ujęcia Miedwie
T-A-7Schemat technologiczny oczyszczania wody podziemnej na przykładzie ujęcia Pilchowo
T-A-3Projektowanie osadników
T-A-5Obliczenia złóż sorpcyjnych
Metody nauczaniaM-2pokaz - zwiedzanie stacji uzdatniania wody powierzchniowej, podziemnej oraz oczyszczalni ścieków
M-3ćwiczenia obliczeniowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej
S-1Ocena formująca: sprawozdanie ze zwiedzania stacji uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej oraz oczyszczalni ścieków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rysować scchematów technologicznych oczyszczania wody i ścieków oraz nie potrafi zaprojektować ani dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych
3,0Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń niektórych prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu bardzo ogólnym
3,5Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu ponad podstawowym, ale nie dobrym
4,0Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu prawie bardzo dobrym
5,0Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D05c_K02Student zna ustawy i rozporządzenia dotyczące zbiorowego zaopatrywaia w wodę i zbiorowego odprowadzaia ścieków, oraz warunki jakie trzeba spełnić przy wprowadzaiu ścieków do urządzeń kanalizacyjnych bądź do wód lub do ziemi oraz ustawę o substancjach szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. Wie także jakie normy powinna spełnić woda przeznaczona do picia. Rozumie potrzebę stosowanych technologii uzdatniania i oczyszczania wody i zna ich skutki oddziaływania na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość aktualnych rozporządzeń Ministra Środowiska dotyczących: jakości wody piowierzchniowej przeznaczonej do zaopatrywania w wodę do picia, poboru próbek wód i ścieków oraz warunków odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych
C-3Zdobycie wiedzy na temat sposobów oczyszczaniia wody i ścieków oraz stosowanych do tego procesów i urządzeń
Treści programoweT-W-3Ujmowanie wód powierzchniowych i podziemnych. Instalacje wodociągowe i stosowane materiały
T-W-1Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków
T-W-2Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wymagań jakim, jakim powinny odpowiadać wody powierzchniowe wykorzystywane do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczona do spożycia. Polskie normy w zakresie pobierania próbek wód i ścieków. Akty prawne w zakresie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących mienie komunalne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna ustaw i rozporządzeń związanych ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, nie zna norm, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i nie wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko
3,0Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu ogólnym
3,5Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu ponad podstawowym
4,0Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu dobrym
4,5Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu prawie bardzo dobrym
5,0Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu bardzo dobrym